|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSZ / 1POS4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSZ
/
1POS4
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Praxe v operním studiu 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět praxe v operním studiu propojuje dovednosti získané v praktických předmětech (Sólový zpěv, Písňová a Operní interpretace, Teorie a praxe scénické interpretace, Jevištní a pohybová průprava, Sborová praxe) a efektivně je využívá k přípravě a realizaci projektů Operního studia.
Studenti mají možnost projít komplexním procesem hudebního i jevištního nastudování a taktéž realizací operního představení, či jiného jevištního tvaru vokálního zaměření tak, jak ve skutečnosti v profesionálním životě probíhá. Student se v průběhu nastudování konkrétního titulu průběžně setkává a spolupracuje s korepetitorem, dirigentem, režisérem, choreografem ale má i možnost aktivně spolupracovat na projektech v pozici asistenta, inspicienta nebo produkčního pracovníka.
Tento proces je pro uplatnitelnost a konkurenceschopnost v oboru klíčový a je zaměřen na dovednosti potřebné k vykonávání operní praxe jak sólisty, tak člena operního, operetního, nebo muzikálového souboru a taktéž na schopnost konstruktivní spolupráce a dohody v průběhu celého tvůrčího procesu.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní přístup
- účast na zkouškách a realizaci operního představení
- splnění zadaného úkolu v operním studiu
|
Obsah
|
Témata přednášek souvisí s repertoárem jednotlivých lekcí.
Plánovaný reperetoár:
Tom Johnson: The Four Note Opera
Domenico Cimarosa: Il matrimonio segreto
Engelbert Humperdinck: Hänsel und Gretel
G.F.Haendel: Rodelinda
G.F.Haendel: Acis, Galatea a Polifemus
Ch. W: Gluck: Orfeus
F. Škroup: Dráteník
B. Martinů: Ženitba
Carl Orf: Chytračka (Die Kluge)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
VINAŘ, Josef. Elementy herectví.. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2002. ISBN 80-7331-904-7.
-
Doporučená:
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: k divadelním reformám 20. století.. Praha: KANT, 2011. ISBN 978-80-7437-060-1.
-
Doporučená:
STUDENÝ, Tomáš. Herec/pěvec v hudebním divadle: komplexní příprava pěvce pro jevištní praxi.. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění, 2019. ISBN 978-80-7460-162-0.
-
Doporučená:
VASILJEV, Jurij Andrejevič a SPOUSTOVÁ, Eva, ed. Jevištní řeč: trénink a tvorba: pocit, pohyb, hlas.. Praha: NAMU, 2020. ISBN 978-80-7331-560-3.
-
Doporučená:
STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. Moje výchova k herectví. Díl II., Tvůrčí proces ztělesňování: deník žáka.. Praha: Orbis, 1954.
-
Doporučená:
STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. Moje výchova k herectví: (z deníku hereckého adepta).. Praha: Athos, 1946.
-
Doporučená:
STYAN, J. L. Prvky dramatu.. Praha: Orbis, 1964.
-
Doporučená:
LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce: Učebnice pro předmět herecká výchova na konzervatořích, stud. obor herectví.. Praha: SPN, 1978.
-
Doporučená:
POKROVSKIJ, Boris Aleksandrovič, ČECHOVÁ, Libuše, ed. a HERRMANNOVÁ, Eva, ed. Úvahy o opeře: výbor ze statí Borise Alexandroviče Pokrovského: určeno pro posl. fak. hudební. [Díl] 1. a 2., Operní režie; Práce s hercem a práce herce v opeře.. Praha: SPN, 1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
60
|
Domácí příprava na výuku
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- znalost běžné hudební notace, hudebního názvosloví
- hudební, pohybový a herecký talent
- pohybová a hudební paměť
- schopnost koncentrace při nácviku i při jevištní produkci
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- základní orientace v problematice hudebně dramatického vyjadřování
- základní přehled o hereckých technikách
- orientace v problematice praktického provozu divadla
- základní porozumění stylovým specifikům interpretace oper různého stylového období
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- práce s tématem a jeho herecké vyjádření
- pohybová a mimická realizace hudebně dramatické myšlenky
- schopnost kontaktu s orchestrem a dirigentem při práci na jevišti
- osvojení základních fyziologických a psychologických návyků spojených s efektivním cvičením, studiem rolí a veřejným provozováním hudby
- schopnost individuálního hudebního a hereckého projevu
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Forma kontroly absolvování předmětu je zápočet. Výsledek zápočtu je buď a)"započteno", nebo "nezapočteno". |
IA1 - Interpretace hudebního díla (umělecký výkon pěvecký, instrumentální, sbormistrovský) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IIB19 - Jazykový překlad |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
G5 - Kritické myšlení |
Metody dovednostně-praktické |
Práce s uměleckým dílem |
|
|
|
|