|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSE / SOPPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSE
/
SOPPS
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Sociální teorie předsudků a stereotypů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obsahem předmětu je objasnění základních aspektů, kterými se sociologická věda zabývá. a získání výchozí orientace potřebné k hlubšímu studiu společenských problémů. Posluchači budou vedeni k pochopení základních mechanismů a funkcí spojených se sledovanou problematikou a budou seznámeni s konkrétními příklady vycházejícími ze společenské praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je uzavřen zkouškou. Student získá základní orientaci v přednášené problematice a bude plnit individuální úkoly podle pokynů vyučujícího. Od studenta se očekává aktivní účast v jednotlivých hodnách, zvládnutí orientace v tématice sociální psychologie přesdsudků a stereotypů a schopnost diskutovat na uvedené téma.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky 2. Gordon W. Allport a jeho výzkum předsudků (1936) 3. Robert K. Merton (1948): Analýza cirkulární argumentace předsudků 4. Studie k předsudkům: "Institut für Sozialforschung" I 5. Klasická literatura: "Studie autoritářské osobnosti" (1950) 6. Psychoanalytické teorie předsudků I 7. Psychoanalytické teorie předsudků II 8. Behaviorismus I: Milgramův experiment 9. Behariorismus II: Zimbardův experiment ve vězení 10. Sociální psychologie: Stav současného vědeckého bádání 11. Teorie rasismu 12. Postkoloniální přístup 13. Diskuze
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MYDRAL, G. An American Dilemma - The Negro Question and Modern Democracy. New York: Harper, 1944. ISBN 1560008563.
-
Základní:
Adorno, T., Horkheimer, M. Dialektika osvícenství. Praha: Oikoymenh, 2009. ISBN 978-80-7298-267-7.
-
Základní:
HORKHEIMER, M. (ed.). Studien ueber Autoritaet und Familie. Forschungsberichte aus dem Institut fuer Sozialforschung. Paris: Alcan, 1936. ISBN neuvedeno.
-
Základní:
CHRISTIE, R., JAHODA, M. (eds.). Studies in the Scope and Method of the "Authoritarian Personality". Oxford: Greenwood Publishing Group, 1981. ISBN 0313224447.
-
Základní:
Balík, S., Kubát, M. Teorie a praxe totalitních a autoritativních režimů. Praha: Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-89-6.
-
Základní:
ADORNO, T. W., FRENKEL-BRUNSWIK, E., LEVINSON D ., SANFORD, R. N. The Authoritarian Personality. New York: Harper & Row, 1995. ISBN 0060301503.
-
Základní:
MERTON, R. The Self-Fullfilling Prophecy..
-
Doporučená:
RIPPL, S., SEIPEL, C., KINDERVATER, A. (eds.). Autoritarismus. Kontroversen und Ansätze der aktuellen Autoritarismusforschung. Opladen: Leske und Budrich, 2000. ISBN 9783810026347.
-
Doporučená:
HORKHEIMER, M. Autorität und Familie in der Gegenwart. Berlin: S. Fischer, 1985. ISBN 9783596273553.
-
Doporučená:
FREUD, S. Massenpsychologie und Ich-Analyse. Leipzig: Internationaler psychoanalytischer Verlag, 1921. ISBN neuvedeno.
-
Doporučená:
ADORNO, T. W., FRENKEL-BRUNSWIK, E., LEVINSON, D., SANFORD, N. R. Studien zum autoritaeren Charakter. Frankfurt: Suhrkamp, 7. Auflage, 1995. ISBN 3518287826.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Zpracování podkladů na výuku
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Semestrální práce
|
45
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
45
|
Celkem
|
189
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná hlavní koncepce a teorie sociální psychologie, předsudků a stereotypů. Umí kvalifikovaně formulovat otázky a problémy v komplikovaném předivu vztahů člověka k předsudkům a stereotypům. Umí rozlišovat dílčí a speciální problematiku předsudků a stereotypů a zná užívané specifické odborné metody.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|