|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 6ZKPD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
6ZKPD
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Základy pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka získá základní znalost v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Seznámí se základními pojmy oboru, základními pedagogickými kategoriemi a vztahy mezi nimi. Student/ka získá přehled o vývoji pedagogického myšlení a současných pedagogických směrech, bude se orientovat v současných problémy výchovy a vzdělávání a jejich kontextu.
Komunikace se studenty probíhá pomocí studijního e- mailu. Studijní materiály jsou umísťovány na Portál do složky Studijní materiály příslušného předmětu.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní práce v seminářích - nutná účast 80% 15 bodů
2. Prezentace jedné odborné monografie a jednoho článku z odborného periodika dle vlastního výběru. 15 bodů
3. Test - vědomosti a jejich aplikace 70 bodů
|
Obsah
|
1. Vymezení předmětu pedagogiky jako vědy, vztah pedagogiky k jiným vědám. Pojetí a předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky. Současné problémy a úkoly pedagogiky.
2. Výchova. Pojem výchova, vzdělávání, socializace, kultura, edukace, rozvoj člověka. Základní funkce výchovy ve společnosti a místo výchovy v procesu rozvoje člověka. Znaky výchovy. Formy a složky výchovy. Soudobé trendy ve výchově a vzdělávání v Evropě.
3. Výchovný proces. Základní prvky výchovného procesu a vztahy mezi nimi. Cíle a ideály výchovy v současné společnosti, přístupy. Prostředky výchovy. Faktory ovlivňující výchovný proces (vnější a vnitřní, intencionální a funkcionální). Principy a zásad výchovy.
4. Vývoj pedagogického myšlení ve světě a u nás se zřetelem k vývoji sociální pedagogiky.
5. Základní pedagogické směry - klasifikace základních směrů současné výchovy a vzdělávání a současných teorii vzdělávání. Alternativní pedagogické směry a inovace ve vzdělávání. Typy reformních a alternativních škol. Formy alternativních přístupů k dětem. Limity alternativního vzdělávání.
6. Výchovně vzdělávací soustava v České republice v evropském kontextu. Výchovně vzdělávací instituce a jejich úkoly. Základní výchovně vzdělávací dokumenty.
7. Pedagogický pracovník. Profese pedagogického pracovníka a jeho zakotvení v legislativě. Osobnost a profesní kompetence pedagoga. Typy osobnosti pedagoga a etapy profesního života pedagoga.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Základní:
PRŮCHA,J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
Základní:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha:Portál, 1998. ISBN 80-7128-216-5.
-
Základní:
VÁŇOVÁ, R. Studijní texty k dějinám pedagogiky. 2. vyd.. Praha: Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-7290-122-2.
-
Základní:
DVOŘÁKOVÁ, M a kol. Základní učebnice pedagogiky.. Praha: Grada, 2015. ISBN 97-80-247-5039-2.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA,J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd.. Praha:Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Rozšiřující:
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha:Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
Rozšiřující:
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha.. Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha:Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Rozšiřující:
MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.
-
Doporučená:
VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové:Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-229-1.
-
Doporučená:
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Doporučená:
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi.. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
-
Doporučená:
BENDL,S. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru.. Praha:Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Vzdělávací systémy v zahraničí: encyklopedický přehled školství v 30 zemích Evropy, v Japonsku, Kanadě, USA.. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-845-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
4
|
Celkem
|
4
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Zpracování podkladů na výuku
|
10
|
Účast na výuce
|
26
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
40
|
Celkem
|
146
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Znalosti na úrovni absolventa střední školy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- struktury pedagogiky jako vědy a její institucionální základny,
- základních termínů a kategorií pedagogiky,
- základní směry současné pedagogiky,
- vývoje pedagogického myšlení u nás i v zahraničí
- struktury výchovně vzdělávací soustavy v ČR a základních výchovně vzdělávacích dokumentů
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- orientovat se v českých i zahraničních informačních zdrojích ke studiu pedagogiky,
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky pro praktickou činnost sociálního pedagoga,
- využívat odbornou pedagogickou literaturou ke studiu a interpretovat obsah
- diskutovat o aktuálních otázkách pedagogiky
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška (Prezenční forma studia) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) (Prezenční forma studia) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) (Prezenční forma studia) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška (Prezenční forma studia) |
B1 - Diskuse (Prezenční forma studia) |
E3 - Metody inscenační a simulační (Prezenční forma studia) |
G1 - Skupinové a kooperativní učení (Prezenční forma studia) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) (Prezenční forma studia) |
|
|
|
|