|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 7DEJP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
7DEJP
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Úvod do dějin psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je předat studentům základní poznatky, které se týkají historického vývoje relevantních názorů na podstatu, průběh a možnosti ovlivňování psychických jevů a přínosu nejvýznamnějších reprezentantů hlavních myšlenkových proudů v rámci vědního oboru psychologie.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné zvládnutí zápočtu na podkladě didaktického testu, pokrývajícího obsahová témata předmětu.
|
Obsah
|
01. Vývoj názorů na psychické jevy v antice a středověku.
02. Racionalismus a empirismus. Psychologické názory v období osvícenství.
03. Hlavní myšlenky protagonistů německé klasické filozofie.
04. Předpoklady formující psychologii jako samostatnou vědu.
05. Zakladatelé samostatné psychologie.
06. Strukturalismus, funkcionalismus, Francouzská psychologie, Wüzburská škola.
07. Gestaltismus.
08. Duchovědná psychologie, fenomenologická psychologie, filozofie života.
09. Behaviorismus.
10. Psychodynamická psychologie.
11. Humanistaická a existenciální psychologie.
12. Transpersonální psychologie.
13. Vývoj psychologie v Českých zemích a na Slovensku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hunt, M. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7367-175-1.
-
Základní:
Plháková, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 9788024708713.
-
Doporučená:
Hoskovcová, S., Hoskovec, J., Heller, D. Dějiny české a slovenské psychologie. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 9788024624020.
-
Doporučená:
Paulík, K. The history of the psychology of work and organization in Czech and Slovak industry. European Psychologist, 2004. ISBN 1016-9040.
-
Doporučená:
Baker, D. B. (Ed.). The Oxford handbook of the history of psychology. New York: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-536655-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
34
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Před zahájením studia tohoto předmětu by studenti měli mít středoškolský přehled o představitelích a směrech filozofického myšlení, zabývajících se základními otázkami lidského duševního života a také středoškolský přehled vztahující se k hlavním oblastech současné psychologie. Měli by být schopni aktivně vyhledávat odbornou literaturu v rámci dostupných databází a kriticky posoudit její odborný význam. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po ukončení předmětu získají studenti informační přehled o vývoji názorů na chování a prožívání člověka v průběhu dějin psychologie a v současnosti jak v mezinárodním, tak domácím kontextu. Studenti budou schopni osvojené poznatky chápat je v historických souvislostech od starověku po současnost a budou znát hlavní myšlenky významných vědeckých autorit, včetně jejich přínosu v dané oblasti psychologie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolvování tohoto předmětu studenti dokáží charakterizovat hlavní trendy vývoje psychologie a vymezit jejich podstatu. Dokáží kriticky hodnotit přínos jejich významných představitelů pro současný stav v oblasti psychologické teorie, metodologie i praxe. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
B1 - Diskuse |
|
|
|
|