|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRU / FFGR4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRU
/
FFGR4
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Funkční gramatika 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRU/FFGR3
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na předmět Funkční gramatika 3. Je zaměřen na osvojení základních ruských modelů syntaktických struktur vět a výpovědí v souladu s komunikativním záměrem mluvčího a posluchače. Cílem předmětu je naučit studenta správně rusky formulovat myšlenky z hlediska gramatiky na základě osvojených ruských modelů. Základním principem uplatňovaným ve výuce je funkčně sémantický princip.
Rozsah konzultací a soustředění: 1. Úvodní tutoriál v prvním týdnu výuky v rozsahu 2 vyučovacích hodin: setkání s vedoucím kombinovaného studia a tutorem, stanovení studijního plánu včetně stanovení termínu odevzdání samostatné práce. 2. Kontrolní tutoriál v průběhu semestru v rozsahu 2 vyučovacích hodin: konzultace s tutorem, diskuse nad vybranými problémy, vyhodnocení úkolů zadaných v rámci studijní opory. 3. Závěrečný tutoriál v rozsahu 2 vyučovacích hodin, vyhodnocení úkolů z předešlého tutoriálu, kontrolní test. 4. Forma konzultací: elektronická pošta, telefon, osobní konzultace v konzultačních hodinách tutora.
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studenta: Po prostudování studijní opory "Vybrané kapitoly z funkční stylistiky a funkční gramatiky ruštiny" vypracuje student jednotlivé korespondenční úkoly (POTy).
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška má část písemnou (překlad 40 větných struktur z češtiny do ruštiny) a ústní (gramatická analýza textů). Úspěšné absolvování písemného testu (90% úspěšnosti) je podmínkou postupu studenta k ústní zkoušce. Během zkoušky musí student prokázat schopnost aktivně používat osvojené ruské větné modely. Zkouška je vedena v ruštině a zahrnuje látku předmětů Funkční gramatika 3-4.
|
Obsah
|
1. Průběh slovesného děje. Pohybová slovesa a jejich funkce ve větě. 2. Předložkové substantivní vazby a jejich funkce ve větě 1. 3. Předložkové substantivní vazby a jejich funkce ve větě 2. 4. Vztahy mezi stejnorodými jevy: výčet, analogie, přizpůsobení apod. 5. Srovnání předmětů, jevů, událostí, stavů. 6. Vazby předložek s jednotlivými pády z hlediska odlišnosti češtiny a ruštiny. Pravopis předložek. 7. Slovesné předložkové vazby 1. 8. Slovesné předložkové vazby 2. 9. Spojky v souvětí podřadném z hlediska česko-ruské interference. 10. Spojky v souvětí souřadném z hlediska česko-ruské interference. 11. Funkce vsuvek a částic v ruské větě. 12. Tvoření otázky v ruštině. 13. Slovosled ruských vět v porovnání se slovosledem v české větě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mistrová, V. - Oganesjanová, D. - Tregubová, J. Cvičebnice ruské gramatiky. Praha, 2004.
-
Základní:
Laskarjeva, Je. R. Čistaja grammatika. Sankt-Peterburg, 2010.
-
Základní:
Brčáková, D. - Chlupáčová, K. Kapitoly z praktické mluvnice ruštiny. Praha, 1989.
-
Základní:
Zolotova, G. A. - Onipenko, N. K. - Sidorova, Ju. Kommunikativnaja grammatika russkogo jazyka. Moskva, 1998.
-
Základní:
Krylova, O. A. Kommunikativnyj sintaksis russkogo jazyka. Moskva, 1992.
-
Základní:
Miloslavskij, I. G. Kratkaja praktičeskaja grammatika russkogo jazyka. Moskva, 1987.
-
Základní:
Rudincová, B. Praktičeskaja funkcionaľnaja grammatika russkogo jazyka (dlja studentov-bakalavrov). Ostrava, 1998.
-
Základní:
Vsevolodova, M. V. Praktikum po kursu "kommunikativnyj funkcional´nyj sintaksis". Moskva, 1995.
-
Základní:
Praktikum po russkomu jazyku i kul´ture reči: (normy sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka). Sankt-Peterburg, 2003.
-
Základní:
Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy II. Praha, 1961.
-
Základní:
Balcar, M. Ruská gramatika v kostce. Praha, 1997.
-
Základní:
Ruská mluvnice pro střední školy. Praha, 1986.
-
Základní:
Russkaja grammatika. Red. N. Ju. Švedova, V. V. Lopatina. Moskva, 1990.
-
Základní:
Kubík, M. a kol. Russkij sintaksis v sopostavlenii s češskim.. SPN, Praha, 1982.
-
Základní:
Zolotova, G. A. Sintaksičeskij slovar´: Repertuar elementarnych jedinic russkogo jazyka. Moskva, 1988.
-
Základní:
Volochina, G. A. Sintaksičeskije koncepty russkogo prostogo predloženija. Voroněž, 2003.
-
Základní:
Flídrová, H. - Žaža, S. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. Olomouc, 2005.
-
Základní:
Sovremennyj russkij literaturnyj jazyk. Pod redakcijej V. G. Kostomarova i V. I. Maksimova. Moskva, 2003.
-
Základní:
Nedomová, Z. - Rudincová, B. Vybrané kapitoly z funkční stylistiky a funkční gramatiky ruštiny. Ostrava, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
8
|
Domácí příprava na výuku
|
30
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na test
|
15
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
15
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Celkem
|
183
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Orientuje se v gramatickém systému současné ruštiny (funkční syntax). Získává, rozvíjí a upevňuje schopnost /dovednost adekvátně užívat základní modely syntaktických struktur vět a výpovědí v ruštině v souladu s komunikativním záměrem mluvčího a posluchače (v písemné nebo ústní formě). Osvojuje si, zná a prakticky ovládá pravidla užití syntaktických modelů (viz Obsah předmětu). Je způsobilý adekvátně aplikovat osvojená pravidla v praxi. Na základě osvojených modelů syntaktických struktur umí formulovat myšlenky z hlediska funkční gramatiky. Průběžně zadávané úkoly zpracovává samostatně. Analyzuje chyby vznikající vlivem česko-ruské interference.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Slovní hodnocení |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální výuka |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|