|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / PSY1R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
PSY1R
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Psychopedie I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
UCV/PSY1R
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení s teorií a částečně s praxí výchovy a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých osob s mentální retardací. Ovládnutí základních technik. Nový pohled na mentálně postiženého v dnešním světě. Obsah a cíl psychopedie. Kategorizace a variabilita mentální retardace. Řešení vztahu subjekt-objekt při výchově mentálně postiženého, osobnost psychopeda. Dějiny péče o mentálně postižené. Péče o mentálně postižené v zahraničí a u nás. Pedagogický systém M. Montessori. Nové směry ve výchově a výuce mentálně postižených. Didaktické zásady a metody ve výchově a vzdělávání mentálně postižených. Didaktika jednotlivých předmětů dle RVP ZV - LMP, RVP ZŠS. Výchovné a vyučovací strategie u dětí s autismem.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracovat seminární práci - kazuistika mentálně retardovaného žáka, organizace a obsah výchovy mentálně retardovaných v konkrétním zařízení. Orientace v teoretické oblasti mentální retardace a dějinách speciální výchovy mentálně retardovaných . Teoretické a praktické otázky výchovy mentálně retardovaných. Absolvování náslechové praxe ve školách, školských zařízeních a institucích poskytujících sociální služby. Aplikace metodických postupů ve výchově a vzdělávání dětí/žáků s mentálním postižením.
Studenti jsou hodnoceni následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Obsah
|
Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Definice a pojetí mentální retardace. Typy mentální retardace. Hraniční pásmo. Stupně MR. Etiologie MR, variabilnost etiologie. Specifičnost výchovy a vzdělávání žáků s MR. Determinace výchovy a vzdělávání. Cíl a úkoly výchovy žáků s MR, složky výchovy, utváření sebehodnocení a charakteru. Mravní výchova. Tělesná výchova v systému výchovy žáků s MR. Hnutí speciálních olympiád. Podíl pracovní výchovy v rozvoji osobnosti osob s MR. Speciální a obecné úkoly pracovní výchovy. Intelektové činnosti v pracovní činnosti. Estetická výchova žáků s MR, arteterapie, muzikoterapie, dramatoterapie. Smyslová a řečová výchova žáků s MR. Didaktické zásady a specifičnost vyučovacích metod při vzdělávání žáků s mentální retardací. Autismus, etiologie, charakteristika, možnosti vzdělávání, vzdělávací programy, kombinovaná postižení. Počátky péče o osoby s MR ve Francii. Počátky a rozvoj péče o osoby s MR v ČR. Právní postavení osob s MR - studium konkrétních dokumentů. Etiologie MR - prezentace kazuistik, videozáznam. Downův syndrom - etiologie, charakteristika možnosti výchovy a vzdělávání, období dospělosti. Prezentace kazuistik k úspěšné socializaci jedinců s DS. Organizační zajištění diagnostiky, výchovy a vzdělávání dětí s MR - SPC, školská zařízení, integrované vzdělávání žáků s MR - doložit příklady úspěšné integrace. Hospitace v základních školách, vzdělávajících žáky podle RVP ZV - LMP. Pomůcky ve vzdělávání žáků s MR - metodický postup při aplikaci některých pomůcek pro smyslovou výchovu, SNOEZELEN. Prostředky pracovní výchovy žáků s MR. Úloha speciálně pedagogické diagnostiky - využití pozorovací karty. Příklady metodických postupů při aplikaci některých druhů terapie. Výchova osob s mentálním postižením v zařízeních poskytujících sociální služby - hospitace v hodinách ergoterapie. Aplikace didaktických zásad a vyučovacích metod u žáků s mentálním postižením. Řečové programy ve vztahu k symptomatickým poruchám řeči. Dějiny péče o osoby s MR v dokumentech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. 1. vydání. Praha : UK Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1565-3.
-
Základní:
AMERLING, K. Ernestinum: Ústav idiotů jednoty paní sv. Anny v Praze 1883. Praha : PdF UK, 1998. ISBN 80-86039-44-7.
-
Základní:
ČERNÁ, M. Kapitoly z psychopedie. Praha, 1995. ISBN 80-7066-899-7.
-
Základní:
Švarcová, I. Mentální retardace.. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-821-X.
-
Základní:
KYSUČAN, J. Psychopedie. Olomouc : UP, 1990. ISBN cnb000053853.
-
Základní:
FRANIOK, P., KYSUČAN, J. Psychopedie - speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-247-5.
-
Základní:
VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha, Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.
-
Základní:
Valenta, M., Krejčířová, O. Psychopedie -didaktika mentálně retardovaných. Olomouc, 1992. ISBN 978-80-7320-137-1.
-
Základní:
ČERNÁ, M. Rehabilitace mentálně retardovaných tělesnou výchovou. 1. vyd. Praha : UK, 1985. ISBN cnb000014396.
-
Základní:
FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 2.vyd., Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 80-7368-274-5.
-
Rozšiřující:
Švarcová, J. Vzdělávací program pomocná škola. Praha, 1998.
-
Rozšiřující:
Švarcová, J. Vzdělávací program zvláštní škola. Praha, 1998. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Orientuje se ve speciální pedagice psychopedické. Dokáže užívat odbornou terminologii. Zná typy MR, stupně MR, ovládá jejich charkteristiku. Orientuje se ve výchově a vzdělávání žáků s MR. Orientuje se problematice autismu. Orientuje se v historickém vývoji péče o jedince s MR. Zná specifika vzdělávacího procesu v hodinách TV, EV, SM, ŘV apod. Orientace v odborné terminologii speciální pedagogiky psychopedické. Umí definovat a charakterizovat stupně, typy a druhy MR. Orientuje se v terapiích speciální pedagogiky, zná jejich uplatnění. Orientuje se ve vývoje péče o handicapované s MP. Zná charakteristiku Downova syndromu.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Rozbor portfolia studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|