|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRE / 0IZPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRE
/
0IZPP
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Zdravotnická psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRE/ZPZZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje s problematikou zdravotnické psychologie, která je potřebná pro zvládání náročných situací v péči o pacienty s akutním onemocněním/traumatem a současně umožňuje zachování duševní rovnováhy samotných zdravotnických profesionálů - poskytovatelů péče a pomoci.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na cvičeních, závěrečné vypracovnání projektu na zadané téma.
|
Obsah
|
Přednášky:
- Úvod do zdravotnické psychologie
- Osobnost zdravotníka+osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání
- Profesionální deformace, syndrom vyhoření
- Vztahy mezi nemocnými a zdravotnickým personálem, empatie
- Strach, úzkost, bolest
- Subjektivní prožívání nemoci, obranné mechanismy
- Specifika pacienta s akutním, život ohrožujícím onemocněním
- Specifika rodinných příslušníků a okolí při poskytování neodkladné přednemocniční péče
- Specifika rodičů při poskytování neodkladné péče u dětí
- Terminální stavy, smrt
Cvičení:
- Autoplastický obraz nemoci, Sociální postavení nemocného/raněného
- Diferencovaný přístup k pacientům podle věku
- Typy rozhovorů s pacientem, Zdravotník jako nemocný
- Pacient smyslově postižený, Pacient z odlišného sociokulturního prostředí
- Oběti trestných činů, prevence sekundární viktimizace, Válečné, přírodní a ekologické katastrofy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zacharová, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9238-0.
-
Základní:
Raudenská, J., Javůrková, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
-
Základní:
Andršová, A. Psychologie a komunikace pro záchranáře. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Základní:
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0179-0.
-
Základní:
Zacharová, E. Zdravotnická psychologie ? teorie a praktická cvičení, 2. akt. a dopl. vydání.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-20-271-0155-9.
-
Doporučená:
Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-334-0.
-
Doporučená:
Honzák, R. I v nemoci buď přítelem. Praha : Avicenum, 1989. ISBN cnb000047564.
-
Doporučená:
Křivohlavý, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum, 1994. ISBN 80-7169-121-6.
-
Doporučená:
Baštecká, B., Mach, J. a kol. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
Doporučená:
Vymětal, J. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-740-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
28
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Studium pramenů
|
20
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Student pochopil význam psychologie a zdravotnické psychologie v práci zdravotníků a zdravotnického povolání. - Student zvládá stresové situace v náročných životních situacích, umí poskytnout sociální oporu klientům naučit se zvládat bolest, strach, úzkost u nemocného člověka. - Studnet umí komunikovat s nemocnými dle různých typů onemocnění a zdravotního postižení vědět jak postupovat s nemocnými v krizové situaci.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projektová výuka |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|