|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / YPEP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
YPEP1
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Vybrané problémy speciální pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Seminář
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Současné pojetí speciální pedagogiky a její postavení v systému věd. Základní kategorie, speciálně pedagogické postupy a zásady práce. Komplexní systém péče o postižené u nás, srovnání se zahraničím, integrativní přístup. Vývoj péče o postižené, vývoj oboru. Speciálně pedagogická metodologie. Speciálně pedagogické výchovně vzdělávací zařízení. Bazální problematika speciálně pedagogických disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná zkouška dle okruhů zadaných vyučujícím. Seminární práce dle zadání a její odevzdání ve stanoveném termínu.
Studenti jsou hodnoceni následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Obsah
|
Přehled probírané látky: 1. vymezení oboru speciální pedagogika- základní pojmy a terminologie - paradigma postižení, normalita, abnormalita, defekt a defektivita, primární a sekundární důsledky postižení, handicap.- pojetí speciální pedagogiky v užším i širším smyslu- zařazení předmětu mezi vědní disciplíny, příbuzné a spolupracující obory- klasifikace speciální pedagogiky 2. dějiny péče o postižené a pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska- historický nástin péče do 1.pol.19.stol.- speciálně pedagogická péče od 2.pol.19.stol.- novodobá moderní péče 3. etiologické faktory defektů- klasifikace poruch a vad podle časového horizontu- vývojové anomálie - klasifikace příčin vzniku postižení 4. speciálně pedagogické metody a zásady - základní charakteristika speciálně pedagogických metod nápravných - kompenzace, reedukace, rehabilitace - a diagnostických- pedagogické a speciálně pedagogické zásady práce- komprehensivní rehabilitace 5. socializace a cíle speciální pedagogiky- vymezení a klasifikace socializace podle novodobých autorů a zákonů- cíl a směr moderní speciální pedagogiky, socializační a integrační tendence- inkluzivní a integrační model vzdělávání u nás i v zahraničí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
EDELSBERGER, L., a kol. Defektologický slovník. Praha : H+H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
-
Základní:
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-86633-25-5.
-
Základní:
FRANIOK, P. Kapitoly z teorie speciální pedagogiky. Ostrava : PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-280-7.
-
Základní:
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-120-0.
-
Základní:
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1998. ISBN cnb000042833.
-
Základní:
JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993. ISBN 80-7066-941-1.
-
Základní:
RENOTIÉROVÁ, M. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc : UP, 2006. ISBN 80-244-0873-2.
-
Základní:
JESENSKÝ, J. Základy komprehensivní speciální pedagogiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1.
-
Rozšiřující:
VÍTKOVÁ, M. A KOL. Integrativní speciální pedagogika.. Brno, Paido., 1998. ISBN 978-80-7315-071-9.
-
Rozšiřující:
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : UP, 2003. ISBN 80-244-0586-5.
-
Rozšiřující:
VAŠEK, Š., BAJO, I. Špeciálna pedagogika-terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1994. ISBN 80-08-01217-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Samostudium
|
50
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Četba beletrie v českém jazyce
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
25
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Celkem
|
182
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Orientuje se v terminologii speciální pedagogiky. Získává poznatky z vybraných oblastí speciální pedagogiky. Dokáže vysvětlit vztah mezi pedagogickými disciplínami. Chápe vztah společnosti k osobám se zdravotním postižením z historického hlediska. Má poznatky o významu ucelené rehabilitace. Získává schopnost popisovat speciální potřeby osob se zdravotním postižením. Chápe integrační tendence v současné společnosti.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|