|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 6SOMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
6SOMA
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Základy somatopedie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
SPG/6ZSP2
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Základy somatopedie je získání základních teoretických i praktických informací ohledně lidí s tělesným postižením. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, vývojové a historické souvislosti, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace v klasifikačním systému poruch hybnosti. Cílem je přednostně se zaměřit na mozkovou obrnu. V závěru předmětu student absolvuje exkurzi a seznámí se s vybranými kompenzačně rehabilitačními pomůckami pro jedince s tělesným postižením.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta:
- 80% docházky studenta na semináře;
- Zpráva z exkurze do školy/zařízení s větší prevalencí osob s tělesným postižením (vyučující dle aktuálních možností zorganizuje exkurzi do institucionálního zařízení - rehabilitačního stacionáře nebo do školy podle par.16)
- Ústní zkouška (Student absolvuje po odevzdání a pozitivním hodnocení zprávy z exkurze, které se zúčastnil, pokud nelze skupinově s celým ročníkem, pak individuálně po domluvě s vyučujícím.)
Hodnotící indikátory ústní zkoušky:
A (91-100b.) Odpovědi studenta na zadání obsahují několik aspektů a vazby mezi nimi, vyjadřují schopnost induktivně formulovat konzistentní závěry, i deduktivně formulovat nové hypotézy a vazby na další související témata.
B (81-90b.) Odpovědi studenta na zadání jsou správné. Student rozumí tématu, pouze některé jeho odpovědi na zadání neobsahují některé aspekty a vazby, ale student je schopen formulovat generalizované závěry.
C (71-80b.) Student zvládl téma, ovšem jeho odpovědi na zadání obsahují několik chybných či izolovaných aspektů, ne všechny vazby jsou reflektovány, ne zcela konzistentní závěry.
D (61-70b.) Student porozuměl tématu, jeho odpovědi na zadání obsahují několik izolovaných aspektů bez vzájemných vazeb, nekonzistentní závěry.
E (51-60b.) Student porozuměl tématu v základní úrovni, je schopen objasnit zhruba celek, ovšem při dílčích otázkách neodpovídá fluentně a konzistentně.
F (0-50b.) Student plně neporozuměl tématu celého semestru. Jeho odpovědi jsou neucelené, dílčí, bez jakékoliv návaznosti, nesprávné nebo nesmyslné, případně žádné.
|
Obsah
|
Obsah:
Semináře:
1. Speciálněpedagogická disciplína somatopedie, její vznik, cíle a podstata, základní terminologie vztahující se k osobě s postižením hybnosti.
2. Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickými limity, historie péče o lidi s tělesným postižením v průběhu dějin.
3. Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti.
4. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí a se současnou prevalencí vrozených a získaných tělesných vad.
5. Klasifikace pohybových vad v somatopedii. Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika, nejčastější kombinace tělesného postižení.
6. Vrozené tělesné vady a jejich symptomatika.
7. Mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s MO, zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy MO, komorbidita, prevalence.
8. Získaná tělesná postižení po chronické nemoci a po úrazech.
9. Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty.
10. Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v ČR. Základy komplexní rehabilitační péče v České republice.
11. Kompenzační a rehabilitační pomůcky pro osoby s tělesným postižením.
12. Exkurze do zařízení či školy s větším výskytem jedinců s tělesným postižením.
13. Diskuzní analýza somatopedické problematiky a získaných kompetencí studenta a příprava na ústní zkoušku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
JANKŮ, K. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: PdF, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7.
JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabiltační péče. Ostrava: Pdf, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JANKŮ, K., HARČAŘÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Pdf, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
-
Základní:
VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. Brno : MU, 1998.
-
Základní:
VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno : Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
-
Základní:
NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén a životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
-
Základní:
JANKŮ, K. Základy somatopedie. Ostrava: PdF, 2017. ISBN 978-80-7400-611-1.
-
Rozšiřující:
FITZNEROVÁ, Ivana. Máme dítě s handicapem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-663-6.
-
Rozšiřující:
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-5880-4.
-
Rozšiřující:
OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
-
Rozšiřující:
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Rozšiřující:
FIALOVÁ, I.; OPATŘILOVÁ, D.; PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie.. Brno : Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8.
-
Doporučená:
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno : PdF MU, 2009. ISBN 978-80-210-3819-5.
-
Doporučená:
RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : UP, 2002. ISBN 80-244-1073-7.
-
Doporučená:
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Tělesně postižené dítě v mateřské a základní škole. Brno : MU, 1994. ISBN 978-80-85391-96-6.
-
Doporučená:
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
-
Doporučená:
ADAMUS, Petr. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: PdF, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Ostatní
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Samostudium
|
16
|
Účast na výuce
|
26
|
Exkurze
|
8
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student má vědomosti ze speciálněpedagogické teorie, psychologický a biologický základ. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Student zná základní terminologii somatopedie, která se týká motoriky a jedince s tělesným postižením
- Student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor, zná historické souvislosti vzniku
- Student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a jeho mezníky
- Student umí popsat znaky školní zralosti související s tělesným vývojem dětí
- Student zná klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků
- Student umí charakterizovat mozkovou obrnu, její zvláštnosti a specifika
- Student popíše získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka
- Student definuje deformace, amputace, malformace.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením
- Student používá adekvátní terminologii současné somatopedie
- Student umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti, které směřují k tělesným postižením
- Student dokáže komparovat vady vrozeného a získaného typu
- Student umí posoudit patologické motorické vzorce
- Student dovede aplikovat teorii tělesných znaků školní zralosti
- Student umí diskutovat o typech, formách a komorbiditě mozkové obrny.
- Student prakticky zná kompenzační a rehabilitační pomůcky, které využívají jedinci s tělesným postižením těžšího stupně.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA1 - Zpráva / protokol z odborné / profesní praxe, exkurze |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
B4 - Sokratovský rozhovor |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
E2 - Metody situační |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|