|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 3OBDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
3OBDV
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Oborová didaktika 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
15
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
95 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Oborová didaktika je klíčovou disciplínou učitelského vzdělávání, která navazuje na obecnou didaktiku. Cílem předmětu tedy je: 1. Aplikovat základy obecné didaktiky na didaktiku oborovou. 2. Získat komplex vědomostí, dovedností, návyků a postojů pro vzdělávání žáků v předmětech konkrétního zaměření na základních a středních školách. Rozvíjet možnosti hodnotového systému žáků na základních a středních školách. 3. Seznámit studenty s novými a netradičními formami, metodami a materiálními didaktickými prostředky výuky daných oborů na základních a středních školách. 4. Předmět je koncipován tak, aby vycházel z obecné didaktiky, aplikoval její poznatky na didaktiku oborovou a zároveň umožňoval transformaci získaných poznatků do pedagogické praxe základních a středních škol. Konkrétně by si měl student osvojit dovednost formulovat cíle výuky a didakticky analyzovat učivo pro přípravu na výuku, měl by umět posoudit přednosti a nevýhody vyučovacích forem a způsobů motivace žáků, vyučovacích metod daného oboru a typu školy (základní a střední škola). 5. Zajistit integraci mezi vědními disciplínami, včetně pedagogiky, psychologie i jednotlivých oborových didaktik. Důraz je kladen na projektování, realizaci a evaluaci výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách (vystoupení v diskuzích), vypracování zadaných seminárních prací, včetně úloh vztahujících se k aplikaci získaných vědomostí a dovedností na konkrétní předměty a typy školy (základní a střední), písemné zpracování didaktické analýzy učiva vybraného tematického celku a její prezentace v PP.
3OBDV Didaktika jazykových předmětů - požadavky: 1. Aktivní účast na přednáškách (vystoupení v diskuzích). 2. Vypracování portfolia k vybranému tématu. 3. Prostudování alespoň jedné odborné publikace.
4OBDV Didaktika jazykových předmětů - požadavky: 1. Aktivní účast na přednáškách (vystoupení v diskuzích). 2. Vypracování portfolia. 3. Úspěšné zvládnutí zkoušky na základě předloženého portfolia.
|
Obsah
|
1. Úvod do oborové didaktiky, Výchovně-vzdělávací proces ve výuce předmětů dané vzdělávací oblasti. Základní didaktické kategorie - cíl, obsah, formy, metody výuky, materiální didaktické prostředky. Vztah obecné a oborové didaktiky, základní didaktické zásady (principy). 2. Výuka - charakteristika, funkce, modernizace a aktualizace výchovně-vzdělávacího procesu. 3. Formy výuky - charakteristika, klasifikace, aplikace na obory a typy škol (základní a střední). 4. Materiální didaktické prostředky výuky - charakteristika, klasifikace, aplikace na dané obory a typy škol (základní a střední). 5. Metody výuky - frekventované metody výuky, netradiční metody výuky (projektová, motivační, kooperativní, problémová, programová), pojmové mapy a didaktický algoritmus. 6. Příprava učitele na výuku (normativní a subjektivní složka), kurikulární dokumenty a jejich aplikace na příslušné obory. 7. Vyučování a učení - vyučovací styl učitele a styly učení žáků - charakteristika, typologie, aplikace na konkrétní obory. 8. Alternativní školy. Podrobnější charakteristika alespoň jednoho alternativního pedagogického směru.
3OBDV Didaktika jazykových předmětů - obsah: 1. Historie výuky cizích jazyků - gramaticko-překladová metoda, přímá, metoda, audiolingvální metoda, komunikativní přístup, task-based approach (úkolový přístup). 2. Alternativní metody - TPR, Silent Way, sugestopedie, CLL, NLP. 3. Formy výuky, plánování hodiny - cíl, obsah, profil třídy, potřeby žáků, očekávané problémy a jejich řešení, motivace žáků, rozbor jazyka, materiály a zdroje, postup, interakce, tempo a načasování. 4. Rozvoj receptivních dovedností žáků - práce s textem, práce s poslechem, motivace, očekávané výstupy ZV a SV, hodnocení. 5. Rozvoj produktivních dovedností žáků - mluvení, psaní, motivace, očekávané výstupy ZV a SV, hodnocení PP a ústní MZ.
4OBDV Didaktika jazykových předmětů - obsah: 1. Výuka správné výslovnosti, přízvuk, intonace. 2. Osvojování slovní zásoby - výstupní úroveň A2 (2. st. ZŠ), výstupní úroveň B1/B2 (SŠ, gymnázia), motivace, hodnocení. 3. Osvojování gramatiky - výstupní úroveň A2 (2. st. ZŠ), výstupní úroveň B1/B2 (SŠ, gymnázia), motivace, hodnocení. 4. Práce s žáky s dyslexií, LMP; inkluze. 5. Výuka reálií na 2. stupni ZŠ a SŠ. 6. CLIL - principy a cíle, Bloomova taxonomie, LOTS a HOTS.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lucie Dokoupilová, Ph.D., MBA (100%),
Mgr. Jana Hyplová, Ph.D. (100%),
Mgr. Dáša Lasotová, Ph.D. (100%),
Ing. Svatopluk Slovák, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Marie Solárová, Ph.D. (100%),
Mgr. Radim Štěpánek, Ph.D. (100%),
Mgr. Michaela Trnová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : PdF MU, 2001. ISBN 80-210-1124-6.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program.
-
Základní:
KALHOUS, Z. OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
Základní:
SOLÁROVÁ, M. Základy didaktiky VVP. Ostrava : Ostravská univerzita, 2006. ISBN 978-80-7368-901-8.
-
Rozšiřující:
MŠMT. Národní program vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha : Tauris, 2001.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Doporučená:
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Doporučená:
KURELOVÁ, M., KANTORKOVÁ, H., KOZELSKÁ, Z., MALACH, J., JURDIN, R. Pedagogika II. Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava : PdF OU, 1999. ISBN 80-7042-156-8.
-
Doporučená:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
BLÍŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 2000. ISBN 80-85615-95-9.
-
Doporučená:
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-102-2.
-
Doporučená:
KURELOVÁ, M. a kol. Základy didaktiky pro učitele odborných předmětů a mistry odborné výchovy. Ostrava : Ústav celoživotního vzdělávání a rozvoje PdF, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|