|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 66SZL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
66SZL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SZZ - Logopedie
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Logopedie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
11 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
SPG/66GPX
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Státní závěrečná zkouška z Logopedie zjišťuje schopnost studenta orientovat se v systému pojmů a poznatků z tohoto oboru. Je završením bakalářského studia oboru Speciální pedagogika.
|
Požadavky na studenta
|
Student by měl u SZZ prokázat
- odborné znalosti a dovednosti oboru s důrazem na odbornou a věcnou správnost,
- znalost relevantní odborné literatury, porozumění teoretickému a praktickému kontextu,
- schopnost pohotové reakce při zodpovídání doplňujících otázek členů zkušební komise.
Hodnotící kritéria:
Výkon studenta je hodnocen pomocí kritérií a stanovených úrovní platných pro ústní zkoušku.
A (91-100 b):
Student prokazuje hluboké porozumění tématu a orientaci v české i zahraniční odborné literatuře. Samostatně a jasně vyjadřuje názory a argumenty, uvádí adekvátní příklady, vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je konzistentní, logicky strukturované, téma je pojato komplexně s odkazy k jiným tématům z oblasti pedagogických věd.
B (81-90 b):
Porozumění tématu je na standardní úrovni, student se orientuje v základní české odborné literatuře, samostatně a jasně vyjadřuje názory a argumenty, uvádí adekvátní příklady, vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je logicky strukturované, chybějící informace je student schopen doplnit na základě otázek členů komise.
C (71-80 b):
Student prokazuje mírně omezené porozumění tématu, názory a argumenty nejsou zcela úplné, avšak je schopen sdělit podstatné informace. Po odborné a terminologické stránce má jeho projev mírné nedostatky. Uvádí jen omezené množství příkladů. Na většinu otázek členů komise je schopen odpovědět.
D (61-70 b):
Studentovo vyjádření vykazuje nedostatky, avšak zná podstatná fakta, část z nich si je schopen vybavit až na základě dotazování členů komise. Ústní projev vykazuje určité terminologické nedostatky nikoliv však závažné.
E (51-60 b):
Studentovo vyjádření vykazuje větší počet nedostatků, avšak zná podstatná fakta, část z nich si je schopen vybavit až na základě dotazování členů komise. Ústní projev vykazuje terminologické nedostatky.
F (50-0 b):
Student prokazuje závažné nedostatky v porozumění tématu a nedostatečnou orientaci v oblasti pedagogických a speciálněpedagogických věd.
|
Obsah
|
Seznam státnicových okruhů je uveden na Portále OU: Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky Studium - SZZ - Okurhy k SZZ - Speciální pedagogika Bc. (PS, KS). Informace k organizaci SZZ jsou uvedeny na Portále OU: Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky Studium - SZZ - Organizace SZZ.
Okruhy k SZZ - Logopedie:
1. Řeč, její význam (pojmy řeč, jazyk, mluva)
2. Biologické základy řeči (organické, funkční)
3. Složky řeči a roviny řeči
4. Proces percepce řeči
5. Realizace expresivní složky řeči
6. Diferenciační schopnosti mozku, jejich vliv na vývoj řeči
7. Základy fonetiky (základní problémy a význam fonetiky, dělení hlásek z fonetického hlediska, fonetická a fonologická realizace prvků řeči, hlásky, fonémy)
