|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRU / 3TLIT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRU
/
3TLIT
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Teorie literatury
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Ruština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky je literárně teoretická průprava studentů v oblasti literárněvědné metodologie, reflexe a výkladu uměleckého díla, kultivování schopnosti studenta číst, analyzovat a hodnotit literární, text na základě základní znalosti významných literárněvědných škol a metodologických přístupů. Cílem předmětu je rovněž přivést studenta k odborně fundovanému pojetí uměleckého textu i jeho výkladu, tj. k organickému propojení strukturálního přístupu a duchovědně orientované reflexe.
|
Požadavky na studenta
|
Student musí u zápočtu v podobě písemného testu prokázat dobrou orientaci v předneseném materiálu (min. 70% úspěšnost), faktografické znalosti základních metodologických přístupů k interpretaci a chápání literárního díla. Prověřováno je studium pramenů a sekundární literatury. Součástí zkoušky je také praktická část - rozbor krátkého úryvku básnického či prozaického textu.
|
Obsah
|
1.Impresionistická a biografická metoda (W. Hazlitt, Ch. A. Sainte-Beuve).
2.Pozitivizmus v literární vědě (H. Taine).
3.Evolucionistický přístup (F. Bruneti?re).
4.Estopsychologie (E. Hennequin).
5.Intuitivizmus a psychologizmus (A. Schopenhauer, F. Nietzsche, H. Bergson, W. Dilthey,
B. Croce, S. Freud).
6.Ruský formalizmus (V. Šklovskij, J. Tyňanov, B. Ejchenbaum, B. Tomaševskij,
V. Žirmunskij).
7.Strukturalizmus (R. Jacobson, J. Mukařovský, K. Chvatík, M. Červenka).
8.Mytologická škola v literární vědě(C. G. Jung, N. Frye).
9.Literárrní sémiotika (R. Barthes, U. Eco, A. Greimas).
10.Dekonstrukce (J. Derrida, J.-P. Richard, P. de Man).
11.Sociologická metoda v literární vědě (L. Goldman).
12.New Criticism a "nouvelle critique".
13.Recepční estetika: fenomenologie a hermeneutika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tynjanov, Ju. Archaisty i novatory. Leningrad, 1928.
-
Základní:
Cassirer, E. Filosofie symbolických forem. I., II. OIKOYMENH, Praha, 1996.
-
Základní:
Mukařovský, J. Kapitoly z české poetiky I. - III.. Melantrich, Praha, 1941.
-
Základní:
Barthes, R. Kritika a pravda. Praha - Liberec: Dauphin, 1997.
-
Základní:
Haman, A. Literární dílo a soudobá literární věda. Praha, 2012. ISBN 9788074200274.
-
Základní:
Zima, P. V. Literární estetika. Votobia, Olomouc, 1998.
-
Základní:
Tyňanov, J. Literární fakt. ČS, Praha, 1987. ISBN cnb000037060.
-
Základní:
Auerbach, E. Mimesis. MF, Praha, 1968. ISBN 978-069-101-269-8.
-
Základní:
Hodrová, D. -na okraji chaosu: poetika literárního díla 20. století. Torst, Praha, 2001. ISBN 9788072151400.
-
Základní:
Welsch, W. Naše postmoderní moderna.. Praha, Zvon, 1994. ISBN 80-7113-104-0.
-
Základní:
Lyotard, J. F. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem, postmoderní situace. Filosofický ústav AV ČR, Praha, 1993. ISBN 9788070070475.
-
Základní:
Vorel, J. Od dekadence k teurgii (Esteticko-filozofická hledání české a ruské literatury přelomu 19. a 20. století). Ostrava: FF OU, 2012. ISBN 9788074640322.
-
Základní:
Macura, V., Jedličková, A. (red.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno, 2012. ISBN 9788072948482.
-
Základní:
Aristoteles. Rétorika. Poetika. Praha, 1999. ISBN 80-86027-15-5.
-
Základní:
Bachtin, M. Román jako dialog. Odeon, Praha, 1980.
-
Základní:
Hodrová, D. Román zasvěcení. H&H, Jinočany, 1993.
-
Základní:
Vorel, J. a kol. Ruská a polská literární esejistika konce 19. a počátku 20. století. Ostrava: FF OU, 2017. ISBN 9788074649448.
-
Základní:
Müller, R.- Šidák, P. Slovník novější literární teorie. Praha, 2012. ISBN 978-80-200-2048-2.
-
Základní:
Vodička, F. Struktura vývoje. Dauphin, Praha, 1969. ISBN cnb000160045.
-
Základní:
Hostinský, O. Studie a kritiky. ČS, Praha, 1974. ISBN cnb000130567.
-
Základní:
Mukařovský, J. Studie z poetiky. Odeon, Praha, 1982.
-
Základní:
Vorel, J. (ed.). TAJEMSTVÍ TVARU. Proměny vnější a vnitřní formy artefaktu v ruské literatuře 20. století.. Ostrava: FF OU, 2015. ISBN 9788074647086.
-
Základní:
Potebňa, A. A. Teoretická poetika. Moskva, 2003.
-
Základní:
Tomaševskij, B. Teorie literatury. Lidové nakladatelství, Praha, 1970.
-
Základní:
Mitoseková, Z. Teorie literatury. Brno, 2010. ISBN 9788072943326.
-
Základní:
Wellek, R. - Warren, A. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996.
-
Základní:
Šklovskij, V. Teorie prózy. Praha, 1948.
-
Základní:
Stanzel, F. K. Teorie vyprávění. Praha, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
15
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalosti v oblasti metodologie literární vědy a základních literárněestetických přístupů (viz obsah předmětu). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- dovednosti v oblasti metodologie, reflexe a výkladu uměleckého díla,
- kultivace dovednosti číst, analyzovat, interpretovat a hodnotit literární text,
- student je schopen odborně fundovaného pojetí uměleckého textu i jeho výkladu,
- je způsobilý integrovat strukturální přístup a duchovědně orientovanou reflexi uměleckého díla,
- rriticky pracuje s primární a sekundární literaturou. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IIB25 - Seminární práce / referát |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|