|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVV / 5SVK2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVV
/
5SVK2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Svět výtvarné kultury 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výraz, obsahy, náměty a významy v plošné výtvarné formě - při hře, experimentování, etudách s barvou, v malbě) Předmět přispívá k uvolnění a rozvíjení výtvarné i sociální imaginace a výtvarně-sociálního myšlení studentů v přípravě na profesní roli učitele výtvarné výchovy na 1. stupni základního vzdělávání. Zaměřuje se na schopnost budoucích učitelů rozumět sociálně-kulturním hodnotám výtvarného projevu člověka. Zprostředkovává zkušenosti doprovázející zrod autentického výtvarného znaku s vazbou na barvu, na její funkci ve vizuální komunikaci. Získává praktické i teoretické zkušenosti při přepisu zážitků, představ i prožitků, při hledání tvůrčí i výchovné hodnoty obsahu výtvarně obrazného sdělení a jeho významů. Praktická i teoretická část výuky tvoří celek, ve kterém studenti hlouběji pronikají k podstatě a zákonitostem výtvarné tvorby a výtvarného jazyka nejen ve výtvarné kultuře.
|
Požadavky na studenta
|
V souvislosti s psychodidaktickou kompetencí studenta, s jejími receptivními a produktivními (tvůrčími) dimenzemi, jejich diagnostickými, projektivními, realizačními, reflektivními, sebereflektivními a jinými složkami student poznává, prožívá, seberealizuje se ve vnímání, vysvětlování a hodnocení expresivních a estetických hodnot přírody a vizuální kultury s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy. Své profesní kompetence rozvíjí zejména ve spolupráci s druhými lidmi a přitom: - průběžně plní zadané výtvarně tvůrčí úkoly se zaměřením na expresivní, impresivní, dekorativní, estetické, prostorové, zobrazovací a jiné možnosti a účinky barvy ve vizuální výtvarné kompozici s vazbou na obsah výtvarného problému, který autenticky řeší, na jeho poznávací, prožitkové, volní a jiné osobnostní zázemí s centrálním důrazem na autentickou výtvarnou zkušenost s barvou; - na základě vlastních zkušeností a v rámci výše uvedených kompetencí začíná přemýšlet nad problémem rozvoje kompetencí dítěte předškolního věku ve vizuálním vyjadřování barvou; - připraví verbální a obrazovou prezentaci své tvorby (hra a experimentace s barvou, malba aj.) - předloží portfolio s dokumentací o návštěvách výstav v muzeích umění (galerií a výstavních síní) a vlastivědných muzeí; - studuje klíčové pojmy vizuální kultury a výtvarné technologie spojených s barvou; - zpracuje krátkou písemnou seminární práci (rozsah 3 strany) k problematice plošné výtvarné formy s vazbou na problematiku barvy ve výtvarné kultuře nebo ve tvorbě dětí.
|
Obsah
|
Praktické (zkušenostní) a teoretické znalosti studentů, specifické i obecné schopnosti a dovednosti jsou v zážitkovém poli kurzu rozvíjeny prostřednictvím výtvarně-estetické recepce, výtvarně-estetické a výrazové tvorby (produkce)s důrazem na rozvoj výtvarné citlivosti, představivosti, výtvarného myšlení a vyjadřování v malbě. Předpoklady studentů jsou rozvíjeny v rámci cílů tematického plánu: Zaměřuje se na: 1. Rozvoj schopností objevovat výrazové možnosti barvy. (Barvy ve světě mimoměleckém i uměleckém, jejich vnímání a prožívání). 2. Rozvoj dovednosti vnímat barvu jako jeden ze základních prvků výtvarné řeči, barvy přírody a pravěké kultury. 3. Rozvoj znalostí o fyzikální, fyziologické, psychologické a malířském pojetí barvy ve výtvarné kultuře starověku a novověku. 4. Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy - základní. Barva ve výtvarném umění 20. století. Uplatňování výrazové vlastností barvy v dětském výtvarném projevu. 5. Rozvoj dovednosti experimentovat s barvou, objevovat výrazové možnosti barvy potrojné. Výtvarné a sociální obrazy, jejich promluvy v historii i v současném světě. 6. Dovednost užívat znalostí spojených s barevnou kompozicí a jejími zákonitostmi. Výtvarná kultura jako pole poznání lidského myšlení 7. Rozvoj zkušeností a dovedností a barevného přepisu skutečnosti - malba zátiší, přírodnin, krajiny ze základních elementů a jejich obrazy ve výtvarné kultuře. 8.- 10. Materiály a nástroje při práci s barvou. Věci a jejich ztvárňování v dětském výtvarném projevu. 11. - 13. Exprese v barevném vyjádření dítěte a její význam v sociálním zázemí výtvarné práce s dětmi. Exprese v dějinách výtvarného vyjadřování v barvě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FRIELING, H. Človek, farba, priestor. Bratislava : Alfa, 1972.
