|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 1PZ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
1PZ2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Přírodovědný a společenskovědní základ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Přírodovědný a společenskovědní základ na 1. st. ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
45 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na celý tematický okruh Rozmanitost přírody. Studenti se rovněž blíže seznámí s průřezovým tématem Environmentální výchova a jeho aplikací do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Pro to, aby student mohl připravit kvalitní vyučovací hodinu s přírodovědným vzdělávacím obsahem, musí mít dobře zvládnuty základy přírodovědných oborů, z nichž učivo o přírodě vychází (např. biologie, fyzika, chemie aj.) Cílem je vést studenty k prohlubování a rozšiřování přírodovědných znalostí a dovedností. Důraz bude položen zejména na oborovou (mezioborovu) didaktiku tak, aby byl student schopen samostatně provádět didaktickou analýzu a dokázal připravit vyučovací hodinu (lekci) na přírodovědné (environmentální) téma pro žáky 1. stupně ZŠ. V teoretickém kontextu didaktických znalostí obsahu se bude obsah předmětu zaměřovat na to, aby student dokázal dětem (žákům) vědecky správně a přitom srozumitelně vysvětlit zajímavé přírodní jevy, se kterými se žák setkává v běžném životě.
|
Požadavky na studenta
|
A) test elementárních přírodovědných znalostí
B) Didaktické zpracování přírodovědného tématu - zpracovaní 1 vybraného přírodovědného tématu (libovolné téma z tematického okruhu Rozmanitost přírody) v rozsahu 1 - 4 vyučovacích lekcí (hodin)
Struktura přípravy (viz šablona, která bude poskytnuta na prvním setkání):
a) Nadřazené učivo z RVP ZV (sekce učivo) - opsat
b) Očekávaný výstup z RVP ZV - vybrat ten, do kterého téma hodiny spadá (nejvíce patří)
c) FORMULOVAT KONKRÉTNÍ CÍLE HODINY V JAZYCE ŽÁKA (tak, aby bylo možno zkontrolovat jejich dosažení), např. žák popíše, žák nakreslí, vyrobí aj. /aktivní sloveso/, nikoli slovesa typu chápe (to neověříme)
d) POJMY - vypsat pojmy, se kterými budete pracovat
e) POPIS ČINNOSTÍ UČITELE A ŽÁKA - rozdělit na dva sloupce, v jednom to, co konkrétně dělá učitel, ve druhém to, co konkrétně dělá žák, tzn. jak učitel vysvětluje dané pojmy, co k tomu používá, jaké otázky klade apod. Popis učebních úloh pro žáka - co konkrétně dělá žák, např. pokud řeší osmisměrku, tak osmisměrku připojit apod.
Kritéria hodnocení:
A) Test - maximum 50 bodů (25 otázek, bodové hodnocení jednotlivých otázek 1-4 body), minimálně nutno získat z testu 30 bodů
B) Didaktická příprava tématu - maximum 50 bodů (za 1 vyučovací jednotku max. 12,5 bodu, z toho zařazení k učivu dle RVP a očekávanému výstupu (0-2 body), formulace konkrétních cílů 0-2 body, popis pojmů 0-2 body, popis učebních činností žáka a vyučovacích činností učitele (0-6,5 bodu).
Pro splnění předmětu je potřeba minimálně 51 bodů (součet testu i přípravy) s tím, že je nutno získat z testu min. 30 bodů.
100 - 51 bodů: splnil (započteno)
50 - 0 bodů: nesplnil (nezapočteno)
|
Obsah
|
1. - 4. Aplikace konceptu didaktických znalostí obsahu do přírodovědného učiva. Cíle a učební úlohy v přírodovědném vzdělávání. Vzdělávací obsah v přírodovědném vzdělávání, jeho výběr a koncepce. Specifické výukové metody (např. pozorování, pokus, morfologická cvičení) a organizační formy (např. vycházka, exkurze, výuka na školní zahradě, laboratorní cvičení) v přírodovědném vzdělávání. Materiálně didaktické prostředky specifické pro přírodovědné vzdělávání. Učebnice pro přírodovědné vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
5. Rostliny. Byliny. Dřeviny. Běžně se vyskytující druhy. Stavba těla, znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, význam v přírodě a pro člověka. Didaktizace témat.
6. Živočichové. Bezobratlí (kroužkovci, měkkýši, korýši, pavoukovci, hmyz). Obratlovci (ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci). Hlavní znaky jednotlivých skupin živočichů. Běžně se vyskytující druhy. Stavba těla, znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, význam v přírodě a pro člověka. Didaktizace témat.
