|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / 2REPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
2REPA
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Repertoárová studia A
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
2 / 5
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta se stěžejními díly nejvýznamnějších hudebních žánrů (mše, instrumentální koncert, píseň, symfonie a smyčcový kvartet apod.) a vést ho k pochopení vztahů mezi hudebním žánrem, kompozičním stylem, hudební formou, provozovací praxí a společensko-kulturním kontextem. Student se učí rozlišovat nuance stylového vývoje v rámci žánru a rozpoznávat případy míšení různých žánrů, přičemž navazuje na znalosti dějin hudby a dovednosti z oblasti hudební analýzy a zdokonaluje svou schopnost verbálně pojmenovat charakteristické rysy hudby.
|
Požadavky na studenta
|
docházka min. 70%
aktivní účast na výuce
vypracování průběžně zadávaných úkolů
vypracování semestrální práce
zkouška
|
Obsah
|
1. TANEČNÍ SUITA: 17. a 18. století
- barokní tance, jejich charakteristiky, pořadí ve suitových skladbách
- clavecinová tradice, Bach
2. MŠE A KANTÁTA: BACH
- vliv opery, oratoria a instrumentálního koncertu
- Bach (Mše h moll)
3. MŠE A KANTÁTA: 18. století
- Haydn, Mozart
4. OPERNÍ ÁRIE: 18. století
- Forma, vokální vokální virtuozita, vztah vokálního a instrumentálního idiomu
5. KONCERT: 18. století
- Úvod (koncertantní styl, souvislost s vokální hudbou, concerto grosso)
- Ritornelová forma první věty; trojdílná forma druhé věty; rondová forma třetí věty
- Případové studie: Vivaldi, Bach, Mozart
6. KONCERT: proměny formálních typů v 19. Století
- "Tutti" jako problém: Mendelssohn
- "Symfonický" koncert: Brahms
- Jednověté koncertní skladby
7. KONCERT: 20. Století
- Elementy tradiční formy v kontextu moderního syntaxuA
- Berg, Bartók
8. SONÁTA: 18. století
- Standardizování sonátové formy a částí sonátového cyklu
- Scarlatti, Haydn, Mozart
9. SONÁTA: vývoj v 19. století
- Integrace částí cyklu: tematické propojení (Beethoven, Mendelssohn)
- Integrace částí cyklu: jednovětost (Liszt)
10. SONÁTA: vývoj ve 20. století
- Neoklasické tendence (Ravel, Prokofiev,)
11. CHARAKTERISTICKÝ KUS
- Předobrazy v barokní hudbě
- Cykly charakteristických kusů 19. Století (Mendelssohn, Schumann)
12. OVERTURA: 17.18. století
- Lully, Scarlatti, Rameau, Händel, Gluck
13. OVERTURA: 19. století
- Beehtoven, Mendelssohn
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Martin Čurda, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Martin Čurda, Ph.D. (80%),
Mgr. Dr. Phil. Viktor Velek, Ph.D. (20%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martin Čurda, Ph.D. (80%),
Mgr. Dr. Phil. Viktor Velek, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠIŠKOVÁ, Ingeborg. Dějiny hudby IV. Klasicismus. Praha: Ikar, 2005. ISBN 978-80-249-1977-5.
-
Základní:
HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby V. Hudba 19. století. Praha: Ikar, 2011. ISBN 978-80-249-1700-9.
-
Základní:
HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby VI. Hudba 20. století (1). Praha: Ikar, 2006. ISBN 80-249-0808-5.
-
Základní:
HRČKOVÁ, Naďa. Dějiny hudby VI. Hudba 20. století (2). Praha: Ikar, 2007. ISBN 80-249-0808-5.
-
Základní:
BURKHOLDER, J. P., PALISCA, C. V. Norton Anthology of Western Music. Volume 1: Ancient to Baroque. New York: Norton & Company, 2014. ISBN 978-0-393-92161-8.
-
Základní:
BURKHOLDER, J. P., PALISCA, C. V. Norton Anthology of Western Music. Volume 2: Classic to Romantic. New York: Norton & Company, 2014. ISBN 978-0-393-92162-5.
-
Základní:
BURKHOLDER, J. P., PALISCA, C. V. Norton Anthology of Western Music. Volume 3: The Twentieth Century and After. New York: Norton & Company, 2014. ISBN 978-0-393-92163-2.
-
Rozšiřující:
KÜSTER, Konrad. Das Konzert. Form und Forum der Virtuosität. Kassel: Bärenreiter, 1993. ISBN 978-3-7618-1156-6.
-
Rozšiřující:
DANUSER, Hermann. Musikalische Interpretation: mit 83 notenbeispielen, 149 Abbildungen und 2 Farbtafeln. Laaber: Laaber-Verlag, 1992. ISBN 3-89007-030-2.
-
Rozšiřující:
ROSEN, Charles. Sonata forms. Revised edition. New York: W. W. Norton & Company, 1988. ISBN 0-393-30219-9.
-
Rozšiřující:
POLZONETTI, Pierpaolo and Anthony R. DelDonna. The Cambridge Companion to Eighteenth-Century Opera. Cambridge, 2009. ISBN 9780521695381.
-
Rozšiřující:
KEEFE, Simon P. The Cambridge Companion to the Concerto. 2005. ISBN 9780521542579.
-
Rozšiřující:
PARSONS, James. The Cambridge Companion to the Lied. 2004. ISBN 9780521804714.
-
Rozšiřující:
LAWSON, Colin. The Cambridge Companion to the Orchestra. Cambridge, 2003. ISBN 9780521001328.
-
Rozšiřující:
STOWELL, Robin. The Cambridge Companion to the String Quartet. Cambridge, 2003. ISBN 9780521000420.
-
Rozšiřující:
HORTON, Julian. The Cambridge Companion to the Symphony. Cambridge, 2013. ISBN 9780521711951.
-
Rozšiřující:
COOKE, Mervyn. The Cambridge Companion to Twentieth-Century Opera. Cambridge, 2005. ISBN 9780521783934.
-
Doporučená:
MAUSER, Siegfried. Beethovens Klaviersonaten. Ein musikalischer Werkführer. München: C. H. Beck, 2008. ISBN 978-3-406-57572-3.
-
Doporučená:
SCHMIDT-BESTE, Thomas. Die Sonate. Geschichte-Formen-Ästhetik. Kassel: Bärenreiter, 2006. ISBN 3-7618-1155-1.
-
Doporučená:
KÜHN, Clemens. Kompositionsgeschichte in kommentierten Beispielen. Kassel: Bärenreiter, 1998. ISBN 3-7618-1158-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
13
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
5
|
Semestrální práce
|
15
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost charakteristických rysů různých hudebních žánrů
- znalost historického vývoje nejvýznamnějších hudebních žánrů
- vlastní poznání stěžejních děl nejvýznamnějších hudebních žánrů
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopnost zařadit hudební dílo do kontextu určitého žánru a rozeznat případné odchylky od žánrových konvencí nebo míšení prvků různých žánrů
- schopnost rozlišovat charakteristické atributy různých hudebních žánrů a popsat jejich proměny v čase
- schopnost verbálně popsat charakteristické rysy dané skladby ústní i písemnou formou za použití relevantní odborné terminologie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC7 - Písemná zkouška |
IIB16 - Esej / úvaha / polemika |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|