|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 77ZZA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
77ZZA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SZZ - Speciální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Státní závěrečná zkouška zjišťuje schopnost studenta orientovat se v systému pojmů a poznatků z oblasti speciální pedagogiky, speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství. Je završením magisterského studia oboru Speciální pedagogika.
|
Požadavky na studenta
|
Student by měl u SZZ ze Speciální pedagogiky:
- prokázat odborné znalosti a dovednosti oboru s důrazem na odbornou a věcnou správnost v souladu a aktuálními trendy na úrovni vysokoškolského studia druhého stupně;
- prokázat schopnost uplatnit vlastní zkušenosti ze speciálně pedagogické praxe a vhodně propojit s teoretickými poznatky;
- prokázat schopnost pohotové reakce při zodpovídání doplňujících otázek členů zkušební komise;
- prokázat znalost relevantní odborné literatury, porozumění teoretickému a praktickému kontextu;
Při přípravě na státní závěrečnou zkoušku vychází student ze základní a doporučené literatury, stanovené v průběhu celé doby studia.
Hodnotící kritéria:
A (91-100 b):
Student prokazuje hluboké porozumění tématu a orientaci v české i zahraniční odborné literatuře. Samostatně a jasně vyjadřuje názory a argumenty, uvádí adekvátní příklady, vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je konzistentní, logicky strukturované, téma je pojato komplexně s odkazy k jiným tématům z oblasti pedagogických věd.
B (81-90 b):
Porozumění tématu je na standardní úrovni, student se orientuje v základní české odborné literatuře, samostatně a jasně vyjadřuje názory a argumenty, uvádí adekvátní příklady, vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je logicky strukturované, chybějící informace je student schopen doplnit na základě otázek členů komise.
C (71-80 b):
Student prokazuje mírně omezené porozumění tématu, názory a argumenty nejsou zcela úplné, avšak je schopen sdělit podstatné informace. Po odborné a terminologické stránce má jeho projev mírné nedostatky. Uvádí jen omezené množství příkladů. Na většinu otázek členů komise je schopen odpovědět.
D (61-70 b):
Studentovo vyjádření vykazuje nedostatky, avšak zná podstatná fakta, část z nich si je schopen vybavit až na základě dotazování členů komise. Ústní projev vykazuje určité terminologické nedostatky nikoliv však závažné.
E (51-60 b):
Studentovo vyjádření vykazuje větší počet nedostatků, avšak zná podstatná fakta, část z nich si je schopen vybavit až na základě dotazování členů komise. Ústní projev vykazuje terminologické nedostatky.
F (50-0 b):
Student prokazuje závažné nedostatky v porozumění tématu a nedostatečnou orientaci v oblasti pedagogických a speciálněpedagogických věd.
|
Obsah
|
Seznam státnicových okruhů je uveden na Portále OU: Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky - Studium - SZZ - Okruhy k SZZ - Speciální pedagogika NMgr. (PS, KS) - Speciální pedagogika
Informace k organizaci SZZ jsou uvedeny na Portále OU: Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky - Studium - SZZ - Organizace SZZ.
Okruhy ke SZZ - Speciální pedagogika
Okruhy:
1. Rovné příležitosti a inkluze osob se speciálními potřebami, včetně legislativního ukotvení.
2. Vymezení školské inkluze a její systémové zabezpečení (podmínky a faktory inkluzivního vzdělávání).
3. Intervence speciálněpedagogická - diagnostika, poradenství, speciálněpedagogický přístup, terapie, prevence.
4. Poradenský systém ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Podmínky výchovy a vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření. (legislativní a koncepční zabezpečení).
6. Asistence v procesu vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami.
7. Role rodiny ve výchově dítěte se speciálními potřebami, spolupráce s institucemi.
8. Systém rané péče pro rodinu s dítětem se speciálními potřebami.
9. Specifika profesní orientace u osob se speciálními potřebami (psychické, zdravotní a ekonomické předpoklady profesní orientace) z pohledu rezortu školství a sociální práce.