7. Životní podmínky. Rozmanitost přírody. Počasí, podnebí. Podnebné pásy. Vegetační pásma. Fytogeografické a zoogeografické oblasti na Zemi. Didaktizace témat.
8. Ekosystém, jeho charakteristika, nejběžnější ekosystémy, základní společenstva. Rovnováha v přírodě, vzájemné vztahy mezi organismy. Didaktizace témat.
9. Vliv člověka na přírodu. Průmysl, zemědělství, doprava, odpadové hospodářství. Environmentální (globální) problémy. Ochrana přírody. Didaktizace témat.
10. Voda. Vzduch. Charakteristické znaky, vlastnosti, složení, výskyt v přírodě, význam pro život. Látky a jejich vlastnosti. Druhy látek, změny látek, příklady konkrétních látek. Fyzikální vlastnosti látek. Zavádění fyzikálních veličin na 1. stupni ZŠ. Didaktizace témat.
11. Nerosty a horniny. Půda. Houby. Základní charakteristika, dělení, důležité znaky, běžní zástupci (příklady), význam pro člověka a v přírodě. Didaktizace témat.
12. Vesmír. Země ve Vesmíru. Hvězdy, planety a další vesmírné objekty, gravitace, pohyby Země a jejich důsledky pro život. Složení Země. Didaktizace témat.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Základní:
PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003.. ISBN 80-7082-536-7.
-
Základní:
ŠIMIK, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání. Ostrava : Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-988-9.
-
Základní:
Pokus v přírodovědě na 1. stupni ZŠ a jeho praktické využití ve výuce
(ŠIMIK, O.)
-
Základní:
PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004.. ISBN 80-86473-72-4.
-
Základní:
Šimik, O. Utváření obsahu přírodovědné výuky na 1. stupni ZŠ v konstruktivistickém pojetí - výzkum tematického celku voda. Ostrava : Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-223-4.
-
Rozšiřující:
Činčera,J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.. ISBN 978-80-7315-147-8.
-
Rozšiřující:
BENNET, J., SMITH, R. Nápady pro přírodovědu [soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni ZŠ]. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-112-6.
-
Rozšiřující:
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek, 2000. ISBN 80-902954-0-1.. ISBN 80-901668-6-5.
-
Doporučená:
DOBRORUKOVÁ, J., DOBRORUKA, L. J. Malá tajemství přírody. Praha : Albatros, 1989. ISBN cnb000044640.
-
Doporučená:
SENĆANSKI, T. Malý vědec: experimenty, které můžete provádět i doma. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0997-6.. ISBN 978-83-7126-240-1.
-
Doporučená:
WILLIAMS, R.A., ROCKWELL, R.E., SHERWOOD, E.A. Od báboviček k magnetům: přírodovědné činnosti s malými dětmi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-110-x..
-
Doporučená:
BURNIE, D. Průzkumník přírody. Praha: Euromedia Group - Knižní klub, 2011. ISBN 978-80-242-2985-0.. ISBN 978-80-242-2985-0.
-
Doporučená:
Kolibáč J., Hudec K., Laštůvka Z., Peňáz M. a kol. Příroda České republiky: průvodce faunou. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1569-3.
-
Doporučená:
HUDEC, K. Příroda České republiky: průvodce faunou. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1569-3..
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- student je schopen samostatné práce a samostudia
- student ovládá na uživatelské úrovni PC (word, excel, powerpoint, www stránky)
- student rozumí pojmům z oblasti obecné didaktiky týkající se didaktické přípravy učitele
- student dokáže samostatně vyhledávat informace v tištěných i elektronických zdrojích
|
|
Výsledky učení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- student umí pracovat s atlasy rostlin a klíčem k určování rostlin, dokáže založit herbář
- student umí didakticky zpracovat přírodovědné (environmentální) do podoby vyučovací jednotky, učební úlohy nebo delšího výukového bloku
- student dokáže správně pozorovat, provádět přírodovědné pokusy a morfologická cvičení
- student dokáže vyhledat populárně-naučnou literaturu vhodnou pro přírodovědnou výuku na 1. stupni ZŠ
- student dokáže didakticky správně připravit přírodovědnou vycházku a exkurzi
- student rozpoznává běžné byliny a dřeviny v naší přírodě
- student umí měřit základní fyzikální veličiny a umí je také didakticky zavádět
- student dovede sestavit třídní vzdělávací plán pro přírodovědnou výuku na 1. stupni ZŠ
- student dokáže správně formulovat cíle (očekávané výstupy) vyučovací jednotky (lekce, hodiny) v kontextu přírodovědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
- student dokáže formulovat přírodovědné učební úlohy pro žáky mladšího školního věku
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D9 - Experiment/laborování |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|