|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTV / DRVMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTV
/
DRVMA
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Výzkumné metody ve funkční antropologii
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
15
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
13
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Funkční antropologie je oborem fyzické antropologie. Zaměřuje se na studium vztahů mezi morfologickou a funkční variabilitou člověka. Součástá funkční antropologie je rovněž sportovní antropologie. Ta se zabývá výzkumem morfologických a funkčních podmínek lidské motoriky a vlivem morfologických parametrů na sportovní výkon.
Cílem předmětu bude seznámit studenty s terénními i laboratorními metodami, které se ve výzkumu využívají pro analýzu somatických parametrů. Studenti získají nejen teoretické poznatky, ale i praktické zkušenosti z oblasti výzkumu ve funkční a sportovní antropologii. Tématem budou nejen používané metody a přístroje, ale také problematika standardizace a přesnosti měření, ontogeneze sledovaných parametrů a využití znalostí hodnot těchto parametrů pro praktické aplikace.
Seznámení s terénními metodami proběhne formou cvičení, kdy studenti budou sami realizovat měření pomocí těchto metod. Bude se jednat o metodu antropometrickou a bioelektrické impedance. Seznámení s laboratorními metodami proběhne formou exkurze na specializovaná pracoviště, která jsou vybavena odpovídajícími přístroji. Studenti se seznámi jak s průběhem vyšetření, tak s výstupy s těchto měření a možnostmi jejich využití a interpretace.
Akcentace využití měřených parametrů ve funkční antropologii směřuje především do oblasti tělovýchovného procesu a sportovního tréninku, kde by měly učitelům tělesné výchovy a trenérům umožnit lépe posoudit efektivitu pohybového zatížení jejich svěřenců, vhodnost či nevhodnost zvolených tělesných cvičení (např. při snaze o úpravu tělesné hmotnosti) a vneposlední řadě být doplňující informací při posuzování úrovně zdravotně orientované zdatnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Písemné zpracování zadané problematiky z oblasti funkční antropologie z důrazem na vývoj vybraných somatických parametrů, která podporuje nebo rozšiřuje téma disertační práce. Prokázání orientace a znalostí formou ústního dialogu.
|
Obsah
|
1. Používané terénní metody a realizace měření s přístroji 2. Standardizace a přesnost měření 3. Používané laboratorní metody - exkurze, seznámení s přístroji a měřené parametry 4. Sledované parametry ve funkční antropologii a jejich ontogenetický vývoj 5. Využití znalosti hodnot vybraných parametrů pro praktické aplikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HEYWARD, V.H., GIBSON, A.L. Advanced Fitness Assessment and Excercise Prescription. Champaign IL, Human Kinetics, 2014. ISBN 978-1-4504-6600-4.
-
Základní:
RIEGEROVÁ, J., Přidalová, M., ULBRICHOVÁ, M. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-52-5.
-
Základní:
HEYWARD, V.H., WAGNER, D.R. Applied body composition assessment. 2. nd ed. Champaign: IL, Human Kinetics, 2004. ISBN 0-7360-4630-5.
-
Základní:
HEYMSFIELD, S. B., TIMOTHY, G. L., WANG, Z., GOING, S. B. Human Body Composition. Champaign: Human Kinetics, 2005. ISBN 0-7360-4655-0.
-
Rozšiřující:
McARDLE, W.D., KATCH, F.I., KATCH, V.L. Excercise Physiology, Energy, Nutrition and Human Performance. Philadelphia: Lippncott Williams and Wilkinson, 2007. ISBN 978-80-7238-100-5.
-
Rozšiřující:
MALINA, R. M., BOUCHARD, C., BAR-OR, O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Champaign IL: Human Kinetics, 2005. ISBN 978-0-88011-882-8.
-
Rozšiřující:
BEHNKE, R.S. Kinetic Anatomy. Champaign IL: Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-4504-1055-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Samostudium
|
100
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
100
|
Semestrální práce
|
97
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Příprava na zkoušku
|
80
|
Exkurze
|
50
|
Celkem
|
450
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student bude schopen nejen samostatně využívat vhodné metody a přístroje pro analýzu tělesného složení, ale také správně interpretovat naměřené hodnoty a jejich případné změny. V pedagogické (sportovní) praxi by měl být student schopen na základě zjištěných hodnot sledovaných parametrů a jejich změn, připravit (nebo upravit) pohybovou aktivitu nebo pohybový program tak, aby nejen dosáhl co nejvyšší efektivity realizované aktivity a tím splnění sledovaného cíle, ale zároveň aby byly respektovány věkové zvláštnosti cílové skupiny. Toho může dosáhnout za předpokladů znalosti problematiky standardizace a přesnosti měření u požívaných metod a přístrojů a rovněž ontogenetických zákonitostí u těchto parametrů. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozhovor |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (terénní, laboratorní) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|