|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 7SDGE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
7SDGE
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Speciálně pedag. diagnostika etopedická
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciálně pedagogická diagnostika etopedická
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání jak teoretických, tak praktických znalostí z oblasti etopedické speciálně pedagogické diagnostiky, poznat obsah a rozsah procesu diagnostiky, metody a techniky práce a principy a požadavky komplexního poznávání a hodnocení osobnosti jedince s mravním narušením.
|
Požadavky na studenta
|
Povinné součásti k udělení zkoušky: 80 % účast na seminářích, písemná zkouška (min. 51 %), prezentace ve výuce (min. 51%)
Studenti jsou hodnoceni následovně:
- písemná zkouška
51 - 100 b. - splnil
0 - 50 b. - nesplnil
- prezentace ve výuce v rozsahu min. 8 slidů na téma zadané vyučující. Možno získat max. 100 bodů.
Hodnocení:
51 - 100 b. - splnil
Dodržena všechna kritéria či alespoň většina kritérií.
0 - 50 b. - nesplnil
Nedodržena žádná kritéria či nadpoloviční většina kritérií
- aktivita ve výuce
Plnění dílčích krátkých úkolů, kladení otázek v průběhu výkladu, hledání odpovědí, vyjasňování daného tématu, zapojení se do dílčích aktivit během výkladu.
Hodnotící kritéria: v semináři možno za aktivitu získat max. 3 body (hodnocení v kompetenci vyučujícího)
Celkově jsou za předmět studenti hodnoceni následovně:
A - 91-100 b.
B - 81-90 b.
C - 71-80 b.
D - 61-70 b.
E - 51-60 b.
F - 0-50 b.
|
Obsah
|
Témata přednášek:
1. Teoretická východiska speciálně pedagogické diagnostiky etopedické
2. -3. Institut ústavní a ochranné výchovy
4. - 5. Integrovaný pedagogicko-psychologický systém
6. -7. Reedukační proces, metody, techniky
8. - 9. Koncepce etopedické diagnostiky
10. Budování morálního vývoje člověka
11. -13. Intervenční přístupy k poruchám chování
Témata seminářů:
1. Specifické poruchy chování
2. Nespecifické poruchy chování
3. Agresivní a neagresivní poruchy chování
4. Internalizované a externalizované poruchy chování
5. Terapeutické programy
6. Osobnost speciálního pedagoga - etopeda, jeho kompetence
7. Mediace, probace, penitenciární a postpenitenciární péče
8. Kombinované postižení
9. Školská a neškolská zařízení zajišťující etopedickou péči
10. Patologické projevy chování v dospělém a seniorském věku
11.-13. Prezentace studentů, diskuze k daným prezentacím.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže: druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
-
Základní:
JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.
-
Základní:
VITÁSKOVÁ, K. Etopedie - Vybrané okruhy etopedické problematiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-123-4.
-
Základní:
PACLT, I. Hyperkinetiská porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
-
Základní:
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence, 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Základní:
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
-
Základní:
MÜHLPACHER, P. Sociopatologie. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4550-7.
-
Základní:
SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování: diagnostika - reedukace. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-238-9.
-
Základní:
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
-
Rozšiřující:
DUNOVSKÝ, J. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-254-9.
-
Rozšiřující:
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Rozšiřující:
MÜHLPACHER, P. Sociopatologie. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4550-7.
-
Rozšiřující:
KRIEGELOVÁ, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2333-4.
-
Doporučená:
KALINA, K. Drogy a drogové závislosti 1,2. Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády ČR, 2003. ISBN 80-86734-05-6.
-
Doporučená:
BECKOVÁ, J. S. Kognitivně behaviorální terapie: základy a něco navíc. Praha:Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-525-2.
-
Doporučená:
MATOUŠKOVÁ, A. -- MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-825-8.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
-
Doporučená:
HARDY, M., MÜHLPACHR, P. Sociální patologie rodiny. Brno: Institut mezioborových studií, 2011. ISBN 978-80-87182-17-8.
-
Doporučená:
DRTILOVÁ, J. -- KOUKOLÍK, F. Život s deprivanty. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Četba beletrie v českém jazyce
|
30
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
39
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student
- se orientuje v odborné terminologii etopedické speciálně pedagogické diagnostiky
- se orientuje v historických milnících a koncepcích dané disciplíny
- umí charakterizovat druhy poruch chování, zná jejich specifika
- rozlišuje závislostní chování, popíše jejich specifika
- se orientuje v metodách a technikách resocializace
- má vědomosti o sociálně patologických jevech ve společnosti
- zná význam etopedické prevence a intervence
- se orientuje v rezidenční péči a její společenské roli
- se orientuje v aktuálním legislativím ukotvení institutu ochranné a ústavní výchovy
- se orientuje v oblasti pedagogické diagnostiky etopedické, v jejích zásadách, druzích, metodách i v potenciálních diagnostických chybách
- popíše reedukační proces, jeho metody a techniky
- se orientuje v základních terapeutických programech
- vymezí kompetence speciálního pedagoga - etopeda
- se orientuje v problematice probační a mediační služby
- popíše patologické projevy chování v dospělém a seniorském věku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- na základě teoretických znalostí z oblasti etopedické pedagogické diagnostiky dokáže specifikovat a naplánovat jednotlivé fáze pedagogického diagnostikování včetně jejich obsahové náplně
- na základě získaných teoretických vědomostí v dané disciplíně dokáže u zadaného konkrétního případu doporučit vhodné pedagogické přístupy i způsoby práce se žáky při obtížích ve výchovně-vzdělávacím procesu
- na základě znalostí z oblasti terapeutických programů dokáže navrhnout vhodnou terapeutickou aktivitu
- na základě teoretických znalostí dokáže sestavit návrh reedukace k zadanému konkrétnímu případu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška (Prezenční forma studia) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) (Prezenční forma studia) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) (Prezenční forma studia) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška (Prezenční forma studia) |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) (Prezenční forma studia) |
B1 - Diskuse (Prezenční forma studia) |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem (Prezenční forma studia) |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu (Prezenční forma studia) |
B4 - Sokratovský rozhovor (Prezenční forma studia) |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) (Prezenční forma studia) |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů (Prezenční forma studia) |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace (Prezenční forma studia) |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné (Prezenční forma studia) |
G1 - Skupinové a kooperativní učení (Prezenční forma studia) |
G2 - Samostudium, řízené studium (Prezenční forma studia) |
|
|
|
|