8. Fonematické uvědomování distinktivní rysy, příklady
9. Fónické řady a jejich členění
10. Modulační faktory řeči
11. Kombinatorické vlastnosti hlásek
12. Zásady výslovnostní normy (mluvní styly)
13. Tvoření zvuků lidské řeči, hlasové začátky
14. Artikulační orgány a jejich funkce
15. Vokály, charakteristika a klasifikace
16. Artikulace a patologie vokálů
17. Konzonanty, charakteristika a klasifikace
18. Artikulace a patologie konsonantů
19. Poruchy hlasu, zásady hlasové hygieny
20. Logopedie - definice, postavení v systému věd
21. Koncepce logopedie v ČR a význam logopedie
22. Organizace logopedické péče u nás
23. Etapy historického vývoje péče o osoby s poruchami komunikace
24. Vývoj logopedické péče v českých zemích (19. - 20.stol.)
25. Narušená komunikační schopnost, definice, základní hlediska posuzování, klasifikace
26. Podmínky správného vývoje řeči z hlediska etap reflexního okruhu
27. NKS z hlediska etap reflexního okruhu sdělování, vztahy sdělovacího procesu
28. Klasifikace narušeného vývoje řeči z hlediska průběhu vývoje CNS, příznaky NVŘ
29. Ontogenetický vývoj řeči, základní stadia, jejich charakteristika
30. Fáze vývoje řeči, jejich charakteristika - z hlediska orientačního posouzení vývojové úrovně
31. Jazykové roviny v ontogenezi vývoje řeči, charakteristika
32. Logopedická intervence
33. Logopedická prevence
34. Logopedická diagnostika
35. Logopedická terapie (metody, techniky a principy)
36. Orientační vyšetření výslovnosti, význam, hlavní zásady
37. Orientační vyšetření řečových orgánů, přehled cviků
38. Orientační vyšetření fonematického sluchu, význam, zásady
39. Logopedická prevence v předškolním a mladším školním věku
40. Dyslalie, definice, etiologie, klasifikace, symptomy
41. Reedukace dyslalie, etapy, metody a zásady, pomůcky
42. Opožděný vývoj řeči prostý, definice, příčiny, projevy, diferenciální diagnostika, zásady logopedické péče, metody komentování
42. Opožděný vývoj řeči prostý, definice, příčiny, projevy, diferenciální diagnostika, zásady logopedické péče, metody komentování
43. Specificky narušený vývoj řeči (vývojová dysfázie), současné poznatky o příčinách, projevech
44. Symptomatické poruchy řeči, příčiny, zvláštnosti vývoje řeči u dětí se smyslovým postižením
45. Charakteristika a zvláštnosti řečového vývoje u dětí s mentálním postižením
46. Charakteristika a zvláštnosti řečového vývoje u dětí s DMO (dysartrie)
47. Poruchy zvuku řeči
48. Charakteristika řečových dovedností u dětí s poruchami učení, příčiny snížené úrovně rozvoje komunikačních kompetencí
49. Balbuties, definice, etiologie, příznaky, zásady prevence, vhodné přístupy k dítěti s koktavostí
50. Elektivní mutismus, definice, příčiny, diagnostická kritéria, prognóza, prevence
51. Alternativní a augmentativní komunikace
52. Podmínky integrace žáka s narušenou komunikační schopností, možnosti logopedické intervence ve školských zařízeních
53. Komunikativní kompetence pedagoga, zásady řečového vzoru
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
-
Základní:
LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v MŠ. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, Eva. Logopedická prevence v předškolním věku. Vyd. 2.. Ostrava, PdF OU, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
-
Základní:
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník.. Žďár n. Sázavou : Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
-
Základní:
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe.. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-543-3.
-
Základní:
BEDNÁŘOVÁ, J, ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost.. Edika, 2015. ISBN 978-80-2660-793-9.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, Eva. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání.. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
-
Základní:
ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace.. Ostrava: PdF OU, 2009.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
-
Rozšiřující:
LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-08-00447-9.
-
Rozšiřující:
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002. ISBN 80-239-0082-X.
-
Rozšiřující:
LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Rozšiřující:
FLORIÁNOVÁ, P., ŠLAPÁK, I. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.
-
Rozšiřující:
LOVE, Russell J. a Wanda G. WEBB. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
-
Rozšiřující:
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
-
Rozšiřující:
KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. vyd.. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
-
Rozšiřující:
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
-
Rozšiřující:
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
-
Rozšiřující:
VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. (jako komentovaný výbor, celkově v češtině 3.). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
-
Rozšiřující:
ZEZULKOVÁ, Eva. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. 2. aktualizované vyd.. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
-
Rozšiřující:
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
-
Doporučená:
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
-
Doporučená:
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
-
Doporučená:
KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie/patlavost.. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.
-
Doporučená:
KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání.. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
-
Doporučená:
KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. 4., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
-
Doporučená:
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
-
Doporučená:
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
-
Doporučená:
VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. České vydání J. Průcha. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
-
Doporučená:
ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe.. Ostrava: Pdf OU, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student může konat státní závěrečnou zkoušku, jestliže získal ve skladbě předmětů předepsaných studijním plánem studijního oboru stanovený počet kreditů.
Pro úspěšné zvládnutí státní závěrečné zkoušky se předpokládá dobrá orientace v problematice Logopedie (znalosti z předmětu SPG/66OG1 (Logopedie1), SPG/66OG2 (Logopedie2), SPG/66GPX (Logopedická praxe souvislá). |
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|