|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / MA2SU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
MA2SU
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Základy supervize v pomáhaj. profesích
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Základy supervize v pomáhajících profesích
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
Cvičení
17
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
18 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V souladu se záměry Evropské unie je cílem předmětu zpostředkovat studentům základní informace o systémech školské, zdravotní a sociální péče a politiky, porozumění souvislostem jejich vývoje v budoucnosti, důvodům rozhodování vedoucích pracovníků a schopnost kvalifikovaného posouzení aktuální situace na místních pracovištích s cílem jejich zlepšení. Docílit pochopení možností a významu supervize na těchto pracovištích, vybudování moderního, tvořivého stylu myšlení, schopnosti iniciativně navrhnout změnu, podílet se na její realizaci a vyhodnotit ji pomocí adekvátních výzkumných metod. Ve vlastní praxi studentů se zaměřit na pochopení potřeb spoluobčanů ze znevýhodněných skupin,seznámit je s právy a povinnostmi těchto spoluobčanů a otázkami etiky supervizního působení v pedagogických, zdravotnických a sociálních profesích. Přesvědčivě argumentovat pro mezioborovou, zejména týmovou, spolupráci všech zúčastněných pracovníků. Jako základ pro výše uvedené cíle poskytnout studentům možnost práce na vlastním osobnostním rozvoji, lepšímu porozumění vlastní osobnosti v systému mezilidských vztahů, zejména v rodině a na pracovišti a k autosupervizi.
|
Požadavky na studenta
|
Obhajoba individuálního (písemně) a skupinového (ústně) projektu na základě případových studií, vztahujících se jednak k vlastní zkušenosti v souvisejícím předmětu Osobnostní rozvoj (autosupervize), jednak k praxi studenta v konkrétním školském či zdravotnickém zařízení nebo zařízení sociální péče, případně na úřadech státní či veřejné správy (pod vedením odborníka z Katedry sociální pedagogiky OSU a odborníka té, které konkrétní organizace ). Dokázaná schopnost používat adekvátních metod pro sledování postupu a výsledků supervize, zejména dotazníků a jejich interpretace. Navržení změn v organizaci, jako výsledku participace na procesu supervize v organizaci. Znalost a porozumění odborné terminologii z oboru supervize.
Hodnocení zápočtu: 51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Předmět nelze absolvovat během zahraničního studijního pobytu.
|
Obsah
|
1. Supervize - definování pojmu - co je a není supervize, účel a funkce supervize, druhy supervize, zkušenosti ze supervizí. Supervize v sociální a pedagogické sféře. 2. Supervizní kontrakt - kdo je zadavatelem, kdo příjemcem, jaké jsou motivy pro realizaci supervize v daném týmu nebo daného jednotlivce, kdo bude odpovědnou osobou, co bude součástí kontraktu, jaké budou výstupy ze supervize. Potřeby supervidovaných. 3. Metody supervizní práce 1. - týmová práce. 4. Metody supervizní práce 2. - případová práce, Bálintovské skupiny. 5. Metody supervizní práce 3. - využití psychodramatu, sociometrie a výměny rolí v supervizi. 6. Metody supervizní práce 4. - supervizní rozhovor. Specifika individuální supervize. 7. Metody supervizní práce 5. - využití kreativních technik. 8. Osobnost supervizora - vlastnosti a role dobrého supervizora. Vzdělávání supervizorů. 9. Pasti supervize, autosupervize, hodnocení supervize.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
CARROLL, M. - THOLSTRUPOVÁ, M. Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-582-5.
-
Základní:
HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. ET AL. Praktická supervize. Průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
-
Základní:
BROŽA, J. (ed.). Supervize v adiktologické praxi. Praha : Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-209-0.
-
Základní:
HAWKINS, P. - SHOHETR. Supervize v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
-
Rozšiřující:
EAS - Evropská asociace pro supervizi. www.supervision-eas.de.
-
Doporučená:
HAVRDOVÁ, Z. a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotnických služeb. Praha : Fakulta humanitních studií UK. ISBN 978-80-87398-06-7.
-
Doporučená:
KNOBLOCH, F, KNOBLOCHOVÁ, J. Integrovaná psychoterapie v akci. Grada : Publishing, 1999. ISBN 80-7169-027-9.
-
Doporučená:
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
-
Doporučená:
ŠIMEK, A. (Ed.). Supervize - kasuistiky. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Celkem
|
94
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Student si osvojí teoretické poznatky z oblasti metodologie supervize, seznámí se s faktory ovlivňujícími proces rozvoje vlastní osobnosti a působení organizace, zejména mezilidských vztahů , které se v ní uplatňují a možnostmi jejich příznivého ovlivňování.
- Seznámí se s postavením a problémy menšinových skupin obyvatelstva (z hlediska sociálního, zdravotního, etnického ) a možnostmi prospěšné práce s nimi.
- Zvládne rozbor faktorů, podmiňujících jak aktuální vlastní situaci, tak situaci organizace. Naučí se tvořivě o nich přemýšlet.
- V odůvodněných případech navrhnout změnu k lepšímu. Naučí se pracovat v týmu s kvalifikovaným supervizorem (VŠ) a dalšími specialisty z různých oborů a výsledky práce vyhodnocovat. Plánovat a získávat podporu pro supervizi.
- Student získá způsobilost k práci pod vedením (!) na autosupervizi . Může též kvalifikovaně pomáhat supervizorům (kontaktním osobám z pracoviště ) zavádět inovace, průběžně je vyhodnocovat a podílet se na závěrečném hodnocení supervizní činnosti na pracovišti. Vytvoří si tak předpoklady pro další studium oboru a získání vyšší kvalifikace v něm.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Slovní hodnocení |
Systematické pozorování studenta |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální výuka |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
|
|
|
|