-
Základní:
TOROŇ, J. Materiály a praktická technologie. Praha, 1984. ISBN 80-903310-7-6.
-
Základní:
LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.
-
Základní:
HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.
-
Základní:
TEISSIG, K. Technika kresby. Praha : Aventinum, 1999. ISBN cnb000016407.
-
Základní:
SLÁNSKÝ, B. Technika malby 1. a 2. díl. Praha, SNKL, 1953. ISBN cnb000206640.
-
Základní:
SLÁNSKÝ, B. Technika v malířské tvorbě. Praha : SNTL, 1976. ISBN cnb000143525.
-
Základní:
LOSOS, L. Techniky malby. Praha : Aventinum, 1994. ISBN 80-85277-03-4.
-
Základní:
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Praha : Odeon, 1985. ISBN cnb000029593.
-
Základní:
CHALUPECKÝ, J. Umění dnes. Praha, 1966. ISBN cnb000492349.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
7
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Studium pramenů
|
20
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Budoucí učitel prvního stupně základního vzdělávání rozvíjí svoji psychodidaktickou kompetenci poznáváním, prožíváním, usilováním v recepci (tj. ve vnímání, vysvětlování a hodnocení) expresivních a estetických hodnot přírody ve spojitosti s hodnotami vizuální kultury (s důrazem na vizuální umění a jeho výtvarné formy). Své profesní kompetence uplatňuje v tvorbě a tvůrčí seberealizaci ve spolupráci s druhými lidmi.
V rámci poznávacích činností: vnímá, hledá, rozpoznává, objevuje, volí, zkoumá, kombinuje, uplatňuje, ověřuje vizuální prostředky k vizuálnímu vyjádření obrazů v plošné vizuální formě pří výtvarných činnostech s barvou; -v rámci individuální a skupinové sociálně poznávací rozpravy svá autorská plošná vyjádření v barvě prezentuje; -objasňuje,obhajuje, zdůvodňuje: použití prostředků zvolených vizuálních znakových systémů při tvorbě s barvou -přemýšlí nad zdroji vlastní tvorby, uvádí, porovnává a zdůvodňuje její obsahy a formy - vysvětluje předporozumění vizuálním obrazům (jejich barevným řešením) vlastním nebo druhých lidí a převádí je do poučené pojmové roviny ; Poznané prožívá, reflektuje a pokouší se verbalizovat prožitky, které doprovázejí zážitkové pole výtvarné seberealizace studenta. Vnitřní integrací kompetencí vrůstá do dílčí role učitele výtvarné výchovy, tím do celistvé role učitele na prvním stupni základního vzdělávání. (Zpracovala D. Sztablová)
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Didaktický test |
Forma kontroly absolvování předmětu je zápočet. Výsledek zápočtu je buď a)"započteno", nebo "nezapočteno". |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
Systematické pozorování studenta |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Experiment |
Grafické a výtvarné činnosti |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|