|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 77YPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
77YPR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Symptomatické poruchy řeči
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
13 / 30
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si poznatků z oblasti symptomatických poruch řeči komplexně a specificky se zaměřením na specifika v jazyce, řeči a komunikaci u osob s primárním zdravotním postižením.
|
Požadavky na studenta
|
Povinné součásti k udělení zápočtu: 85 % účast na seminářích, kazuistika (min. 51%)
- rozbor kazuistiky jedince s vybranou symptomatickou poruchou řeči (lze použít i kazuistiky i z odborné literatury nebo dostupných bakalářských či diplomových prací): popis ontogenetického vývoje řeči u daného jedince a jeho srovnání s normou, charakteristika SPŘ, specifika komunikace s okolím, orientační stanovení možné prognózy.
Hodnotící kritéria: Doporučený rozsah 3-5 normostran (bez úvodní strany), dodržení termínu odevzdání. Obsahová stránka: text odpovídající zadání, odborná správnost. Možno získat max. 100 bodů.
51 - 100 b. - splnil
Dodržena všechna kritéria či alespoň většina kritérií.
0 - 50 b. - nesplnil
Nedodržena žádná kritéria či nadpoloviční většina kritérií.
- aktivita ve výuce
Plnění dílčích krátkých úkolů, kladení otázek v průběhu výkladu, hledání odpovědí, vyjasňování daného tématu, zapojení se do dílčích aktivit během výkladu.
Hodnotící kritéria: v semináři možno za aktivitu získat max. 3 body (hodnocení v kompetenci vyučujícího)
Celkově jsou studenti z předmětu hodnoceni následovně:
51 - 100 b započteno
0 - 50 b nezapočteno
Rozsah konzultací a informace o způsobu kontaktu s vyučujícím:
Studenti mohou ke konzultacím k daným požadavkům využít pravidelných konzultačních hodin příslušných vyučujících, které jsou k dispozici na portále OU, emailového kontaktu či prostředí LMS Moodle, které umožňuje nejen komunikaci s vyučujícím, ale i mezi studenty navzájem.
|
Obsah
|
- Symptomatické poruchy řeči - základní terminologie a etiologie. Profilující osobnosti a literatura. Interdisciplinární spolupráce.
- Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým a zrakovým postižením - terminologie a symptomatologie, základy logopedické intervence. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
- Symptomatické poruchy řeči u osob s poruchou autistického spektra - terminologie a symptomatologie, základy logopedické intervence. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
- Symptomatické poruchy řeči u osob s poruchou intelektu - terminologie a symptomatologie, základy logopedické intervence. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
- Symptomatické poruchy řeči u osob u osob se somatickým a kombinovaným postižením - terminologie a symptomatologie, základy logopedické intervence. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
- Symptomatické poruchy řeči u osob s psychiatrickou diagnózou, ADD a ADHD - terminologie a symptomatologie, základy logopedické intervence. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
- Symptomatické poruchy řeči u osob s neurologickým onemocněním - terminologie a symptomatologie, základy logopedické intervence. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.
-
Základní:
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Základní:
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-1110-9.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-395-8.
-
Základní:
ŠKODOVÁ, E. Symptomatické poruchy řeči. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
-
Základní:
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
-
Základní:
LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Rozšiřující:
KLENKOVÁ, Jiřina a Petr KOPEČNÝ. Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením. In PANČOCHA, K., VÍTKOVÁ, M. et al. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání.. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-210-4463-0.
-
Rozšiřující:
ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
-
Rozšiřující:
VYGOTSKIJ, L., S. Psychologie myšlení a řeči. České vydání J. Průcha. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
-
Rozšiřující:
LECHTA, V., MATUŠKA, O. Rozvíjanie reči mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: Invocentrum, 1995.
-
Rozšiřující:
BARTOŇOVÁ, M. a M. VÍTKOVÁ. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6.
-
Doporučená:
ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0193-9.
-
Doporučená:
LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7.
-
Doporučená:
JUCOVIČOVÁ, D. a H. ŽÁČKOVÁ. Máme dítě s ADHD. Rady pro rodiče.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-247-2697-7.
-
Doporučená:
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Doporučená:
KOVÁŘOVÁ, R., JANKŮ, K. a I. HAMPL. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
-
Doporučená:
Valenta, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E. a J. RAKUSOVÁ. Výchova řeči u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-974-2.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E. a J. RAKUSOVÁ. Výchova řeči v pedagogické praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-276-0.
-
Doporučená:
VOSMIK, M. a L. BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-687-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
38
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Účast na výuce
|
9
|
Studium pramenů
|
13
|
Celkem
|
90
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
4
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
4
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
6
|
Účast na výuce
|
26
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
5
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Vymezí a klasifikuje symptomatické poruchy řeči (dále SPŘ) jako druh narušené komunikační schopnosti; popíše modely vzniku SPŘ
- Orientuje se v ontogenetickém vývoji řeči a jeho možným způsobům narušení vlivem určitého zdravotního postižení, poruchy či dlouhodobé nemoci
- Kriticky pracuje s vnějšími podmínkami rozvoje řeči u dětí se zdravotním postižením nebo poruchou
- Popíše symptomatologii jednotlivých SPŘ u osob s primárním zdravotním postižením (včetně kombinovaných vad), poruchou nebo dlouhodobou nemocí
- Orientačně popíše potenciál rozvoje řeči u dětí s ohledem na dané zdravotní postižení (mentální, smyslové, tělesné) nebo poruchu v závislosti na stupni tohoto postižení nebo poruchy
- Chápe význam komunikace jako jednoho z faktorů socializace osob se zdravotním postižením, poruchou nebo dlouhodobou nemocí
- Popíše systém poradenských služeb ve vztahu k potřebám osob se SPŘ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Na základě osvojených teoretických znalostí si upevňuje schopnost orientační logopedické diagnostiky se zaměřením na dítě/žáka s primárním zdravotním postižením, poruchou, onemocněním či jedince z vícejazyčného prostředí
- Je způsobilý aplikovat základní principy péče o rozvoj řeči u dětí se SPŘ
- Na základě osvojených teoretických znalostí popíše potenciální vývoj SPŘ z hlediska věku jedince a případné kombinace zdravotního postižení s jiným postižením, poruchou či onemocněním
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA13 - Případová studie / kazuistika |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
B8 - Převrácená přednáška |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|