|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UOM / 0IPE8
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UOM
/
0IPE8
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Základy pedagogiky a edukace v ped. oš.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Základy pedagogiky a edukace v pediatrickém ošetřovatelství
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
10
[HOD/SEM]
Seminář
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, kde úzce souvisí pedagogika s edukací a je zaměřen na získání základních znalostí o edukačním působení dětské sestry na dítě všech věkových skupin, jeho rodinu a komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u dětí, ale i u dalších členů rodiny a zdravotnického týmu.
Cílem je pochopení role dětské sestry v oblasti edukace dětí a rodin. Pochopení významu uspokojení potřeby znalostí a dovedností z aplikace různých metod výuky. Získání dovedností v přípravě projektu edukačního programu, jeho realizaci a hodnocení.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka: 90 % účast na seminářích a cvičeních, lze povolit maximálně písemně omluvené absence, vyučující rozhodne o adekvátnosti omluvy. Plnění úkolů v e-learningovém kurzu. Samostudium.
Vytvoření edukačního materiálu pro děti, dospívající nebo rodiče.
Tvorba edukačního plánu pro děti, dospívající nebo rodiče.
Úspěšné splnění didaktického testu. Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu OU.
|
Obsah
|
Obsah:
Přímá výuka
Semináře:
1. Pedagogické dovednosti sestry (oblasti pedagogického působení sestry, předpoklady výchovného působení sestry).
2. - 3. Zásady tvorby edukačních materiálů (leták, brožura, pomůcka, plakát, apod.), zásady moderní prezentace.
4. - 5. Struktura edukačního plánu, druhy, formy.
Cvičení:
1. - 2. Edukační posouzení. Edukační diagnózy. Fáze plánování. Stanovení didaktických cílů.
3.- 4. Realizace edukační lekce. Motivace v edukaci.
5.- 6. Edukace studentů na praxi mentorská činnost sestry (mentoring, osobnost mentorky, příprava na mentorskou činnost).
7. - 10. Metody edukace.
Samostatná práce a úkoly:
Další témata student musí nastudovat samostatně, aktivně pracovat a plnit úkoly v e-learningovém kurzu.
16. - 17. Vztah pedagogiky, edukace a ošetřovatelství. Teoretická východiska pedagogiky a edukace vybraná epistemologická východiska. KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (kap. 1)
18. - 19. Složky výchovy. KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (kap. 1. 3)
20. - 21. Výukové metody. Pedagogické zásady výchovného působení. KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (kap. 1. 4)
22. - 23. Sestra v roli edukátora. Edukační proces v ošetřovatelství. Podmínky edukace. KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (kap. 3)
24. - 25. Edukační formy, faktory edukace, edukační prostředí edukace KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (kap. 4)
26. - 27. Didaktické zásady edukace. SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči (kap. 9)
28. - 29. Specifika edukace dětí, dospívajících a jejich rodin, edukace v komunitě, specifika edukace zvláštních skupin nemocných dětí. KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (kap. 4)
30. - 31. Hodnocení a dokumentace edukace. Alternativní vyučovací metody používané při edukaci dětí a dospívajících. KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (kap. 3. 4)
32. - 33. Edukační plány v různých zdravotnických a sociálních zařízeních pro děti a dospívající. KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství (kap. 4)
34. - 36. Tvorba edukačního materiálu (leták, brožura, pomůcka, plakát, apod.) pro péči o dítě, rodinu a jeho prezentace. SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči (kap. 9 + příloha)
Samostatné úkoly:
Vytvoření edukačního materiálu pro děti, dospívající nebo rodiče.
Tvorba edukačního plánu pro děti, dospívající nebo rodiče
Kontakt se studenty bude realizován během přímé výuky, mimo přímou výuku prostřednictvím e-mailové komunikace a konzultací v konzultačních hodinách garanta předmětu (konzultační hodiny garanta předmětu budou zveřejněny v rozvrhu garanta) nebo dle individuální domluvy, dle e-mailové komunikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learningový kurz Edukace
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
10
|
Samostudium
|
31
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná souvislost pedagogiky, edukace a ošetřovatelství.
Student charakterizuje složky výchovy.
Student popisuje pedagogické zásady.
Student zná strukturu edukačního plánu.
Student má znalosti z oblasti mentorské činnosti sestrou. |
Student zná zásady vzdělávání dospělých |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student využívá různé formy a metody edukace vhodné pro zdravé i nemocné děti, dospívající a jejich rodiče.
Student dokáže na základě edukačního posouzení stanovit edukační diagnózy, edukační cíle, vhodně zvolit edukační metody.
Student volí vhodné metody motivace k edukaci dětí, dospívajících, rodin a komunit.
Student vhodně stanovuje edukační plán, který realizuje.
Student umí vytvořit edukační materiál pro děti, dospívající, rodiče. |
Student umí realizovat vzdělávání dospělých - členů zdravotnického týmu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IC6 - Ústní zkouška |
IIA4 - Příprava na vyučování |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
E2 - Metody situační |
G3 - E-learning |
G2 - Samostudium, řízené studium |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|