|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPE / PSZNK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPE
/
PSZNK
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Psychologie zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Cvičení
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Porozumění psychologickým vlivům na zdraví a nemoc, zdravotní politiku a individuální vlivy chování člověka, které působí na jeho telesné a duševní zdraví. Kurs má studenty seznámit s tím, jak udržovat dobrý zdravotní stav a posilovat zdraví. Úkolem předmětu je podat solidní poznatky z teorie zdravého chování člověka o tom, co jeho zdraví posiluje a co jeho zdraví škodí.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na ústní zkoušku: osvojení si znalostí z dvanácti okruhů probírané látky na přednáškách a šesti témat praktických cvičení. Odevzdání semestrální práce v rozsahu a kvalitě stanovené vyučujícím.
|
Obsah
|
1. Pojem zdraví a jeho duležitá vymezení 2. Psychosomatika, prevence, podpora zdraví, behaviorální medicína, psychohygiena a hygiena 3. Zátež a stres, teorie a terminologie 4. Psychika a zdraví, mechanismy a souvislosti 5. Obrana, coping, resilience a zvládání záteže - stresu 6. Protektivní a rizikové faktory zdraví 1, chování typu A/B, alexithymie, sociální opora 7. Protektivní a rizikové faktory zdraví 2, hardiness, SOC, vysvetlovací styl, životní události 8. Zátež a stres ve škole 9. Kvalita života a zdraví 10. Psychologie zdraví a podpora zdraví - projekty podpory zdraví 11. Syndrom vyhoření - burnout 12. Pracovní zátež, jeho zdroje a intervence 13. Teorie a techniky zvládání záteže Cvicení: 1. Metody zjištování kvality života 2. Metody zjištování sociální opory 3. Psychická zátež a odolnost 4. Strategie zvládání stresu 5. Prevence vyhoření 6. Hodnocení úrovně všeobecného zdraví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Křeménková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D. (100%),
Mgr. Lucie Křeménková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
Základní:
Kebza, V. Psychosociální determinanty zdraví. Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
Základní:
VAŠINA, B. Základy psychologie zdraví. Ostrava : PdF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-757-1.
-
Doporučená:
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Avicenum, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
Doporučená:
HOŠEK, V. Psychologie odolnosti. Praha: Karolinum, 2003. ISBN cnb000008221.
-
Doporučená:
Koukola, B., Mareš, J. Psychologie zdraví a kvalita života. Brno: MSD, 2007. ISBN 798-80-246-2464-8.
-
Doporučená:
Mareš, J. Sociální opora u dětí a dospívajících, I., II., III.. Hradec Králové: Nuclens, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
8
|
Semestrální práce
|
20
|
Samostudium
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Celkem
|
98
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získává: - znalosti o biopsychosociálních faktorech ohrožující zdraví - orientaci v salutorech - zdraví upevňujících aktivit - schopnost aplikovat zásady duševní hygieny - obeznámenost s metodami ke zjišťování kvality života, sociální opory, měření psychické zátěže a odolnosti a strategie zvládání stresu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|