|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / MO2RO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
MO2RO
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Sociologie rodiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/TYD]
Seminář
17
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KAS/MO2RO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Úvod do disciplíny zahrnuje seznámení s terminologií, vývojem sociologických názorů na rodinu, vč. současných teorií a směrů. Vysvětluje zakotvení rodiny ve společenské makrostruktuře, vztahy a procesy uvnitř rodiny. Přednášky jsou koncipovány tak, aby byla zřejmá vazba sociologie rodiny a sociální politiky, resp. sociální práce.
|
Požadavky na studenta
|
Účast ve výuce a aktivní zapojení se do diskusí spojených s probíranými okruhy. Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je aktivní práce s literárními zdroji a vypracování jedné seminární práce na zvolené téma. Studenti průběžně plní domácí úkoly spojené s výukou.
Vykonání ústní zkoušky.
Předmět lze absolvovat během zahraničního pobytu za následujících podmínek:
1) osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na zahraniční studijní pobyt
2) v průběhu semestru odevzdat (zaslat emailem) 2 seminární práce po předešlé dohodě s vyučujícím
3) Znalosti ověřené vědomostním testem z okruhů uvedených v přehledu probírané látky
|
Obsah
|
1. Úvod do disciplíny: O čem je dnešní sociologie rodiny? 2. Sociologické studium rodiny I. (Klasické teorie). 3. Sociologické studium rodiny II. (Současné teorie). 4. Od rodiny tradiční k rodině moderní a postmoderní. Manželství, manželská rodina a současné alternativní formy párových a rodinných vztahů. 5. Demografické aspekty partnerského/manželského a rodinného chování. 6. Kulturní, ekonomické a sociální "determinanty" rodinného života. 7. Genderové aspekty moci, autority a dělby práce v rodině. 8. Rodina a svět práce. Společenské podmínky harmonizace rodinného a pracovního života. 9. Proces rodinné socializace. 10. Rozvody a rozvodovost v kontextu širších společenských změn. Osamělé rodičovství. Opakovaný sňatek, rekonstruovaná rodina. 11. Příbuzenství v sociologické perspektivě: Teorie příbuzenství. Směna pomoci a podpory v rodině ve světle sociologických výzkumů. 12. Proměny rodiny - krize rodiny? Koncept krize rodiny a jeho argumentace. 13. Sociologie rodiny k rodinné politice a sociální práci s rodinou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SÝKOROVÁ, D. Autonomie ve stáří. Kapitoly z gerontosociologie. s. 71-156.. Praha: SLON, 2007. ISBN 9788086429625.
-
Základní:
RABUŠIC, L. Kde ty všechny děti jsou? Porodnost v sociologické perspektivě. Praha: SLON, 2001. ISBN 80-86429-01-6.
-
Základní:
Sullerotová, E. Krize rodiny. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-647-3.
-
Základní:
MOŽNÝ, I. Moderní rodina: mýty a skutečnost.. Brno: Blok, 1990. ISBN 9788070290187.
-
Základní:
MOŽNÝ, I. Proč tak snadno... Praha: SLON, 1999. ISBN 978-80-7419-013-1.
-
Základní:
MAŘÍKOVÁ, H. (ed.). Proměny současné české rodiny. Rodina - Gender - Stratifikace. Praha: SLON, 2000. ISBN 80-85850-93-1.
-
Základní:
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 1. vydání, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
-
Základní:
SIROVÁTKA, T. et al. Rodina, zaměstnání a sociální politika. Brno: FSS MU a nakladatelství ALBERT, 2006. ISBN 80-7326-104-9.
-
Základní:
KOCOURKOVÁ, J., RABUŠIC, L. (eds.). Sňatek a rodina: zájem soukromý nebo veřejný? Proměny reprodukčního chování a možnosti rodinné politiky z hlediska postojů české veřejnosti. Praha: PřF UK, 2006. ISBN 80-86561-93-3.
-
Základní:
MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha : SLON, 2005. ISBN 80-86429-05-9.
-
Základní:
Singly, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-249-1.
-
Doporučená:
Giddens, A. Důsledky modernity. Praha : SLON, 2003. ISBN 978-80-7419-035-3.
-
Doporučená:
KLEIN, D. M., WHITE, J.M. Family Theories. An Introduction. London, SAGE Publications, 1996. ISBN 9781452270180.
-
Doporučená:
MAREŠ, P., POTOČNÝ, T. (eds.). Modernizace a česká rodina. Brno: Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-61-6.
-
Doporučená:
CHALOUPKOVÁ, J., ŠALAMOUNOVÁ, P. Postoje k manželství, rodičovství a k rolím v rodině v České republice a v Evropě. Sociologické studie 04: 7. Praha: SoÚ AV ČR, 2004. ISBN 80-902932-1-2.
-
Doporučená:
FIALOVÁ, L., HAMPLOVÁ, D., KUČERA, M., VYMĚTALOVÁ, S. Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Praha: SLON, 2000. ISBN 80-85850-87-7.
-
Doporučená:
Beck, U. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Praha: SLON, 2004. ISBN 8086429326.
-
Doporučená:
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 1999. ISBN 978-80-257-0807-1.
-
Doporučená:
BOURDIEU, P. Teorie jednání. české vyd. Z fr. originálu Raisons pratiques, Sur la théorie de l´action, Paříž, 1994, přel. V. Dv, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
-
Doporučená:
GIDDENS, A. Unikající svět. Praha, 2000. ISBN 80-85850-91-5.
-
Doporučená:
GOODE, W. J. World Changes in Family Patterns. New Haven - London, Yale University Press, 1993. ISBN 0585381127.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Semestrální práce
|
6
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
4
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
6
|
Samostudium
|
20
|
Studium pramenů
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
15
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Celkem
|
117
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Získané způsobilosti: - seznámení se s terminologií, vývojem sociologických názorů na rodinu, vč. současných teorií a směrů, - pochopení "místa" rodiny ve společenské makrostruktuře, vztahů a procesů uvnitř rodiny, - porozumění vazbě mezi sociologií rodiny a sociální politikou, resp. teorií a praxí sociální práce.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Esej |
Slovní hodnocení |
Anamnestická metoda |
IC6 - Ústní zkouška (Kombinovaná forma studia) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Projekce (statická, dynamická) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|