|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVM / 1ZISZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVM
/
1ZISZ
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Informační systémy ve zdravotnictví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Cvičení
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVM/ISZDK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek (přednáška a oborově zaměřená cvičení ve specializované učebně). Jde o seznámení s jednotlivými typy a vedením zdravotnické dokumentace od přijetí pacienta/klienta k hospitalizaci, během vlastního pobytu v nemocnici a při absolvování diagnosticko terapeutických zákroků a následně při propuštění do domácí či následné péče.
Cíle: Seznámit studenty s jednotlivými typy a vedením zdravotnické dokumentace. Pochopit její významnost při poskytování profesionální zdravotnické péče. Seznámit studenty s funkcí a základními požadavky kladenými na nemocniční informační systémy (NIS).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet se skládá z teoretického textu a praktické práce s informačním systémem.
|
Obsah
|
Přednášky (3 hodiny): Dokumentace ve zdravotnictví: Typy zdravotnické dokumentace: chorobopis, ošetřovatelská dokumentace (ošetřovatelská anamnéza, předávání informací, hodnocení bolesti, nutriční dotazník, bilanční karta, polohovací záznam, překladová zpráva atd), hlášení o hospitalizaci, informovaný souhlas s diagnosticko-terapeutickými zákroky), propouštěcí zpráva, list o prohlídce mrtvého. Zásady manipulace se zdravotnickou dokumentací (datum, podpis, razítko, nezneužitelnost, uchování zdravotnické dokumentace) Nemocniční informační systém - co to jsou inf. systémy, popis NIS, princip a vlastnosti, komunikace s uživatelem - pravidla, bezpečnost dat, popis jednotlivých modulů, požadavky na technické vybavení, nadstavba systému.
Cvičení (8 hodin): 2 čtyřhodinové bloky cvičení 1. blok Úvod - obecné využití informačních technologií, ověření úrovně znalostí, upřesnění požadovaných znalostí, doporučení dalšího vzdělávání v rámci CŽV Práce s NIS obecné znalosti pro všechny obory,administrativní příjem ambulantní, lůžkový, překlady, propuštění, vyúčtování pacienta, tisk účtu, objednání pacienta příjem laboratorního vzorku, vystavení žádanky konziliární, laboratorní, odeslání, tisk nálezu ošetřovatelská dokumentace vedení, tisky (ošetřovatelský plán, dotazníky pacientům, záznam o zvláštní události, protokol o zjištění smrti, hlášení sester, prohlášení pacienta, propustky, provozní deníky, záznam oš.p. o dekubitu, vedení dekurzu), tisk chorobopisu a štítků plánování a objednávání stravy vykazování por zdravotní pojiŠŤovnu
2. blok Cvičení zaměřená oborově (Specifika práce na ARO, JIP, operačních sálech, plánování rehabilitačních úkonů, radiologická pracoviště, porodní sály ...)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Informační systémy ve zdravotnictví, e-learningový kurz
(Sochorová H.)
-
Základní:
Materová, H. Laboratorní informační systémy. distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-497-6.
-
Základní:
Buriánek, J. Lékařské tajemství, zdravotnická dokumentace a související právní otázky. Praha, 2005. ISBN 80-7201-544-3.
-
Základní:
Materová, H. Nemocniční informační systémy, distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-498-3.
-
Základní:
Nemocniční informační systémy, e-learningový kurz
(Materová, H.)
-
Základní:
Sochorová, H. Úvod do aplikací výpočetní techniky, distanční text. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-496-9.
-
Základní:
Úvod do aplikací výpočetní techniky, e-learningový kurz
(Sochorová, H.)
-
Rozšiřující:
Bříza V. Excel 2007 podrobný průvodce. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1965-8.
-
Rozšiřující:
KASAL, P.; SVAČINA, Š. a kolektiv. Internet a medicína. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 2001. ISBN 80-247-0119-7.
-
Rozšiřující:
BROŽ, M.:. Microsoft Office Excel 2003. Brno, Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0230-0.
-
Rozšiřující:
BROŽ, Milan. Microsoft Office Word 2003. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0140-1.
-
Rozšiřující:
HLAVENKA, Jiří. Mistrovství ve vyhledávání na internetu. Praha: Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-759-0.
-
Rozšiřující:
Pecinovský, J.:. Office 2007 podrobný průvodce. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1962-7.
-
Rozšiřující:
Meyers, Mike. Osobní počítač. Brno, Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0834-1.
-
Rozšiřující:
Pecinovský, J. Word 2007 podrobný průvodce. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1959-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
11
|
Domácí příprava na výuku
|
19
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v pojmech oblasti informačních technologií, má základní představu o hardwarovém a softwarovém vybavení. Umí využívat základní funkce a nastavení operačního systému Windows, ovládá využívání běžných softwarových aplikací pro administrativní práci (zpracování textu, práce s tabulkovým procesorem a přípravu elektronické prezentace) na pokročilejší úrovni. Orientuje se v prostředí LMS Moodle, což je pro něj základ k dalšímu úspěšnému studiu. Umí vyhledat a citovat elektronické informační zdroje. Ovládá základní práci s nemocničním informačním systémem, dokáže se v systému orientovat, např. umí zavést do systému nového pacienta, objednat, zadat výsledky vyšetření - dokáže pracovat s elektronickou dokumentací v rozsahu příslušné zdravotnické profese. |
Po absolvování praktické části výuky předmětu má student znalosti běžné uživatelské práce s PC, pracuje samostatně se softwarovými aplikacemi zejména z oblasti kancelářských aplikací. Zvládá pokročilejší práce s textovým i tabulkovým procesorem, zná zásady a technické řešení elektronické i tištěně prezentace odborných textů, zná zásady využití elektronických informačních zdrojů, umí pracovat s nástroji pro citování zdrojů. Celkově získá vyšší informační gramotnost, což využije při zpracování seminárních prací a VŠKP.
Umí se orientovat v protředí e-learningu a má představu, jaké možnosti a nástroje e-learning poskytuje.
Student ví, co to je a jaké jsou základní složky nemocničního informačního systému, ovládá základní práci s nemocničním informačním systémem, dokáže se v systému orientovat, např. umí zavést do systému nového pacienta, objednat, zadat výsledky vyšetření - dokáže pracovat s elektronickou dokumentací v rozsahu příslušné zdravotnické profese. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody dovednostně-praktické |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Výuka podporovaná počítačem |
|
|
|
|