|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
PES / 66SO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
PES
/
66SO2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Osobnostní příprava 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je orientován činnostně a dovednostně. Současně má "výuka" výrazně komplexní povahu, ve které je propojena osobnostní a sociální výchova, která je postavena na principech psychoterapeutických výcvikových skupin. Nejde však
o pouhou aplikaci psychoterapeutického výcviku, ale o využití některých jeho prvků. Ve druhém semestru osobnostně sociálního rozvoje se opíráme především o prvky Integrované psychoterapie F. Knoblocha a J. Knoblochové.
|
Požadavky na studenta
|
- Účast studenta seminářích (0-80 bodů)
- Plnění úkolů zadaných v semináři, včetně studia odborné literatury (0-20 bodů)
Bodové hodnocení
Široce abstraktní - student při představení úkolů ze seminářů (20 bodů) a při plné účasti (vyjme nepřítomnosti v důsledku nemoci nebo jiné závažné události) dosáhne za účast 80 bodů = 100 započteno
Vztahová - student při představení úkolů ze seminářů dosáhne 10 - 20 bodů a za účast dosáhne 90 bodů. Min. 80 = započteno
Student dosáhne 80 a méně bodů = nezapočteno
|
Obsah
|
Každý člen skupiny absolvuje proces zpětného pohledu na svůj dosavadní osobnostní vývoj s cílem hledat a nacházet zejména tzv. sebepodrývající chování. Budou použity dvě základní techniky (Knobloch, Knoblochová, 1999):
a) tzv. životní křivka (Life Curve),
b) tzv. skupinové schéma (složeného ze schémat rolí).
Obsahem předmětu je sebepoznání studentů, rozpoznání vlastních slabých a silných stránek, svých předností i překážek pro budoucí profesi. Studenti budou vedeni k rozmanitým formám sebevyjádření a sebeprezentace. Výuka probíhá praktickými metodami, práci ve skupině a odbornými diskusemi na zadaná témata. Student pracuje na vlastním "já" v rámci celé skupiny. Náplní jednotlivých vyučovacích hodin bude realizovat postupně s jednotlivými studenty uvedený proces zpětného pohledu na jejich osobnostní vývoj.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KNOBLOCH, Ferdinand, KNOBLOCHOVÁ, Jiřina. Integrovaná psychoterapie v akci. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-679-X.
-
Základní:
KOLÁŘ, Jan., LAZAROVÁ, Bohumira. (eds.). K sobě, k druhým, profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků.. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4595-8.
-
Základní:
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-312-9.
-
Základní:
KUNEŠ, David. Sebepoznání. Psychoterapeutické principy a postupy.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.
-
Základní:
ŠVAMBERT ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele.. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
-
Rozšiřující:
ŘEZÁČ, Jaroslav. Možnosti intervence do procesu utváření profesních dovedností učitele z hlediska psychologického. ŠVEC, Vlastimil a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností.. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7194-190-5.
-
Rozšiřující:
RÖHR, Heinz-Peter. Nedostatečný pocit vlastní hodnoty. Sebedestruktivní vnitřní programy a jejich překonávání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0354-4.
-
Rozšiřující:
PONĚŠICKÝ, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty a laiky. Souvislosti mezi zvládáním životních problémů, tělesným zdravím a nemocí.. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-804-7.
-
Rozšiřující:
KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 3. vyd.. Praha: Galen, 2005. ISBN 80-7262-347-8.
-
Doporučená:
PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8.
-
Doporučená:
PECK, SCOTT, M. Svět, který čeká na zrození. Návrat k civilizovanosti. Praha: ARGO, 2003. ISBN 80-7203-490-1.
-
Doporučená:
RUPPERT, F. Trauma a rodinné konstelace. Duševní štěpení a jejich léčba.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-367-3.
-
Doporučená:
PECK, SCOTT, M. V jiném rytmu. Vytváření komunit. Praha: Votobia, 1995. ISBN 80-85619-77-6.
-
Doporučená:
RÖHR, Heinz-Peter. Závislé vztahy. Léčba a uzdravení závislé poruchy osobnosti.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-853-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Příprava na zápočet
|
50
|
Účast na výuce
|
12
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
35
|
Celkem
|
117
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student má základní znalosti z předmětů Základy pedagogiky, Vybrané kapitoly z obecné a vývojové psychologie. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
a) Cíle/výstupy učení:
- aby byl student schopen rozsáhlejšího sebepoznání své osobní historie a jejího vlivu na svou psychiku a chování;
- aby byl student schopen určité (byť obtížně změřitelné) míry autoregulace, a to zvláště v oblasti emocí a plánování seberozvoje ve sférách, které jsou významné pro výchovnou práci s jinými lidmi (např. schopnost reflexe svého chování a prožívání, reflexe působení na jiné lidi, zpětné vazby atd.).
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- nastartovat procesy autoregulace (např. s využitím autogenního tréninku, meditace a obdobných nástrojů),
- využívat zdroje pro vlastní seberozvoj,
- využívat techniky sebereflexe a sebepoznání, atd.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB24 - Písemná sebereflexe / reflektivní deník |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B8 - Převrácená přednáška |
E2 - Metody situační |
D6 - Nácvik a vytváření dovedností sociálních |
|
|
|
|