|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
SPG / 66SZA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
SPG
/
66SZA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
SZZ - Speciální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Státní závěrečná zkouška zjišťuje schopnost studenta orientovat se v systému pojmů a poznatků z oblasti speciální pedagogiky. Je završením bakalářského studia oboru Speciální pedagogika.
|
Požadavky na studenta
|
Student by měl u SZZ - Speciální pedagogika prokázat:
- odborné znalosti a dovednosti z oboru speciální pedagogika,
- orientaci v současné české speciálně pedagogické literatuře a schopnost aplikovat poznatky získané v jednotlivých praktických předmětech,
- schopnost pohotové reakce při zodpovídání doplňujících otázek členů zkušební komise.
Při přípravě na státní závěrečnou zkoušku vychází student ze základní a doporučené literatury, stanovené v průběhu celé doby studia.
Hodnotící kritéria:
Výkon studenta je hodnocen pomocí kritérií a stanovených úrovní platných pro ústní zkoušku.
A (91-100 b):
Student prokazuje hluboké porozumění tématu a orientaci v české i zahraniční odborné literatuře. Samostatně a jasně vyjadřuje názory a argumenty, uvádí adekvátní příklady, vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je konzistentní, logicky strukturované, téma je pojato komplexně s odkazy k jiným tématům z oblasti pedagogických věd.
B (81-90 b):
Porozumění tématu je na standardní úrovni, student se orientuje v základní české odborné literatuře, samostatně a jasně vyjadřuje názory a argumenty, uvádí adekvátní příklady, vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je logicky strukturované, chybějící informace je student schopen doplnit na základě otázek členů komise.
C (71-80 b):
Student prokazuje mírně omezené porozumění tématu, názory a argumenty nejsou zcela úplné, avšak je schopen sdělit podstatné informace. Po odborné a terminologické stránce má jeho projev mírné nedostatky. Uvádí jen omezené množství příkladů. Na většinu otázek členů komise je schopen odpovědět.
D (61-70 b):
Studentovo vyjádření vykazuje nedostatky, avšak zná podstatná fakta, část z nich si je schopen vybavit až na základě dotazování členů komise. Ústní projev vykazuje určité terminologické nedostatky nikoliv však závažné.
E (51-60 b):
Studentovo vyjádření vykazuje větší počet nedostatků, avšak zná podstatná fakta, část z nich si je schopen vybavit až na základě dotazování členů komise. Ústní projev vykazuje terminologické nedostatky.
F (50-0 b):
Student prokazuje závažné nedostatky v porozumění tématu a nedostatečnou orientaci v oblasti pedagogických a speciálněpedagogických věd.
|
Obsah
|
Seznam státnicových okruhů je uveden na Portále OU: Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky - Studium - SZZ - Okruhy k SZZ - Speciální pedagogika Bc. (PS, KS)
Informace k organizaci SZZ jsou uvedeny na Portále OU: Dokumenty - Pedagogická fakulta - Katedra speciální pedagogiky - Studium - SZZ - Organizace SZZ.
Okruhy ke SZZ - Speciální pedagogika
Okruhy:
1. Vývoj vědní disciplíny speciální pedagogiky do současnosti a její vztah k ostatním oborům.
2. Orientace v současné platné speciálně pedagogické terminologii. Klasifikace speciální pedagogiky.
3. Charakteristika přístupů k jedincům s postižením v jednotlivých historických obdobích, včetně
legislativního ukotvení.
4. Speciálně pedagogická diagnostika.
5. Poradenský systém (raná péče, školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení, střediska výchovné péče).
6. Základní teoretický vhled do problematiky logopedie.
7. Základní teoretický vhled do problematiky oftalmopedie.
8. Základní teoretický vhled do problematiky surdopedie.
9. Základní teoretický vhled do problematiky etopedie.
10. Základní teoretický vhled do problematiky specifických poruch učení.
11. Systém zařízení poskytující služby jedincům se speciálními potřebami (školská, sociální).
12. Organizace věnující se jedincům s postižením.
13. Postavení speciálního pedagoga v současném školském a sociálním systému. Osobnost speciálního pedagoga. Odborný profil - kompetence.
14. Specifika rodin jedinců s postižením. Spolupráce s dalšími subjekty.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Základní:
PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd.. Brno, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Základní:
MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno, 1998. ISBN 80-85931-60-5.
-
Základní:
KOVÁŘOVÁ, R., JANKŮ, K., HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
-
Základní:
VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Základní:
KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy.. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
-
Základní:
SLOWIK, J. Speciální pedagogika.2.akt.a dopl.vydání.. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Rozšiřující:
JANKŮ, K. Dítě s poruchou chování a emocí. Ostrava, 2009. ISBN 978-80-7368-764-9.
-
Rozšiřující:
JANKŮ, K. Kapitoly ze somatopedie.. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7464-280-7.
-
Rozšiřující:
ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
-
Rozšiřující:
ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LÖFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
-
Rozšiřující:
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.
-
Rozšiřující:
HAMPL, I. Surdopedie. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-327-9.
-
Rozšiřující:
ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe.. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
-
Rozšiřující:
ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe.. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
-
Rozšiřující:
ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe.. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
-
Rozšiřující:
KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
-
Rozšiřující:
KILDUFF, D., NOVOHRADSKÁ, H. Základy oftalmopedie. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7599-027-3.
-
Doporučená:
VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
-
Doporučená:
Vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
-
Doporučená:
Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poradenských službách ve škole a školských poradenských zařízeních.
-
Doporučená:
Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách
-
Doporučená:
Zákon č. 109/2002 Sb o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních
-
Doporučená:
Zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí
-
Doporučená:
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student může konat státní závěrečnou zkoušku, jestliže získal ve skladbě předmětů předepsaných studijním plánem studijního oboru stanovený počet kreditů.
Pro úspěšné zvládnutí státní závěrečné zkoušky se předpokládá dobrá orientace v problematice speciální pedagogiky. |
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|