|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / ZSPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
ZSPG
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Základy speciální pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 10
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je základní speciálně pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních speciálně pedagogických pojmů a jejich vztahů s příbuznými disciplínami. Zabývá se speciálně pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní speciálně pedagogické jevy a zákonitosti. Cílem tohoto předmětu je poznání základů speciální pedagogiky v teorii i v praktických otázkách.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na seminářích - 80% Písemný test
Studenti jsou hodnoceni následovně: 51 - 100 b započteno 0 - 50 b nezapočteno
|
Obsah
|
-Speciální pedagogika v soustavě věd, současné pojetí speciální pedagogiky, základní terminologie k označení osob s postižením. -Příčiny postižení, sekundární důsledky postižení. Prevence postižení, stupně prevence. -Speciálně pedagogické postupy. Komplexní systém péče o osoby s postižením. -Cíl speciální pedagogiky - socializace. -Edukace žáků se speciálními potřebami - legislativní opatření. -Výchovně vzdělávací speciálně pedagogická zařízení. -Současné tendence ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Školní integrace a inkluzivní vzdělávání. Stupně školní integrace. Individuální vzdělávací plán. -Poradenské služby, školská poradenská zařízení - PPP, SPC, školní poradenská pracoviště. -Lidská práva v oblasti péče o osoby se zdravotním postižením. -Vývoj péče o osoby s postižením. Vývojové etapy postojů k postižením. Počátky a vývoj školního vzdělávání dětí s postižením v ČR.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. (100%),
Ing. Eva Nyklová, Ph.D., MBA ,
-
Vede seminář:
Mgr. Iva Klugová, Ph.D. (50%),
Ing. Eva Nyklová, Ph.D., MBA (50%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-071-9.
-
Doporučená:
JANKŮ, K. Integrativní speciální pedagogika. 2. přepr. vyd.. Ostrava : PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-319-4.
-
Doporučená:
PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd.. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Doporučená:
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika - Úvod do problematiky. Ostrava : PdF OU, 2004. ISBN 978-80-7368-017-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
3
|
Příprava na test
|
8
|
Studium sekundární literatury
|
3
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
5
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
-Orientuje se v základní terminologii oboru speciální pedagogika -Má základní poznatky ohledně současného pojetí speciální pedagogiky -Umí definovat příčiny postižení -Vymezí sekundární důsledky postižení a jejich vztah ke člověku -Popíše cíl speciální pedagogiky a hlavní zaměření v praxi - socializaci a začleňování osob s postižením do společnosti -Má poznatky o aktuálním vzdělávání dětí a žáků s postižením -Umí popsat vzdělávací systém dětí a žáků se speciálními potřebami v ČR -Orientuje se v poradenském systému pro děti a žáky se speciálními potřebami v ČR -Má základní informace o historii péče o postižené v průběhu dějin -Osvojuje si legislativu, která se týká zejména vzdělávání dětí a žáků se speciálními potřebami.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|