|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / DSSPL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
DSSPL
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Dějiny a spol. ve šp. lit. 20. stol.-S
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Dějiny a společnost ve španělské literatuře 20. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Španělština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRS/DSSPL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními tendencemi španělské literatury ve 20. století a pomoci jim získat všeobecný přehled o španělské historii 20. století prostřednictvím významných a typických literárních děl. Komentovány a analyzovány budou např. Benaventeho komedie určené pro maloměšťácké publikum, Valle-Inclánova nemilosrdná autopsie nemocné španělské společnosti prostřednictvím esperpenta, pudové atavismy a drtivá síla tradice v Lorkových dramatech či literární interpretace občanské války v Senderově novele. Zároveň bude kladen důraz na základní teoretickou průpravu v kritické analýze, která studenta naučí kritické četbě jakéhokoliv literárního díla.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu: průběžná příprava na každou hodinu a aktivní účast na cvičeních, vypracování závěrečné práce.
Požadavky pro studenty na Erasmu: Student po dobu svého pobytu vypracuje seminární práci na téma dohodnuté s vyučujícím, zhruba v rozsahu 6-7 stran.
|
Obsah
|
1. El siglo XX, Espaňa y literatura: introducción. 2.-3. La Espaňa pequeňoburguesa: Jacinto Benavente - Los intereses creados (1907) 4.-5. La Espaňa esperpéntica: Ramón María del Valle-Inclán - Luces de Bohemia (1920) 6.-7. La Espaňa invertebrada: José Ortega y Gasset - Espaňa invertebrada (1922) 8.-9. La Espaňa pasional: Federico García Lorca - Bodas de sangre (1933) y La casa de Bernarda Alba (escrita en 1936, estrenada en 1945 en Buenos Aires, en Espaňa en 1964) 10.-11. La Espaňa absurda: Miguel Mihura - Tres sombreros de copa (escrito en 1932, estrenado por primera vez en 1952) 12.-13. La Espaňa bélica: Ramón J. Sender - Réquiem por un campesino espaňol (1960, en 1953 bajo el título Mosén Millán)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RAMONEDA, A. Antología de la literatura espaňola del siglo XX. Madrid, 1988.
-
Základní:
CHALUPA, J. Dějiny Španělska. Praha: Libri 2005, 2010.
-
Základní:
FORBELSKÝ, J. Španělská literatura 20. století. Praha: Karolinum, 1999.
-
Doporučená:
UBIERTO ARTERA, A., REGLÁ CAMPISTOL, J., JOVER ZAMORA, J. M., SECO SERRANO, C. Dějiny Španělska. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995.
-
Doporučená:
CHALUPA, J. Dějiny Španělska v datech. Praha: Libri, 2011.
-
Doporučená:
GULLÓN, R. (dir.). Diccionario de Literatura Espaňola e Hispanoamericana. Madrid, 1993.
-
Doporučená:
PAREDES, J. (coord.). Historia contemporánea de Espaňa (siglo XX). Barcelona, 2002.
-
Doporučená:
BARRERO PÉREZ, O. Historia de la literatura espaňola contemporánea 1939-1990. Madrid: Istmo, 1992.
-
Doporučená:
CANAVAGGIO, J. (dir.). Historia de la literatura espaňola. Tomo VI. Barcelona, 1995.
-
Doporučená:
SOLDEVILA DURANTE, I. Historia de la novela espaňola (1936-2000). Madrid, 2001.
-
Doporučená:
RUIZ RAMÓN, F. Historia del teatro espaňol. Siglo XX. Madrid, 2005.
-
Doporučená:
MAINER, J.-C. Tramas, Libros, Nombres. Para entender la literatura espaňola, 1944-2000. Barcelona, 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
20
|
Četba beletrie v cizím jazyce
|
30
|
Studium sekundární literatury
|
15
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu je student prostřednictvím detailní analýzy klíčových děl španělské literatury seznámen s hlavními problémy, konflikty a tendencemi 20. století, a to jak v literatuře, tak ve společnosti. Získá všeobecný přehled o španělské historii prostřednictvím významných textů španělských literárních autorů. Je schopen kritické četby a analýzy jakéhokoliv literárního díla. Dovede vyjádřit ve španělštině vlastní názor na přečtené literární dílo. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Esej |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Rozbor jazykového projevu studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
|
|
|
|