|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPE / 66ZN1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPE
/
66ZN1
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Psychologie zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky uceleného systému psychologie zdraví tak, jak se konstituoval v posledních desetiletích a vést je k aktivnímu osvojení těchto poznatků. Tento systém se opírá o bio-psycho-sociální (resp. i spirituální) přístup ke zdraví a nemoci. Zabývá se rizikovými a protektivními faktory zdraví, problematikou stresu a specifikami lidského stresu i dalšími psychologickými faktory, které ovlivňují nebo mohou ovlivňovat zdraví, resp. kvalitu života, a dále psychosomatické či somatopsychické náhledy související s nemocí. Součástí výuky je seznámení studentů s diagnostickými metodami, které mohou používat, ať už samostatně nebo ve spolupráci s psychologem. Student se také v rámci psychohygieny naučí používat autoregulační techniky.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce / referát: seminární práce ve formě jednoho z témat zpracovaných a prezentovaných jako výuková hodina. Písemná zkouška: zkouška bude vykonána formou písemného testu (otevřené otázky dle okruhů sylabu) Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.): minimálně 80% docházka, aktivní zapojení se do cvičení.
|
Obsah
|
1. Předmět psychologie zdraví, jeho zařazení do většího celku, jeho smysl a cíl. 2. Pojmy zdraví, nemoc, životní scénář, význam rodinných vzorců. 3. Životní úroveň a prožitková kvalita života, životní styly současnosti, konzumní společnost. 4. Stres, krize, trauma a způsoby zvládání náročných životních situací. 5. Výživa, zdravá výživa, závislost na zdravé výživě jako realita dnešní společnosti. 6. Psychosomatické a somatopsychické souvislosti ve zdraví a nemoci. 7. Techniky deskripce osobních dispozic k zátěži. Rizikové a protektivní faktory zdraví. 8. Možnosti uvolňování prožívaného fyzického, psychického napětí. 10. Pochopení fungování agrese a agresivity (včetně autoagrese a souvislostí s vznikem onemocnění, závislostí aj.) 11. Základní diagnostické metody pro zjišťování úrovně zdraví. Dotazníky kvality života a zdraví (SQUALA, HRQL, WHOQOL, SEIQoL aj.). 12. Sebereflexe jako základ pomoci sobě samému.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Levine, A.P.,Klineová,M. Prevence traumatu u dětí. Maitrea, 2014. ISBN 978-80-872-4927-7.
-
Základní:
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0179-0.
-
Základní:
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
-
Základní:
KEBZA, O. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
Základní:
Trapková, I., Chvála, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha : Portál, 2009. ISBN cnb000426078.
-
Rozšiřující:
Keleman, S. Anatomie emocí. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-85850-15-X.
-
Rozšiřující:
Míček, L. Duševní hygiena.. Praha: SPN, 1986. ISBN cnb000009941.
-
Rozšiřující:
Lowen, A. Jazyk těla - Tělesná dynamika charakterových struktur. Praha:Portál, 2017.
-
Rozšiřující:
Mohapl, P. Úvod do psychologie nemoci a zdraví. Olomouc, Acta Univ. Palackianae, č. 33, 1992. ISBN 8070671270.
-
Rozšiřující:
Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha: Grada, 2017. ISBN 80-7178-179-7.
-
Doporučená:
Křivohlavý, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum, 1994. ISBN 80-7169-121-6.
-
Doporučená:
Kratochvíl, S. Jak žít s neurózou. 2. vyd.. Praha: Avicenum, 1988. ISBN 978-80-7553-851-2.
-
Doporučená:
Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-835-X.
-
Doporučená:
Plante, G., T. Současná klinická psychologie. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-963-2.
-
Doporučená:
Levine, P., Klineová, M. Trauma očima dítěte. Praha:Maitrea, 2012. ISBN 978-0-393-91885-4.
-
Doporučená:
Baštecká, B., Goldmann, P.:. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
35
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Semestrální práce
|
25
|
Celkem
|
149
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Žádoucí je absolvování přednášek z obecné psychologie, psychologie osobnosti nebo z obdobného předmětu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- bio-psycho-sociálního (resp. i spirituálního) přístupu ke zdraví (B. Baštecká) |
- rizikových a protektivních faktorů zdraví salutogeneze (A. Antonovsky), hardiness, self-efficasy, well-beeing, resilience aj. |
- typických spouštěčů stresu, které mohou ovlivňovat kvalitu života nebo zdraví |
- principů psychosomatiky propojenost psychických a somatických funkcí v závislosti na subjektivním prožívání stresu |
- podstaty traumatu a krizí |
- autoplastického náhledu na nemoc |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- se orientovat v základních diagnostických metodách pro zjišťování úrovně zdraví Dotazník kvality života a zdraví (SQUALA, HRQL, WHOQOL, SEIQoL), jejichž výsledky ve spolupráci s psychologem v praxi může využívat |
- využívat základní uvolňovací techniky (práce s dechem, svalovým napětím, cíleným uvolňováním částí těla) |
- používat v rámci psychohygienických metod autoregulační techniky Autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace, katathymně imaginativní technika |
- rozpoznat projevy akutního a chronického stresu a rozlišit rozdíly mezi stresem, krizí a traumatem |
- aplikovat poznatky na nejčastější psychosomatické a somatopsychické projevy u dítěte |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
|
|
|
|