|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / SSPU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
SSPU
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Úvod do specifických poruch učení
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poznání poruch, které negativně ovlivňují školní úspěšnost dětí a mládeže a jsou spojeny s odchylkami CNS. Jedná se o teoretické a praktické problémy dyslexií, dysgrafií, dysortografií, dyskalkulií a dalších poruch. Součástí je orientace v symptomatologii, pedagogické, psychologické a speciálně pedagogické diagnostice, reedukaci a terapii. Komplexní přístup k jedinci se SPU, spolupráce s odborníky (pracovníci školních poradenských pracovišť a školských poradenských zařízení).
|
Požadavky na studenta
|
Účast na seminářích - 75% Účast na náslechové praxi Písemný zápočet Studenti jsou hodnoceni následovně: 51 - 100 b započteno 0 - 50 b nezapočteno
|
Obsah
|
1. SPU - základní pojmy a definice. 2. Historický exkurz do problematiky SPU. 3. Příčiny SPU z vývojového hlediska - interdisciplinární přístup. 4. Společné projevy SPU a jejich vzájemné vztahy. 5. Specializace mozkových hemisfér, problematika sluchového, zrakového vnímání a dalších projevů. 6. Charakteristické projevy dyslexie, nástin reedukace. 7. Charakteristické projevy dysgrafie, nástin reedukace. 8. Charakteristické projevy dysortografie, nástin reedukace. 9. Charakteristické projevy dyskalkulie, nástin reedukace. 10. Charakteristika ostatních typů SPU se zaměřením na dyspraxii. 11. Rizika SPU v předškolním věku, diagnostické manuály. 12. Diagnostika v ZŠ a školských poradenských zařízeních. 13. Výstupy ze školských poradenských zařízení směrem k žákům s SPU na základě legislativních opatření. 14. Obecné formy a metody práce uplatňované při reedukaci SPU, IVP.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NOVÁK, J. Dyskalkulie , specifické poruchy počítání. Litomyšl : Augusta, 1997. ISBN 80-86048-03-9.
-
Základní:
MATĚJČEK, Z. Dyslexie, specifické poruchy učení. Jinočany : H a H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
-
Základní:
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Základní:
SWIERKOSZOVÁ, J. Sdecitické boruchy umečí. Ostrava : PdF OU, 2002. ISBN 80-7368-238-9.
-
Základní:
SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování: diagnostika - reedukace. Ostrava : Pdf OU, 2006. ISBN 80-7368-238-9.
-
Základní:
KOVÁŘOVÁ, R. Specifické poruchy učení ve školní praxi. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-466-5.
-
Rozšiřující:
KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě, dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-9.
-
Rozšiřující:
MICHALOVÁ, Z. Sondy do specifických poruch chování. Havlíčkův Brod, 2007. ISBN 80-7311-000-8.
-
Rozšiřující:
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
22
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
2
|
Příprava na zkoušku
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
3
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
4
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
3
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Osvojuje si základní kategorie v oblasti specifických poruch učení (SPU). Získává přehled o poznání SPU z hlediska historického vývoje a příčin SPU. Chápe problematiku SPU z pohledu interdisciplinárního přístupu. Chápe problematiku SPU v teoretické rovině - vzájemné vztahy jednotlivých poruch Zná společné projevy SPU a umí je dokumentovat na konkrétní situaci. Rozpozná charakteristické projevy jednotlivých SPU. Rozpozná rizika SPU v předškolním věku. Orientuje se v pedagogické diagnostice vzhledem k SPU. Zná postup při diagnostice SPU v školských poradenských zařízeních. Chápe problematiku SPU z hlediska vývoje žáků (předškolní věk, mladší školní věk, atd.) Seznamuje se s reedukačními postupy, které se osvědčily v praci. Osvojuje si poznatky nutné k vytvoření individuálního vzdělávacího plánu. Seznamuje se s legislativními podklady, které umožňují vzdělávání žáků s SPU. Získává orientaci v kurikulárních dokumentech z hlediska vzdělávání žáků s SPU.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Systematické pozorování studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|