|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / 2DSU1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
2DSU1
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Dějiny současného světového umění 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KTD/1DSU1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cyklus přednášek a cvičení sleduje vývoj světového vizuálního umění s akcentem na oblast západní Evropy a USA. Přibližuje nejvýraznější tendence v umění od konce 70. let 20. století až po současnost a všímá si dodnes platných témat a způsobů prezentace uměleckých děl, jakož i funkce a pozice vizuálního umění v rámci stávajícího celospolečenského diskursu. V jednotlivých lekcích je kladen důraz na postižení základních morfologických a obsahových aspektů vizuální kultury daného období, včetně přiblížení sociopolitického, vědeckého, ideologického či hospodářského kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
Min. 70% účast na přednáškách, referát, zápočtový test, vyhotovení autorského portfolia, seminární práce, práce s doporučenou literaturou.
|
Obsah
|
1. Úvod do postmoderny kritika modernistického (evolučního) konceptu Alfreda H. Barra a formalismu Clementa Greenberga, vztah postmoderního myšlení k pojmům originalita, autenticita či autorita tradice. Postmoderní metoda apropriace a stylového eklekticismu.
2. Definice dvou hlavních tendencí postmodernismu: kritický (poststrukturalistický) postmodernismus vs. neokonzervativní postmodernismus.
3. Kritický postmodernismus "Picture Generation" a metoda apropriace (Sarah Charlesworthová, Richard Prince, Louise Lawler, Cindy Sherman, Barbara Kruger).
4. Antimodernistický postmodernismus kritika mezinárodního stylu v architektuře, kritický regionalismus a vernakulární architektura v USA a Evropě (Louis Isadore Kahn, Philip Johnson, Robert Venturi, Michael Graves, Peter Eisenman, Aldo Rossi, Ricardo Bofill, James Stirling.).
5. Antimodernistický postmodernismus resuscitace média malby, neoexpresionismus a fenomén Bad Painting v USA (Philip Guston, Julian Schnabel, David Salle, Mark Tansey).
6. - 8. Antimodernistický postmodernismus kapitalistický realismus, "Neue Wilde" a návrat "historické malby" v Německu (Sigmar Polke, Gerhard Richter, Georg Baselitz, Anselm Kiefer).
9. - 13. Postminimalismus (Eva Hesse, Richard Serra, Jackie Ferrara, Jackie Winsor) a umění instalace v 80. -00. letech (Mona Hatoum, Rachel Whiteread, Rachel Harrison, Mitzi Pederson, Sarah Lucas, Evan Holloway, Ruben Ochoa).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Edward Lucie-Smith. Artoday, Současné světové umění.. Slovart, 1999.
-
Základní:
CIPORANOV, D., KULKA, T. (eds.). Co je umění?: Texty angloamerické estetiky 20. století. Praha, 2010. ISBN 978-80-87378-46-5.
-
Základní:
Michael Wilson. Jak číst současné umění. Zlín, 2017. ISBN 978-80-7473-620-9.
-
Základní:
Tomáš Pospiszyl. Konec Programů, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 151-190.. Praha, 2002. ISBN 80-7176-765-4.
-
Základní:
Alistair Hicks. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
-
Základní:
Hal Foster-Rosalind Kraussová-Yve-Alain Bois-Benjamin H.D. Buchloh. Umění po roce 1900. Praha, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Základní:
WALTHER, I. F. (Ed.). Umění 20. století. Praha, 2004. ISBN 80-7209-521-8.
-
Základní:
Tomáš Pospiszyl. Východní a západní krychle, in: Tomáš Pospiszyl, Srovnávací studie, s.131-158.. Praha, 2005. ISBN 80-86603-27-X.
-
Základní:
BERGER, John. Způsoby vidění. Praha, 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
Rozšiřující:
Dalibor Veselý. Architektura ve věku rozdělené reprezentace.. Praha, 2008.
-
Rozšiřující:
Hal Foster. Co se stalo s postmodernismem, Revue Labyrint 3-4, s. 94-98.. 1998. ISBN 1210-6887.
-
Rozšiřující:
Klaus Honnef. Contemporary Art.. Köln, 1992. ISBN 9783822800751.
-
Rozšiřující:
Diarmuid Costello. Kant podle Greenberga aneb osud estetiky v současné teorii umění, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 6-7, s. 44-67.. 2009. ISBN 1802-8918.
-
Rozšiřující:
Roland Barthes. Mytologie. Praha, 2011. ISBN 978-80-7363-359-2.
-
Rozšiřující:
Jean-Francois Lyotard. O postmodernismu. Praha, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Rozšiřující:
Suzi Gabliková. Selhala moderna?. Olomouc, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Rozšiřující:
Robert Venturi. Složitost a protiklad v architektuře. Praha, 2003. ISBN 80-86300-17-X.
-
Rozšiřující:
Peter Bürger. Teorie avantgardy. Stárnutí moderny: Stati o výtvarném umění. Praha, 2014. ISBN 978-80-87108-59-8.
-
Doporučená:
David Hopkins. After Modern Art 1945-2000.. Oxford, 2000.
