|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRS / NNASP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRS
/
NNASP
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Akademický rok
|
2016/2017
|
Název
|
Americká španělština
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Počátky, současný stav i perspektivy vývoje španělštiny v Americe stojí v popředí zájmu lingvistů již po mnoha desetiletí. Je tedy nezbytné, aby i studenti španělštiny disponovali určitými poznatky z tohoto oboru, i když půjde pochopitelně jen o povrchní seznámení s problematikou, která zahrnuje všechny jazykové plány. S lingvistickým bádáním souvisejí i výzkumy historické, sociolingvistické a etnolingvistické. K problematice se vztahují tisíce prací jak monografického charakteru, tak i dílčí studie. Přednášky mají jen nastínit rozsáhlost problematiky.
|
Požadavky na studenta
|
Výuka v předmětu je zakončena písemnou zkouškou ve španělštině. Podmínkou k přistoupení ke zkoušce je odevzdání seminární práce v 11. výukovém týdnu. U zkoušky student prokáže všeobecné znalosti, v části týkající se lexika musí uvést příklady archaizmů, marinerizmů, indigenizmů a anglicizmů.
ERASMUS: Student po návratu ze studijního pobytu vykoná písemnou zkoušku ve španělštině dle obecných požadavků uvedených v sylabu předmětu.
|
Obsah
|
1. Orígenes del espaňol en América. 2. Teorías sobre los orígenes del espaňol. 3. Influencia indígena. 4. Fonética y fonología hispanoamericanas. 5. Morfosintaxis del espaňol americano. 6. Léxico hispanoamericano - generalidades. 7. Léxico patrimonial - arcaísmos, marinerismos. 8. Afronegrismos - extranjerismos. 9. División del espaňol americano en zonas. 10. Norma idiomática. 11. Unidad de la lengua espaňola. 12. Futuro de la lengua en América. 13. Investigaciones actuales sobre el espaňol americano.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BARTOŠ, L. Americká španělština. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007.
-
Základní:
BARTOŠ, L. Dialektologie. Ostrava: FF OU, 2005.
-
Základní:
BARTOŠ, L. El presente y el porvenir del espaňol en América. Brno: UJEP, 1971.
-
Základní:
BARTOŠ, L. Introducción al estudio del espaňol en América. Brno: MU, 1996.
-
Doporučená:
ZAMORA MUNNÉ, J. C., GUITART, J. M. Dialectología hispanoamericana. Salamanca: Almar, 1982.
-
Doporučená:
CANFIELD, D. L. El espaňol de América. Barcelona: Cátedra, 1988.
-
Doporučená:
LOPE BLANCH, J. M. El espaňol de América. Madrid: Alcalá, 1968.
-
Doporučená:
MORENO DE ALBA, J. G. El espaňol en América. México: Fondo de Cultura Económica, 1988.
-
Doporučená:
ALONSO AMADO. Estudios lingüísticos. Temas hispanoamericanos. Madrid, 1961.
-
Doporučená:
MORENO FERNÁNDEZ (ed.). La división dialectal del espaňol de América. Alcalá de Henares, 1993.
-
Doporučená:
FONTANELLA DE WEINBERG, M.B. La lengua espaňola fuera de Espaňa. Buenos Aires: Paidós, 1976.
-
Doporučená:
BUESA OLIVER, T., ENGUITA UTRILLA, J. M. Léxico del espaňol de América. Madrid: Mapfre, 1992.
-
Doporučená:
KANY, CH. Semántica hispanoamericana. Madrid, 1963.
-
Doporučená:
KANY, CH. Sintaxis hispanoamericana. Madrid: Gredos, 1969.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Samostudium
|
50
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu je student seznámen s problematikou španělštiny v Americe v celé její šíři, s teoriemi o formování španělštiny, s vlivem indiánského substrátu a adstrátu, s jednotlivými jazykovými plány a s rozdělením americké španělštiny na dialektální zóny. Získá poznatky o jazykové normě, homogennosti či heterogennosti americké španělštiny, perspektivách vývoje americké španělštiny a o současných bádáním v této problematice. Student je schopen interpretovat současný stav americké španělštiny, vysvětlit přínos indigenizmů a výpůjček z jiných jazyků a předvídat perspektivy vývoje. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|