|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / 6PJV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
6PJV1
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Výtvarné umění v souvislostech 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / 50
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost získat základní poznatky o výtvarném umění pravěku a zejména starověku umění egejském, řeckém, římském, etruském a o výtvarné kultuře periferních oblastí antického světa. Studenti získají představu o dynamice formování výrazových prostředků výtvarného umění i o jejich formální a obsahové extenzi v následujících kulturně historických epochách; získají rovněž dovednost zohlednit tyto znalosti při interpretaci výtvarných děl.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita ve výuce: ochota podílet se na všech činnostech ve výuce; hodnotí se věcnost, otevřenost, jazyková kultivovanost, flexibilita apod.
Presentace ve výuce: studenti presentují obsah zadaného odborného textu; hodnotí se odborná úroveň, jazyková kultivovanost a komunikační dovednosti.
Esej: text představující osobní pokus studentů myšlenkově prozkoumat některý ze zadaných problémů.
Písemná zkouška: teoretická část: vědomostní test ověřující míru osvojení znalostí získaných ve výuce a studiem odborné literatury; praktická část: dovednostní test ověřující interpretační dovednosti; ke složení zkoušky je nutná alespoň 60 % úspěšnost v testu.
|
Obsah
|
1.2. Pravěké umění I. (od paleolitu po neolit).
3.4. Pravěké umění II. (od eneolitu po stěhování národů).
5.6. Antická kultura I; kořeny řeckého výtvarného umění; starověká Kréta a Mykény, výtvarné umění geometrického slohu; základní principy řecké estetiky, geometrická keramika; výtvarné umění archaického slohu; počátky řecké architektury, kúroi, kórai.
7. 8. Typologie staveb z hlediska funkcí; typologie staveb z hlediska půdorysu a konstrukce; stavební typy a jejich názvosloví.
9. Antické kultura II; výtvarné umění klasického období, architektura klasického období.
10. Řecké helénistické umění, umění Římské říše.
11. Antická kultura a fenomén renesance v dějinách výtvarného umění.
13. Antická kultura a modernismus; postmoderna a antický svět.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SRONG Donald, E. Antické umění.. Praha, 1970. ISBN cnb003215408.
-
Základní:
KUNA, Martin a BRŮŽEK, Jaroslav. Archeologie pravěkých Čech. - 1. Pravěký svět a jeho poznání. Praha: Archeologický ústav AV ČR, 2007. ISBN 978-80-86124-75-9.
-
Základní:
GOMBRICH, Ernst H. Příběh umění. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203-143-0.
-
Základní:
BOARDMAN, John. Řecké umění. Praha, 1975. ISBN 80-200-0609-5.
-
Základní:
HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás: přehled stavebních slohů. Praha - Litomyšl: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-389-5.
-
Základní:
BAŽANT, Jan. Umění českého středověku a antika. Praha, 2000. ISBN 80-85917-73-4.
-
Základní:
HUYGHE, René (ed.). Umění pravěku a starověku.. Praha: Odeon, 1967. ISBN 80-725438-2-2.
-
Rozšiřující:
CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Praha: Torst, 2005. ISBN 978-1-4051-5246-4.
-
Rozšiřující:
PEDLEY, John G. Greek Art and Archaeology. New Jersey: Thames & Hudson, 2012. ISBN 9788073672058.
-
Rozšiřující:
BOUZEK, Jan a ONDŘEJOVÁ, Iva. Periklovo Řecko. Praha: Mladá fronta, 1989. ISBN 80-204-0083-4.
-
Rozšiřující:
SAVICKÝ, Nikolaj. Renesance jako změna kódu. Praha: Prostor, 1998. ISBN 80-85190-76-1.
-
Doporučená:
ZAMAROVSKÝ, Vojtěch. Bohové a hrdinové antických bájí. Praha: Brána, 2000. ISBN 80-7190-014.
-
Doporučená:
PELIKÁN, Oldřich. Dějiny antického umění. Praha: SPN, 1971. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
VLČEK, Pavel. Dějiny architektury pravěku a středověku. Praha: ČVUT, 2005. ISBN 80-239-6659-6.
-
Doporučená:
KOCH, Wilfried. Evropská architektura. Praha: Universum, 2008. ISBN 978-80-242-2029-1.
-
Doporučená:
HALL, James A. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-902-4.
-
Doporučená:
BLAŽÍČEK, Oldřich J. a KROPÁČEK, Jiří. Slovník pojmů z dějin umění. Praha: Aurora, 2013. ISBN 978-80-7299-104-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu prokazuje student znalosti:
- základních výtvarných forem (a jejich významovosti) v pravěkém umění;
- základních výtvarných forem (a jejich významovosti) v antickém umění;
- historické dynamiky výrazových prostředků starověké výtvarné kultury;
- vybraných významových extenzí starověké výtvarné kultury v následujících epochách
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti:
- identifikovat vnitřní logiku vybraných formotvorných procesů v dějinách výtvarného umění, respektive v kultuře starověku, renesance a v moderní době;
- objasnit komplexní charakter kultury a společnosti a identifikovat roli výtvarného umění nejen v předmětném období;
- posoudit kulturní a společenský význam konkrétních výtvarných děl
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC7 - Písemná zkouška |
Esej |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B8 - Převrácená přednáška |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|