Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět Hra z listu a orchestrální party doplňuje výuku hlavního oboru specializace Housle
v rámci studijního programu Instrumentální hra. Svým zaměřením rozšiřuje spektrum
studentových znalostí a dovedností o ty, které podmiňují jeho případné budoucí uplatnění v
profesi orchestrálního hráče. Cílem předmětu je seznámit studenta se stěžejními díly
orchestrálního repertoáru (tento semestr je zaměřen na tvorbu barokní - J. S. Bach, G. F. Händel, F. Geminiani aj.) a rozvíjet pomocí speciálních cvičení studentovu schopnost pohotové orientace v
nepřipraveném partu při hře z listu. Na konci kurzu by student měl být schopen kvalitního
provedení nastudovaného orchestrálního repertoáru.
|
Požadavky na studenta
|
Předvedení nastudovaného programu na komisionálním zápočtu před zkušební komisí.
|
Obsah
|
Příklady adekvátního repertoáru:
A. Corelli: Concerti grossi
G. F. Händel: Concerti grossi
F. Geminiani: Concerti grossi
J. S. Bach: Braniborské koncerty
Namátkově vybrané party pro nácvik hry z listu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bach, J.S. Braniborské koncerty 1-6.
-
Doporučená:
G.F.Händel. Concerto grosso.
-
Doporučená:
A.Corelli. Concerto grosso.
-
Doporučená:
F.Geminiani. Concerto grosso.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Účast na výuce
|
13
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
-bezpečná znalost běžné hudební notace a hudebního názvosloví
-dostatečně rozvinutá motorika a prstová technika
-dostatečně rozvinutá muzikalita
-schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vlastní poznání stěžejních děl orchestrálního repertoáru
- znalost nástrojových technik spojených s různými typy symfonického repertoáru
- základní orientace v žánrech a formách orchestrální hudby
- základní porozumění stylovým specifikům různých typů orchestrálního repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh
- základní porozumění principům hudebního frázování v různých typech repertoáru
- základní přehled o nejvýznamnějších interpretačních stylech a tradicích v rámci orchestrální hudby
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopnost kvalitní interpretace orchestrálních partů - schopnost pohotové hry z listu
- osvojení základních fyziologických a psychologických návyků spojených s efektivním cvičením a veřejným provozováním hudby
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Forma kontroly absolvování předmětu je zápočet. Výsledek zápočtu je buď a)"započteno", nebo "nezapočteno". |
IA1 - Interpretace hudebního díla (umělecký výkon pěvecký, instrumentální, sbormistrovský) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální výuka |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
G5 - Kritické myšlení |
Metody dovednostně-praktické |
Práce s uměleckým dílem |
|