|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UCV / 1PZ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UCV
/
1PZ1
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Přírodovědný a společenskovědní základ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Přírodovědný a společenskovědní základ na 1. st. ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
44 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se smyslem přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1. stupni ZŠ, poukázat na historické souvislosti přírodovědného a společenskovědního vzdělávání na 1. stupni ZŠ. Dále budou studenti seznámeni s postavením vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu. Cílem je vést studenty k pochopení role učitele a žáka jako subjektů edukace v předmětech přírodovědného a společenskovědního charakteru, zejména pak v otázkách didaktické analýzy učiva (učitel) a prekoncptů (žák). Studenti budou rovněž seznámeni se specifickými výukovými formami, metodami a materiálně-didaktickými prostředky v předmětech přírodovědné a společenskovědní povahy. Absolvent tak získá ucelené základy oborové didaktiky integrovaného předmětu Člověk a jeho svět.
Cílem předmětu je seznámit studenty s tématem zdraví člověka, s fungováním jednotlivých soustav lidského těla a vývojem člověka od narození po smrt. Dále seznámit studenty s prvky zdravého životního stylu a zásadami hygieny tak, aby dokázali téma aplikovat ve výuce na 1. stupni ZŠ. Dalším cílem je poukázat na důležitost sexuální výchovy, zejména na psychické a etické důsledky sexuálního chování člověka, aby student mohl položit správné základy sexuální výchovy u dětí v primární škole. Cílem je rovněž prohloubit u studentů znalosti o první pomoci a jednání v život ohrožujících situacích. Student by také měl být podrobněji seznámen s nebezpečím návykových látek a preventivních chováním zamezujícím jejich užívání. V neposlední řadě také seznámit s oblastí osobního bezpečí zejména v oblasti silničního provozu, šikany a týrání, jakož i násilím v médiích tak, aby student mohl didakticky zpracovat uvedená témata pro výuku na 1. stupni ZŠ. Důležitým cílem předmětu je vést studenta k dovednosti didakticky zpracovat témata tematického okruhu Člověk a jeho zdraví.
|
Požadavky na studenta
|
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta:
a) Forma: písemná zkouška
b) Požadavky na studenta:
Zkouška bude mít 2 části, v první části bude student psát test (z otázek/úkolů uvedených ve skriptech).
Ve druhé části prokáže dovednost didakticky zpracovat (do podoby didaktických námětů do výuky) vybrané téma z tematického okruhu Člověk a jeho svět, resp. prokáže didaktickou znalost obsahu ve vazbě na tematický okruh Člověk a jeho zdraví - vypracuje pedagogickou přípravu.
Témata pro test (oborově-didaktický):
1) Výchovně-vzdělávací cíle v předmětech o přírodě a společnosti na 1. stupni ZŠ.
2) Vzdělávací obsah v učení o přírodě a společnosti.
3) Učitel integrovaného předmětu Člověk a jeho svět a didaktická znalost obsahu.
4) Žák v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět - dětské prekoncepty a učební úlohy.
5) Výukové metody v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět.
6) Organizační formy výuky v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět.
7) Materiální didaktické prostředky v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět
Šablona přípravy: http://www.simiko.cz/wp-content/uploads/2016/10/%C5%A0ABLONA-DIDAKTICK%C3%89-P%C5%98%C3%8DPRAVY-PSZ1-1.pdf
Kritéria hodnocení:
a) test: Test má 16-18 otázek. Maximum - počet bodů 70. Za otázku dle typu 1-5 bodů dle náročnosti otázky.
b) pedagogická příprava - max. počet bodů 30.
Součet bodů za obě oblasti test a příprava je podkladem pro bodování ke zkoušce.
Bodování
A - 100-91 bodů
B - 90-81 bodů
C - 80-71 bodů
D - 70-61 bodů
E - 60-51 bodů
FX - 50-0 bodů
|
Obsah
|
Obsah:
1) Výchovně-vzdělávací cíle v předmětech o přírodě a společnosti na 1. stupni ZŠ.
2) Vzdělávací obsah v učení o přírodě a společnosti.
3) Učitel integrovaného předmětu Člověk a jeho svět a didaktická znalost obsahu.
4) Žák v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět - dětské prekoncepty a učební úlohy.
5) Výukové metody v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět.
6) Organizační formy výuky v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět.
7) Materiální didaktické prostředky v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět
8-11) Tematický okruh Člověk a jeho zdraví - dílčí témata: Lidské tělo, zdravý životní styl, první pomoc a integrovaný záchranný systém, situace hromadného ohrožení, návykové látky a zdraví, osobní bezpečí žáka.
12) Didaktické zpracování tematického okruhu Člověk a jeho zdraví, náměty do výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Základní:
Člověk a jeho svět - úvod do studia
(ŠIMIK, O.)
-
Základní:
PODROUŽEK, L. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Základní:
ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Základní:
PODROUŽEK, L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň : ZČU, 1999.. ISBN 80-86473-45-7.
