|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / ALOG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
ALOG
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Logopedie v předškolním věku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Základní orientace v podmínkách organizačního zabezpečení logopedické péče v resortu školství. Vymezení obsahu logopedické péče z hlediska přímé vazby na vzdělávací proces a školní úspěšnost, vztah mluvené a psané podoby řeči. Plánování aktivit na podporu přirozeného rozvoje řeči, prevenci vzniku poruch řeči a čtenářských obtíží.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast ve výuce Zkouška podle okruhů zadaných vyučujícím.
Studenti jsou hodnoceni následovně: A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.
|
Obsah
|
1. Logopedie jako vědní disciplína, její význam, terminologie, základní kategorie. 2. Postavení logopedie v systému věd. 3. Nástin historického vývoje oboru. 4. Logopedická intervence, metody, prostředky. 5. Podmínky a etapy ontogenetického vývoje řeči, diferenciační schopnosti mozku, řeč ve vztahu k psychickým procesům. Fyziologické zvláštnosti ve vývoji řeči. 6. Nejčastější poruchy řeči v předškolním a mladším školním věku, jejich důsledky z hlediska školní úspěšnosti. 7. Nejčastější poruchy řeči v předškolním a mladším školním věku, jejich důsledky z hlediska školní úspěšnosti. 8. Orientační speciálně pedagogická diagnostika logopedická z hlediska jazykových rovin. 9. Komunikativní kompetence v RVP PV. 10. Plánování aktivit podporujících rozvoj jazykové a komunikativní kompetence. 11. Výchova řeči, metody a prostředky. 12. Dítě s narušenou komunikační schopností v předškolním vzdělávání, podmínky integrace. 13. Přístupy k dětem s příznaky rizikového vývoje řeči.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. ŽĎár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
-
Rozšiřující:
SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha : SPN, 1989. ISBN cnb000001657.
-
Rozšiřující:
KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. vyd. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
-
Rozšiřující:
LECHTA, V., MATUŠKA, O. Rozvíjanie reči mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: Infocentrum, 1995.
-
Rozšiřující:
DVOŘÁK, J. Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2003. ISBN 80-902636-4-4.
-
Rozšiřující:
LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Doporučená:
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC, 2002. ISBN 80-239-0082-X.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava : PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku (elektronický zdroj). 2. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
-
Doporučená:
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
Doporučená:
ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Doporučená:
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5.. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
-
Doporučená:
VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací progra pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007). Praha : VUP, 2007. ISBN 978-80-86034-89-8.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : VUP, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-975-9.
-
Doporučená:
Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ
(ZEZULKOVÁ, E.)
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická. Distanční text. Ostrava : PdF, 2010.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
20
|
Samostudium
|
30
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
15
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
15
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Osvojuje si základní kategorie v logopedii. Chápe logopedii jako interdisciplinární obor. Osvojuje si poznatky o průběhu ontogenetického vývoje řeči. Umí popsat podmínky vývoje řeči. Analyzuje proces osvojování řeči. Orientuje se v jazykových rovinách a dokáže porovnat s normou. Zná metody a prostředky logopedické intervence. Získává schopnost používat principy primární logopedické prevence. Ovládá orientační logopedickou diagnostiku vybraných oblastí řeči. Ověřuje si možnosti orientační logopedické diagnostiky. Získává orientaci v kurikulárních dokumentech z hlediska osvojování komunikativních kompetencí Analyzuje správný řečový vzor, navrhuje hrové činnosti pro rozvoj řeči. Zná profesní a zájmové organizace související s oborem logopedie.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Systematické pozorování studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Instruktáž |
Metody dovednostně-praktické |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Projekce (statická, dynamická) |
|
|
|
|