|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / GZLK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
GZLK
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Komunikace v geriatrii
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
19 / 19
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
UOM/GSEK nebo UOM/0ISE7
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Anotace předmětu: V rámci komunikace s geriatrickými pacienty se připojují k obecným komunikačním problémům ještě problémy specifické. Ty jsou dány především psychickou alterací geriatrických pacientů (různé formy kognitivního deficitu až syndromu demence provázené poruchami chování a orientace či stavy zmatenosti ve smyslu deliria), smyslovým a komunikačním deficitem, maladaptací a psychosomatickou dekompenzací geriatrických pacientů či terminální geriatrickou deteriorací. Předmět Komunikace v geriatrii objasňuje tyto a další specifické aspekty komunikace s geriatrickými pacienty, identifikuje příčiny a projevy problémů v komunikaci v geriatrii a reflektuje možnosti zvládání náročných komunikačních situací v geriatrii.
Cíle: Reflexe specifických problémů komunikace v geriatrii. Kultivace komunikační kompetence studentů ošetřovatelství a optimalizace jejich uplatnění v praxi.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na seminářích, prezentace komunikace problémové situace.
|
Obsah
|
1. Komunikace s geriatrickými pacienty. Komunikace přiměřená, problematická, patologická. Geriatrická deteriorace a křehkost. Zachování důstojnosti geriatrického pacienta. 2. Bariéry a problémy v komunikaci. Specifické problémy v komunikaci s geriatrickými pacienty. Geriatrické syndromy a jejich vliv na komunikaci s geriarickými pacienty. 3. Možnosti (a limity) verbální a neverbální komunikace. Specifika verbální komunikace s geriatrickými pacienty. Specifika neverbální komunikace s geriatrickými pacienty. 4. Zásady komunikace s geriatrickými pacienty s pohybovým postižením. Imobilizační syndrom. Animace a aktivizace geriatrických pacientů. 5. Zásady komunikace s geriatrickými pacienty se smyslovým postižením. Komunikace s nevidomými a slabozrakými pacienty. Komunikace s pacienty s kombinovaným postižením sluchu a zraku. Komunikace s pacienty se sluchovým postižením. Zvláštnosti komunikace s nedoslýchavými, neslyšícími a ohluchlými pacienty. Kompenzace sluchového postižení. Znaková řeč jako prostředek dorozumívání. 6. Komunikace s geriatrickými pacienty s komunikačním deficitem. Senzorická a komunikační deprivace. Poruchy řeči. Afázie. Sociální izolace. 7. Komunikace s geriatrickými pacienty se specifickými potřebami. Psychicky labilní pacienti. Psychicky alterovaní pacienti. Agresivní pacienti. Úzkostní pacienti. Sociálně handicapovaní pacienti. 8. Zásady komunikace s geriatrickými pacienty se syndromem demence. Nelze nekomunikovat. Aplikace validační terapie. 9. Zásady komunikace se smutnými a depresivními geriatrickými pacienty. Prožívání funkcionálních a jiných ztrát ve stáří, adaptace na funkcionální ztráty. Multiplicita ztrát ve stáří. Smutek a truchlení jako přirozená reakce na jakoukoliv ztrátu. Truchlení a deprese. 10. Intencionální komunikace v geriatrii. Animační aktivity s terapeutickým záměrem. Trénování paměti seniorů. Reminiscenční terapie. 11. Psychoterapie a psychoterapeutické přístupy v geriatrii. Aplikace psychoterapeutických přístupů v geriatrii. Psychoterapie. Individuální a skupinová terapie. Podpůrná psychoterapie. Svépomocné skupiny pro příbuzné geriatrických pacientů. 12. Komunikace s umírajícím geriatrickým pacientem. Specifika komunikace v atmosféře smrti. 13. Komunikace s příbuznými geriatrického pacienta. Příbuzní geriarického pacienta jako neopominutelná součást multidisciplinárního týmu. Spolupráce s příbuznými geriatrického pacienta. Problémy v komunikaci s příbuznými - prevence, příčiny a možnosti řešení. Sdělování informací. Komunikace s pozůstalými.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Linhartová, V. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5.
-
Základní:
PICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I. Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-184-3.
-
Základní:
Kalvach, Z., Onderková, A. Stáří. Pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-455-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
4
|
Samostudium
|
30
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Studium pramenů
|
25
|
Semestrální práce
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student komunikuje s geriatrickými pacienty a zná bariery v komunikaci. Student zná možnosti verbální a neverbální komunikace. Student zná zásady komunikace s geriatrickými pacienty dle specifity onemocnění.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|