|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVM / 0IPEM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVM
/
0IPEM
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Příprava edukačních materiálů pro klient
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Příprava edukačních materiálů pro klienty se smyslovým postižením
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
14
[HOD/TYD]
Cvičení
14
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVM/PEMSP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na seznámení studentů s postupy pro přípravu/modifikaci edukačních materiálů pro klienty se smyslovým postižením.
V teoretické části výuky budou studenti seznámeni s pedagogickým přístupem ke klientům, metodami a formami vzdělávání v andragogice, základními principy edukace klientů.
Obeznámí se přehledně s typy smyslového postižení, se kterými se mohou v běžné praxi setkat, zejména s ohledem na to, jak toto postižení klientovi ovlivní možnost přijímání informací a vzdělávání.
V praktické části výuky si studenti vyzkouší možnosti vytváření nových nebo modifikaci již existujících edukačních materiálů pro takové klienty s využitím běžně dostupných technologií. Studentům se zvýší povědomí o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech překonávání některých z nich. Tento potenciál zvýší jejich profesní zdatnost a konkurenceschopnost při výkonu jejich práce a napomůže k redukci klišé či předpojatostí vůči lidem se zdravotním postižením.
|
Požadavky na studenta
|
Výuka je podpořena e-learningovým kurzem v LMS Moodle. Studenti odevzdávají úkoly průběžně v souladu s harmonogramem kurzu. Předpokladem udělení zápočtu je také aktivita v praktických cvičeních a diskuzích a úspěšné absolvování didaktického testu.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Metody a formy vzdělávání dospělých, zásady vzdělávání dospělých
2. Přehled smyslových postižení, se kterými se studenti mohou u svých klientů/pacientů setkat (postižení zraku, sluchu).
3.-4. Dopad smyslových postižení na schopnost komunikace klienta/pacienta, filmová ukázka.
5. Ukázka materiálů, které jsou pacientům/klientům poskytovány a jejich hodnocení.
6. Přehled kompenzačních pomůcek, které klienti/pacienti se smyslovým postižením mohou využívat ke komunikaci - zrakové postižení.
7. Doporučená pravidla komunikace s pacientem/klientem se zrakovým postižením.
8. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se zrakovým postižením I., zejména speciální úprava textu.
9. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se zrakovým postižením II., využití ostatních technologií (zvukový záznam, programy pro práci s grafikou).
10. Přehled kompenzačních pomůcek, které pacienti/klienti se smyslovým postižením mohou využívat ke komunikaci - sluchové postižení.
11. Doporučená pravidla komunikace s pacientem/klientem se sluchovým postižením.
12. Doporučená metodika pro úpravu textových materiálů pro osoby se sluchovým postižením.
13.-14. Využití multimédií - videozáznam a jeho zpracování.
Cvičení:
1.-2. Rozbor již existujících edukačních materiálů z oblasti zdravotnictví s ohledem na přístupnost a srozumitelnost pro klienta/pacienta se smyslovým postižením.
3.-7. Úprava vybraného materiálu pro klienta/pacienta se zrakovým postižením včetně využití zvukového záznamu.
8.-11. Úprava vybraného materiálu pro klienta/pacienta se sluchovým postižením, možnosti multimédií.
12.-14. Příprava nového edukačního materiálu pro klienta/pacienta se smyslovým postižením - konkrétní příklad v závislosti na studijním oboru studenta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na test
|
8
|
Účast na výuce
|
28
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
4
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Běžným způsobem pracuje s informačními technologiemi, umí využít funkce pro média v mobilních zařízeních. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti vědí, jak při edukační činnosti pacientů/klientů se smyslovým postižením připravit nebo přizpůsobit výukové materiály potřebám pacienta/klienta tak, aby pro něj byly dostupné a srozumitelné. Studenti mají povědomí o problémech osob se zdravotním postižením, o bariérách, které musejí překonávat, ale rovněž o možnostech překonávání některých z nich.
Student zná specifika edukace osob s postižením, oslabením, znevýhodněním apod.
Student se orientuje v základních edukativních, intervenčních a reedukačních strategiích při práci s klienty s postižením, oslabením a znevýhodněním.
Student se orientuje v možnostech speciálně pedagogické podpory v oblasti komunikace, péče a vzdělávání apod. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Studenti jsou schopni v rámci své profesní přípravy při edukační činnosti pacientů/klientů se smyslovým postižením připravit nebo přizpůsobit výukové materiály potřebám pacienta/klienta tak, aby pro něj byly dostupné a srozumitelné.
Student je schopen edukovat klienta/pacienta s postižením, oslabením, znevýhodněním apod., je schopen mu vhodným způsobem modifikovat předávané informace.
Student umí pro modifikaci edukačních materiálů využít běžně dostupné kancelářské aplikace a standardní funkce mobilních zařízení využívajících multimédia. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IIC29 - Tvorba ICT produktu - PC software/ výukový software, audio/video materiál, webové stránky? |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA6 - Projekt (výstup projektové výuky) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
G4 - Blended learning |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
E6 - Projektová výuka |
G3 - E-learning |
G2 - Samostudium, řízené studium |
C4 - Instruktáž |
|
|
|
|