10. Postavení speciálního pedagoga v současném školském a sociálním systému. Osobnost speciálního pedagoga. Odborný profil - kompetence.
11. Podpora osob s mentálním postižením při inkluzi do majoritní společnosti (školský a sociální systém, společenské organizace).
12. Podpora osob s narušenou komunikační schopností (školský a medicínský systém, společenské organizace).
13. Podpora osob se sluchovým postižením při inkluzi do majoritní společnosti (školský a sociální systém, společenské organizace).
14. Podpora osob se zrakovým postižením při inkluzi do majoritní společnosti (školský a sociální systém, společenské organizace).
15. Podpora osob s tělesným postižením při inkluzi do majoritní společnosti (školský a sociální systém, společenské organizace).
16. Podpora osob s rizikovým chováním při inkluzi do majoritní společnosti (školský a sociální systém, společenské organizace).
17. Podpora osob s poruchami autistického spektra při inkluzi do majoritní společnosti (školský a sociální systém, společenské organizace).
18. Podpora osob se souběžným postižením více vadami při inkluzi do majoritní společnosti (školský a sociální systém, společenské organizace).
19. Problematika parciálních nedostatků z pohledu diagnostiky, speciálně pedagogické intervence a vzdělávání.
20. Problematika nadání z pohledu speciálně pedagogického. Dvojí výjimečnost - mimořádně nadaný žák se specifickými poruchami učení (popř. poruchami autistického spektra, ADHD).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha, 2009. ISBN 978-80247-2310-5.
-
Základní:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Základní:
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
-
Základní:
PACLT, I. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
-
Základní:
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Základní:
LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
-
Základní:
JANKŮ,K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
-
Základní:
KOVÁŘOVÁ, R. Nadaný žák v kontextu doby. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-394-1.
-
Základní:
VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno, 2003. ISBN 80-86633-23-3.
-
Základní:
KOVÁŘOVÁ, R., JANKŮ, K. HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
-
Základní:
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
-
Základní:
PORTEŠOVÁ, Š. Skryté nadání. Brno, 2009. ISBN 978-80-210-5014-3.
-
Základní:
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Základní:
HAMPL, I. Surdopedie. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-327-9.
-
Základní:
KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J., WOLFOVÁ, R., TOMICKÁ, V. Školní speciální pedagog. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
-
Základní:
NOVOHRADSKÁ, H. Vybrané kapitoly z oftalmopedie. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-731-1.
-
Základní:
Vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
-
Základní:
Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poradenských službách ve škole a školských poradenských zařízeních..
-
Základní:
KILDUFF,D., NOVOHRADSKÁ,H. Základy oftalmopedie. Ostrava, 2017. ISBN 80-85931-35-4.
-
Základní:
Zákon č. 109/2002 Sb o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních
-
Základní:
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. Ostrava, 2009.
-
Rozšiřující:
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Rozšiřující:
FEUERSTEIN, R., FALIK, L.H., FEUERSTEIN, R.S., BOHÁCS,K. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
-
Rozšiřující:
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
-
Rozšiřující:
MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
-
Rozšiřující:
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
-
Doporučená:
BARTOŇOVÁ, VÍTKOVÁ, M, BOČKOVÁ, B. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue.. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
-
Doporučená:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Doporučená:
MERTIN,V., KREJČOVÁ,L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Praha, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
Doporučená:
ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
-
Doporučená:
KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
-
Doporučená:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno, 2011. ISBN 798-80-251-2569-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student může konat státní závěrečnou zkoušku, jestliže získal ve skladbě předmětů předepsaných studijním plánem studijního oboru stanovený počet kreditů.
Pro úspěšné zvládnutí státní závěrečné zkoušky se předpokládá dobrá orientace v problematice Speciální pedagogiky (znalosti a dovednosti z předmětů 7EOSP, 7SPDG, 7SPPP, 7SSLE, 7ENAD, 7PRPX - průběžná speciálně pedagogická praxe).
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|