-
Rozšiřující:
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. ISBN 978-80-7315-186-7.
-
Rozšiřující:
KORTHAGEN, F. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Rozšiřující:
Stuchlíková, I., Janík, T. a kol. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno, Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Rozšiřující:
JANÍK, T. Pedagogical content knowledge, nebo, Didaktická znalost obsahu?. ISBN 80-7315-080-8.
-
Rozšiřující:
PODROUŽEK, L., JŮZA, J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Dobrá Voda : POLS, 2004.. ISBN 80-244-1541-0.
-
Doporučená:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.. ISBN 80-7178-945-3.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.. ISBN 80-2184-132-3.
-
Doporučená:
Šimíčková, H. Prvky integrovaného vyučování v primární škole. Ostrava, 2004.. ISBN 80-7042-372-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- student je schopen samostatné práce a samostudia
- student ovládá na uživatelské úrovni PC (word, excel, powerpoint, www stránky)
- student se orientuje v základních pojmech obecné didaktiky (cíl, učební úloha, vzdělávací obsah aj.)
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- student dokáže stručně popsat hlavní vývojové momenty předmětů o přírodě a společnosti v historii
- student charakterizuje postavení vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (zejména z hlediska cílů a obsahu), tzn., rámcově popíše cíle oblasti a obsahovou náplň jednotlivých tematických celků vzdělávací oblasti, jakož i dokáže jmenovat některé očekávané výstupy tematických celků a dále jmenuje příklady učiva těchto celků
- student dokáže vlastními slovy popsat kategorii edukačního cíle v kontextu ostatních pedagogických kategorií
- student dokáže popsat roli učitele předmětu vázaného na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět z hlediska osobnostní charakteristiky, odborného zaměření a jeho pedagogicko-psychologické kompetence
- student definuje koncept didaktických znalostí obsahu
- student dokáže vyjmenovat možnosti koncipování učiva ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
- student umí vysvětlit rozdíly mezi pojmy: fakta, pojmy, generalizace a doložit příklady
- student charakterizuje roli žáka v předmětu Člověk a jeho svět jako subjekt edukace, vyjmenuje psychologické specifika žáka při výuce o přírodě a společnosti a ilustruje na příkladech
- student dokáže popsat prekoncept jako zdroj žákovských znalostí o obsahu a jmenuje metody zjišťování prekonceptů
- student vyjmenuje specifické výukové metody a formy výuky vhodné pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
- student uvádí příklady specifických materiálně-didaktických prostředků využívaných učitelem a žáky v předmětech vážících se ke vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
- student popíše význam, cíle a výchovně-vzdělávací obsah sexuální výchovy v primární škole
- student definuje mimořádné události, jmenuje jejich společné znaky, příčiny, dokáže rozdělit mimořádné události dle příčiny, popíše obecný postup jednání v krizových situacích, charakterizuje integrovaný záchranný systém, dokáže stručně charakterizovat kriminalitu a svá tvrzení doložit na příkladech
- student dokáže popsat jednotlivé soustavy lidského těla (orgánové složení, funkce, význam)
- student je schopen charakterizovat zdraví, popsat jeho složky a faktory, které zdraví ovlivňují
- student popíše správné postupy při provádění první pomoci
- student jmenuje běžné návykové látky a umí charakterizovat jejich nebezpečí z hlediska zdraví člověka
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- student je schopen uvést konkrétní příklady edukačního cíle v kontextu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
- student umí rozlišit odlišné znaky klíčových kompetencí, obecných cílů, očekávaných výstupů a cílů vyučovací jednotky
- student je schopen aplikace konceptu didaktické znalosti obsahu na příkladu konkrétního učiva z oblasti Člověk a jeho svět
- student dokáže prakticky identifikovat dětské prekoncepty přírodovědných a společenskovědních pojmů za využití příslušných metod
- student formuluje konkrétní učební úlohy k jednotlivým tematickým celkům vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
- student a dokáže učební úlohy (příklady se vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět) správně klasifikovat do skupin dle jejich společných znaků
- student dokáže vyhledat na internetu i v knihovně vhodné didaktické zdroje pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
- student je schopen správně formulovat edukační cíle vztahující se k tématům z tematického okruhu Člověk a jeho zdraví, dovede operacionalizovat očekávané výstupy vážící se k tomuto tematickému okruhu
- student dokáže v tištěných i elektronických zdrojích najít relevantní literaturu pro didaktickou přípravu vybraných témat souvisejících s tematickým okruhem Člověk a jeho zdraví
- student je schopen didakticky transformovat vybraná témata (viz obsah předmětu) do podoby vyučovací lekce (hodiny)
- student dokáže vhodně vybírat a koncipovat vzdělávací obsah (učivo) vztahující se svým charakterem k tematickému okruhu Člověk a jeho zdraví
- student je schopen kriticky analyzovat informace z internetu a pracovat s nimi jako podklady pro tvorbu učebních úloh
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC8 - Didaktický test |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|