|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPF / 3KOTA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPF
/
3KOTA
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Komplexní textová analýza
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Polština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Polština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky předmětu KPF/3KOTA je především využití lingvistických znalostí studentů při stylistickém rozboru daného polského textu, zvládnutí teoretických vědomostí, a taktéž jejich aplikace na různé typy textů. Pozornost je rovněž věnována komplexní analýze nejrůznějších forem textů v polštině a samostatným písemným pracím studentů. Posluchači se naučí hodnotit jednotlivé typy textů z hlediska gramatické a stylistické správnosti v kontextu jiných překladatelských disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zkoušky je minimálně 80% aktivní účast studenta na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů a úspěšné absolvování zkouškového písemného testu. Opravný test lze psát pouze jednou. Procentuální minimum k získání zkoušky je 60 %.
|
Obsah
|
1. Lingwistyka tekstu, przedmiot jej badania.
2. Tekst jako całościowy komunikat, jego funkcje, typy, gatunki mowy.
3. Tekstualność i jej wykładniki, spójność tekstu.
4. Makrostruktura tekstu, akapit.
5. Składnia polska.
6. Aktualne rozczłonkowanie zdania.
7. Szyk członów wypowiedzi.
8. Naruszenie zasad składniowych.
9. Tłumaczenie tekstów - ćwiczenia.
10. Stylistyka, style funkcjonalne.
11. Środki stylistyczne.
12. Analiza językowa wybranych polskich tekstów.
13. Całościowa analiza tekstu pisemnych prac studentów.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Maćkiewicz, J. Jak pisać teksty naukowe?. Gdańsk, 1995.
-
Základní:
BUTTLER, D., KURKOWSKA, H. SATKIEWICZ, H. Kultura języka polskiego. Warszawa, 1971.
-
Základní:
Jadacka, H. Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa, 2005. ISBN 9788301143985.
-
Základní:
Markowski, A. Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa, 2008. ISBN 9788301145262.
-
Základní:
Bańko, M. Mały słownik wyrazów kłopotliwych. Warszawa, 2003. ISBN 83-01-13940-4.
-
Základní:
BĄBA, S., Walczak, B. Na końcu języka. Warszawa, 1992. ISBN 9788301110109.
-
Základní:
KOCHAŃSKI, W., KLEBANOWSKA, B., MARKOWSKI, A. O dobrej i złej polszczyźnie. Warszawa, 1989.
-
Základní:
KLEMENSIEWICZ, Z. Składnia, stylistyka, pedagogika językowa. Warszawa, 1982.
-
Základní:
Bańko, M. Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy, które się lubią. Warszawa, 2006. ISBN 978-83-01-16348-8.
-
Základní:
KURKOWSKA, H., SKORUPKA, S. Stylistyka polska. Zarys. Warszawa, 2001.
-
Základní:
Bąba, S. Twardy orzech do zgryzienia, czyli o poprawności frazeologicznej. Poznań, 1986.
-
Základní:
Wilkoń, A. Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice, 1987. ISBN 9788322601242.
-
Základní:
Polański, E. Wielki słownik ortograficzny. Warszawa, 2003. ISBN 9788301138325.
-
Základní:
SINIELNIKOFF, R., PRECHITKO, E. Wzory listów polskich. Warszawa, 1993. ISBN 9788321407746.
-
Základní:
CEGIEŁA, B., MARKOWSKI, A. Z polszczyzną za pan brat. Warszawa, 1982. ISBN 83-207-0401-4.
-
Základní:
Lotko, E. Zrádná slova v polštině a češtině. Olomouc, 1992.
-
Doporučená:
Bańkowska, E., Mikołajczuk, A. (red.). PRAKTYCZNA STYLISTYKA NIE TYLKO DLA POLONISTÓW. Warszawa, 2003.
-
Doporučená:
Skorupka, S. (red.). Słownik frazeologiczny języka polskiego. Warszawa, 1987. ISBN 9788321004327.
-
Doporučená:
Dubisz, S. (red.). Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa, 2003.
-
Doporučená:
Wielki słownik poprawnej polszczyzny. Red. A. Markowski. Warszawa, 2006.
-
Doporučená:
Bartmiński, J. (red.). Współczesny język polski. Lublin, 2001. ISBN 83-227-1699-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
1
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Účast na výuce
|
24
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Příprava na test
|
5
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- využití jazykovědných znalostí při stylistickém rozboru polského textu.
- schpnost analýzy větného rozboru různých forem polských textů a využívá znalosti o konkrétních typologických rozdílech v textu mezi polštinou a češtinou |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- schopenost hodnotit strukturu textu a aplikovat specifické jazykové tvary v písemném projevu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC8 - Didaktický test |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B1 - Diskuse |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
|
|
|
|