|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / 1SPP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
1SPP1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Studium provozovací praxe
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Studium provozovací praxe: diminuční techniky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na zvládnutí problematiky diminučních technik zdobení a hudební ornamentiky. Výuka uplatňuje přístupy tzv. poučené interpretace, probíraná látka vychází ze studia pramenů v období od 16. do 18. století. Mimo přístupy poučené interpretace jsou studenti obeznámeni s principy tzv. Schenkeriánské analýzy, redukce diminuční vrstvy hudební kompozice s cílem pochopení základní kompoziční struktury, jež je v diminučním zpracování ornamentačně obohacována. Tyto přístupy umožňují tvůrčím a zároveň erudovaným způsobem pojmout hudební interpretaci děl období renesance, baroka a klasicismu.
|
Požadavky na studenta
|
Min. 70 % účast na výuce.
Aktivní příprava na výuku.
Praktická prezentace diminučního zpracování zvolené hudební kompozice.
|
Obsah
|
Probíraná látka je strukturována do těchto oblastí:
1. problematika historicky poučené interpretace
2. praxe a principy hudební ornamentiky doložené na příkladech
3. stěžejní prameny a informační zdroje o diminučních technikách
4. techniky diminučního zpracování
5. praktická aplikace technik zdobení na individuálně zadaném repertoáru (dle studijních specializací)
6. procvičování technik zdobení (postupy podle pramenů, reduktivní a aditivní improvizace)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Anweisung zum musikalisch-richtigen Gesange
(HILLER, Johann Adam)
-
Základní:
CELHOFFER, Martin. Herbstova Musica moderna prattica v kontextu dobových diminučních technik. Brno, Opus musicum č. 5, 2012. ISBN 0862-8505.
-
Základní:
BĚLSKÝ, Vratislav. Hudba baroka: provozovací praxe hudby 17. a 18. století. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2010. ISBN 978-80-86928-84-5.
-
Základní:
Il vero modo di diminuir con tutte le sorti di stromenti
(DALLA CASA, Girolamo)
-
Základní:
Passaggi diversi sú le note per sonare sopra la parte
(CELHOFFER, Martin)
-
Základní:
Trattado de glosas
(ORTIZ, Diego)
-
Rozšiřující:
Fontegara.
(GANASSI, Sylvestro)
-
Rozšiřující:
Musica practica
(HERBST, Johann Andreas)
-
Doporučená:
Ricercate, passaggi et cadentie
(BASSANO, Giovanni)
-
Doporučená:
LAWSON, Colin a Robin STOWELL. The historical performance of music: an introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. ISBN 0-521-62738-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium pramenů
|
15
|
Semestrální práce
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
4
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Zpracování podkladů na výuku
|
10
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
orientace v pramenech k hudební interpretaci
orientace v hudebním textu (16. až 18. století)
základní znalost anglického jazyka (pasivně)
pokročilé dovednosti ovládání instrumentální hry (podle specializací) nebo pěvecké techniky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Prezentace realizace hudební ornamentiky a diminučního zpracování na daný repertoár (doložená notovým zápisem) praktická příprava na schenkeriánskou analýzu a příprava na navazující semináře a diplomovou práci.
znalost základních pramenů a literatury v oblasti hudební ornamentiky
znalost jednotlivých technik diminučního zpracování
znalost základních principů ornamentiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
schopnost hraní ricercaru
schopnost diminuovat intervaly a kadenční útvary
schopnost diminuovat dle dané předlohy
schopnost reduktivní hry (redukce ornamentační vrstvy)
schopnost aditivní hry (přidání ornamentů, případně obměna ornamentů vzhledem k předloze) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IA3 - Umělecká improvizace (hudební, výtvarná, literární, dramatická, herecká) |
IC6 - Ústní zkouška |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C4 - Instruktáž |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|