|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRO / 3NTLI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRO
/
3NTLI
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Textová lingvistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je objasnění úkolů textové lingvistiky a uplatnění jejich poznatků v analýze a produkci textu. Seminář je zaměřen zejména na analýzu francouzských textů založených na písemné komunikaci. Jedná se o texty striktně synchronní a autentické. V rámci jednotlivých seminářů studenti analyzují zejména vztahy "nad hranicí věty" a jejich důležitost pro porozumění informací v textu. Zvláštní pozornost je pak věnována síti kohezivních vazeb v textu (spojky, reference, substituce, elipsa, apod.) a jejich podrobné iterpretaci.
|
Požadavky na studenta
|
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Student může přistoupit ke zkoušce, splní-li požadavek 80% aktivní účasti na semináři. Předmětem zkoušky je lingvistický rozbor současného francouzského textu.
|
Obsah
|
1. Introduction a l'analyse textuelle des discours. 2. Quelles catégories pour l'analyse des textes ? 3. La représentation du texte. 4. L'unité textuelle élémentaire. 5. Types de liages des unités textuelles de base. 6. Connecteurs textuels. 7. Cohésion et cohérence : étapes et relais pour l'interprétation. 8. Périodes et séquences : unités compositionnelles de base. 9. Structuration séquentielle et non séquentielle des textes. 10. Anaphore et cataphore. 11. Perspective fonctionnelle de la phrase. 12. Le fonctionnement textuel des temps verbaux. 13. Révision.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JAUBERT, A. Cohésion et cohérence: études de linguistique textuelle. Lyoun, ENS édition, 2005. ISBN 9782847880748.
-
Základní:
LOUCKÁ, H. Introduction a la lingutique textuelle. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 9788024609829.
-
Základní:
LOUCKÁ, H. La communication verbale et le texte: analyse linguistique de textes. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 9788024618586.
-
Základní:
ADAM, J.,M. La Linguistique textuelle: Introduction a l'analyse textuelle des discours. Paris: Armand Colin, 2008. ISBN 9782200626501.
-
Doporučená:
WEINRICH H. Grammaire textuelle du français. Paris, 1989. ISBN 9782278036813.
-
Doporučená:
GREVISSE, M.(refondue par GOOSSE A.). Le Bon Usage. Grammaire française. Paris, 2007.
-
Doporučená:
HOFFMANNOVA, J. Sémantické a pragmatické aspekty koherence textu. Praha: ÚJČ ČSAV, 1983. ISBN cnb000029639.
-
Doporučená:
DOLNÍK, J. - BAJZÍKOVÁ, E. Textová lingvistika. Bratislava: Stimul, 1998. ISBN 9788085697780.
-
Doporučená:
JAKLOVÁ, A. Úvod do textové lingvistiky. JCU, Pdf, 1999. ISBN 9788070405543.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Zpracování podkladů na výuku
|
13
|
Studium pramenů
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Četba beletrie v cizím jazyce
|
10
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se seznámí se základními úkoly textové lingvistiky a získá teoretické poznatky z této disciplíny.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže aplikovat získané teoretické poznatky při konkrétní lingvistické analýze textů různých subkódů (odborný, literární, žurnalistický, apod.) Student je schopen analyzovat jednotlivé návazné struktury ve francouzském textu. Zároveň dokáže provádět modifikace v rámci dané textové struktury. Student je schopen zajistit kohezi a koherenci francouzského textu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
|
|
|
|