|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 7SPDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
7SPDG
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Speciálně pedagogická diagnostika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět speciálně pedagogická diagnostika navazuje na znalosti z bakalářského studia - terminologické vymezení, klasifikace podle druhu postižení,přehled nejpoužívanějších metod. Cílem je aplikace metod používaných ve speciálně pedagogické diagnostice směrem ke zjišťování specifických potřeb u dětí a žáků s jednotlivými typy postižení, a to jak ve škole, tak i ve školském poradenském zařízení.
|
Požadavky na studenta
|
Účast ve výuce, povolena je maximálně 1 omluvená neúčast v seminářích.
Aktivita ve výuce
Plnění dílčích krátkých úkolů, kladení otázek v průběhu výkladu, hledání odpovědí, vyjasňování daného tématu, zapojení se do dílčích aktivit během výkladu.
Hodnotící kritéria:
V seminářích možno za aktivitu získat max. 5 bodů (hodnocení v kompetenci vyučujícího).
Prezentace zadaného úkolu.
Student sestaví a prezentuje kazuistiku žáka.
Ústní zkouška
0 - 50 Odpovědi na zadání jsou nekonzistentní, prozrazují plné neporozumění; student se ani v základní rovině neorientuje v problematice současných poradenských služeb.
51 - 60 Odpovědi na zadání obsahují jeden izolovaný aspekt, který je nekonzistentně generalizován; student je schopen objasnit izolovaný termín z oblasti poradenství bez pochopení vnitřních souvislostí
61 - 70 Odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů bez vzájemných vazeb, nekonzistentní závěry; student je schopen objasnit několik izolovaných termínů z oblasti poradenství bez pochopení vnitřních souvislostí.
71 - 80 Odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů, ne všechny vazby jsou reflektovány, ne zcela konzistentní závěry; student pouze nastíní vztahy mezi aspekty současných poradenských služeb, nejsou akceptovány vnitřní souvislosti.
81 - 90 Odpovědi na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, student je schopen induktivně formulovat konzistentní závěry, pochopit základní vztahy aktuálních poradenských služeb.
91 - 100 Odpovědi na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, schopnost induktivně formulovat konzistentní závěry i deduktivně formulovat nové hypotézy, vazby na další související témata, student rozumí problematice poradenství, umí ji zařadit do širších souvislostí
Student předmět splní, pokud dosáhne minimálně 51 bodů.
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. Základní pojmy,související s diagnostickými aktivitami - metoda,metodika,technika;obecné metody
(anamnéza,katamnéza).
2. Speciální metody podle způsobu zjišťování se zaměřením na explorační a testové metody.
3. Speciální metody podle zaměření na konkrétní oblast sledování se zaměřením na úroveň motoriky a úroveň výsledků činnosti.
4. Orientační testové metody - Test rizika, test verbálního myšlení.
5. Diagnostické situace se zaměřením na hru, kresbu a poradenskou činnost.
Témata seminářů :
1. Metoda kazuistiky jako prostředek zhodnocení aktuálního stavu posuzovaného dítěte.
2. Orientační metoda posuzování pohybového vývoje dětí od 3 - 13 let.
3. Vývoj dětské kresby a využití dětské kresby jako prostředku kvalitnějšího poznání dítěte.
4. Hra a hračka - možnosti této diagnostické situace při orientační diagnostice dítěte s mentálním postižením.
5. Vedení diagnostického rozhovoru.
6. Komplexní zpráva o dítěti pro poradenské pracoviště jako podnět k odbornému vyšetření.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Základní:
HRABAL, V.st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky.. Praha, 2004. ISBN 80-246-0319-5.
-
Základní:
LANGR, S. Modely pro pedagogicko psychologickou diagnostiku žáků.. Praha, 1997.
-
Základní:
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky.. Brno, 1997. ISBN 80-210-3354-1.
-
Rozšiřující:
KAŠPÁRKOVÁ, S. Pedagogická diagnostika třídy a žáka.. Zlín, 2009. ISBN 978-80-87652-05-3.
-
Doporučená:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. (ed). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha, 2002. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
Doporučená:
ALLEN, K. E., MAROTZ, L, R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Doporučená:
VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava, 2004. ISBN 80-08-00396-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
20
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
12
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- v odborné speciálně pedagogické diagnostické terminologii;
- v metodách a technikách diagnostiky;
- ve využití optimálních metod při diagnostice jednotlivých specifických potřeb dětí a žáků;
- v rozdílech mezi speciálně pedagogickou diagnostikou ve škole a školském poradenském zařízení;
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zpracovat kazuistiku, zná její význam pro speciálně pedagogickou diagnostiku;
- v aplikaci adekvátních diagnostických metod a postupů;
- ve vedení diagnostického rozhovoru se zákonnými zástupci;
- vyhodnotit důležité informace o žákovi a doporučit další vyšetření;
- sepsat závěry z diagnostiky;
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) (Prezenční forma studia) |
IC6 - Ústní zkouška (Prezenční forma studia) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) (Prezenční forma studia) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška (Prezenční forma studia) |
B1 - Diskuse (Prezenční forma studia) |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing (Prezenční forma studia) |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace (Prezenční forma studia) |
|
|
|
|