-
Doporučená:
Simona Mayerová-Goddard. CeleBriti neboli kdo jsou opravdové hvězdy, Revue Labyrint 5-6, s. 119-139.. 1993.
-
Doporučená:
Nicos Stangos. Concepts of Modern Art. From Fauvism to Postmodernisms.. London, 1977. ISBN 0500202680.
-
Doporučená:
Barbara Krugerová. Dálkové ovládání, Revue Labyrint 2-4, s. 142-144.. 1998. ISBN 1210-6887.
-
Doporučená:
BERTENS, H. - NATOLI, J. Encyklopedie postmodernismu. Brno, 2005. ISBN 80-86598-26-8.
-
Doporučená:
Matei Calinescu. Five Faces of Modernity, Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism.. Durham, 1987. ISBN 9780822307266.
-
Doporučená:
Douglas Crimp. Fotografie jako postmoderní aktivita, in: Karel Císař (ed.), Co je to fotografie, s. 305-318.. Praha, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
-
Doporučená:
Abigail Solomon-Godeauová. Fotografie po umělecké fotografii, in: Karel Císař (ed.), Co je to fotografie, s.319-340.. Praha, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
-
Doporučená:
Kenneth Frampton. Moderní architektura. Kritické dějiny, (zvláště kapitoly 4. Místo, produkce a scénografie: mezinárodní teorie a praxe po roce 1962 a 5. Kritický regionalismus: moderní architektura a kulturní identita.. Praha, 2004. ISBN 80-200-1261-3.
-
Doporučená:
Liselotte Ungerová. O architektech. Životy, díla, teorie, (zvláště medailony Kahn, Venturi a Scott-Brownová, Rossi). Praha, 2004. ISBN 80-7209-583-8.
-
Doporučená:
Tony Godfrey. Painting Today.. London, 2009. ISBN 978-0-7148-6856-1.
-
Doporučená:
Karel Srp. Prostory, místa, věci, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 31-60. Praha, 2002. ISBN 80-242-0720-6.
-
Doporučená:
Karel Císař, Kusy Cindy Sherman. Revue Labyrint 1-2/1997, s. 156-161.. ISBN 1210-6887.
-
Doporučená:
BARTHES, Roland. Světlá komora: Poznámka k fotografii. Praha, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
-
Doporučená:
Gilles Deleuze-Félix Guattari. Tisíc plošin.. Praha, 2010.
-
Doporučená:
Vojtěch Lahoda. Trvání a rozplývání malby, in: Karel Císař-Terezie Petišková (eds.), Dějiny umění 12, s. 191-232.. Praha, 2002. ISBN 80-7176-765-4.
-
Doporučená:
Walter Benjamin. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Walter Benjamin, Výbor z díla I: Literárněvědné studie, s. 299-326. Praha, 2009. ISBN 978-80-7298-278-3.
-
Doporučená:
Amy Demseyová. Umělecké styly, školy a hnutí, s. 247-250.. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Valérie Breuvart (ed.). Vitamin P, New Perspective in Painting.. London, 2008.
-
Doporučená:
Uta Grosenciková. Ženy v umění 20. a 21. století.. Praha, 2004. ISBN 80-7209-626-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zápočet
|
8
|
Účast na výuce
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
4
|
Samostudium
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
8
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- prokazují znalosti vývojových posloupností moderního světového umění
- disponují všeobecným kulturním přehledem
- mají elementární znalosti v dějinách a teorii umění na úrovni sekundárního vzdělávání
- ovládají základní pojmy z dějin umění a vizuální kultury
- jsou schopni vyhledávat relevantní informace v primární a sekundární literatuře
- zvládají práci s PC/Mac, především s textovými a grafickými editory |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- prokazují znalosti vývojových posloupností utvářejících současný výtvarný diskurz
- s přehledem se orientují v základní primární a sekundární literatuře
- na základě formálních atributů jsou schopni zařadit konkrétní umělecké dílo do adekvátního stylového či geografického kontextu
- disponují znalostí základních témat typických pro dané období
- mají přehled v zobrazovacích metodách, technikách a uměleckých postupech dané doby
- mají povědomí o sociopolitických, historických, ideologických, filozofických a hospodářských předpokladech vzniku klíčových děl daného období
- orientují se na poli základních interpretačních modelů, jako jsou sociální či kulturní dějiny, psychoanalýza, formalismus, strukturalismus nebo dekonstrukce.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- umějí vyhledat a utřídit relevantní informace, na základě kterých dokáží prezentovat příslušnou problematiku před plénem formou odborného referátu
- na příkladu rámcově vymezeného úkolu využívají kreativní postupy, jejichž prostřednictvím jsou schopni historické souvislosti začlenit do současného kontextu
- směle se orientují na poli současné vizuální kultury a tuto kompetenci zúročují ve vlastní tvorbě
- ovládají a efektivně využívají základní terminologii oboru
- jsou schopni aktivně nakládat svými znalostmi z dějin současného umění a začleňovat je do vlastního tvůrčího procesu
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IIB25 - Seminární práce / referát |
IIA5 - Portfolio |
Zápočet |
IIA4 - Příprava na vyučování |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
D4 - Nácvik a vytváření dovedností výtvarných a grafických |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|