|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 6BLOG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
6BLOG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Logopedická prev. v předškol. vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Logopedická prevence v předškolním vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
27 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na úkoly předškolního vzdělávání s důrazem na podporu individuálních rozvojových možností a vyrovnávání vzdělávacích šancí. Pozornost bude věnována vybraným oblastem logopedické prevence v předškolním vzdělávání s cílem vytvářet optimální předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Problematika bude řešena z hlediska uplatnění komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností a uplatňování progresivních speciálně pedagogických metod a forem práce včasné podpory.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce: Příprava vzdělávací činnosti v MŠ se zaměřením na rozvoj jazykových a řečových dovedností (odevzdání přípravy je podmínkou přihlášení ke zkoušce)
Zkouška písemná:
A (91-100b)
B (81-90)
C (71-80)
D (61-70)
(E 51-60)
F (0 -51)
|
Obsah
|
Témata přednášek:
Základní kategorie v logopedii, nástin historického vývoje oboru.
Ontogenetický vývoj řeči, specifika raného a předškolního věku.
Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR.
Principy primární logopedické prevence.
Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností raného a předškolního věku.
Témata seminářů:
Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči.
Speciálně pedagogické metody a formy včasné podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí.
Význam hry v rozvoji řeči.
Realizace vybraných činností v předškolním vzdělávání s důrazem na implementaci aktivit v rámci logopedické prevence.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MU, 2002. ISBN 80-239-0082-X.
-
Základní:
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
-
Základní:
kol. autorů. Logopedárium od A do Ž : komplexní péče o rozvoj jazyka a řeči pro MŠ i ZŠ, aneb, hrátky s hláskami a slovy pro školky a školy. Praha : Forum, 2015. ISBN 978-80-87983-02-7.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku (elektronický zdroj). 2. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
-
Základní:
KILDUFF, D., PALIČKOVÁ, M a M. SÝKOROVÁ. Metodika práce s žáky s narušenou komunikační schopností v inkluzivním vzdělávání.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-027-3.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická.. Ostrava : PdF, 2010.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
-
Rozšiřující:
Zezulková, E. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.
-
Rozšiřující:
KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence.. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
-
Rozšiřující:
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Rozšiřující:
ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava : PdF, 2011. ISBN 978-80-7368-975-9.
-
Rozšiřující:
Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ
(ZEZULKOVÁ, E.)
-
Rozšiřující:
LECHTA, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Doporučená:
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
-
Doporučená:
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
-
Doporučená:
LIPNICKÁ M. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0.
-
Doporučená:
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
Doporučená:
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
-
Doporučená:
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- umí samostatně aplikovat prvky primární logopedické prevence při plánování vzdělávacího obsahu;
- umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe;
- umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezí odbornou terminologii a principy logopedické prevence;
- objasní specifika ontogenetického vývoje řeči dětí v raném a předškolním věku;
- definuje vybrané oblasti primární logopedické prevence;
- zdůvodní principy komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností v raném a předškolním věku.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- uplatní vhodné nástroje orientační diagnostiky jazykových a řečových dovedností dětí předškolního věku;
- aplikuje vybrané speciálně pedagogické metody a formy včasné podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí;
- podílí se na zpracování podpůrných opatření v Plánu pedagogické podpory (PLPP) dle individuálních možností a schopností žáků;
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C4 - Instruktáž |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
E2 - Metody situační |
G2 - Samostudium, řízené studium |
E4 - Didaktické hry |
|
|
|
|