|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPE / 66SRO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPE
/
66SRO
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Psychologie rodiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vhled a porozumění zákonitostem fungování partnerství a rodiny. Studenti se seznámí s oblastí rodinných vztahů ve smyslu přirozeného vývoje v čase, s nejčastějšími úskalími plynoucích ze soužití, včetně náhledu jak s nimi pracovat. Smyslem je získat znalosti a pochopení bio-psycho-sociálně-spirituálního modelu fungování celého rodinného systému. Součástí obsahu předmětu je také přehled "současných trendů" v kontextu rodiny. Studenti rovněž získají znalosti řešení konfliktních situací v rodině a v seminářích je budou na vybraných situacích proměňovat v praktické dovednosti.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce / referát: seminární práce - rozhovor s rodinou zpracování včetně reflexe (a sebereflexe) získaných poznatků při porovnání s realitou dané rodiny. Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.: docházka 80%, aktivní zapojení se do diskuze a jiných nabízených aktivit Písemná zkouška, obsahující následující tematické okruhy: - Přístupy k manželství (rodině) v terapeutických směrech - podstata - Gender (podstata, důsledky, stereotypy, jak s nimi zacházet v (nejen) učitelské praxi?) - Odklad mateřství v dnešní době - důvody - Adaptace rodičů při narození postiženého dítěte - Velmi mladá manželství/rodičovství - rizika - Deprivace/subdeprivace - příčiny, podstata, důsledky, projevy aj. - Krize v manželství, problémové oblasti v manželství - Rozvodové fáze, dílčí procesy rozvodu, rozvodové mýty - Základní sociální potřeby dětí (podstata, možnosti jejich sycení, důsledky nedosycenosti) - Syndrom CAN - Rodinné rituály - funkce - Výchovné postoje rodičů a jejich dopad na dítě
|
Obsah
|
1. Výběr partnera a jeho důsledky. Vliv původní rodiny, rodinných vzorců a výchovy na výběr partnera. 2. Potřeby dítěte. Vliv jejich sycení a nesycení na chování v dospělosti. Dopady a projevy v partnerství, zaměstnání. 3. Potřeby dítěte. Dopady a projevy sycených/nesycených potřeb na partnerství a vliv v zaměstnání. Možnosti korekce. 3. Přirozený vývoj partnerství (manželství) v čase. Svatba jako rituál. Typické projevy manželské krize. 4. Hádky a konflikty - nejčastější příčiny. Manželská taktika aneb předcházíme konfliktům. 5. Rozvod-rozvodové fáze, dopad na děti a blízké okolí. 6. Současné trendy v rodině: odkládání mateřství, absence rodiče. Homosexuální rodiny. 7. Gender pojetí a jeho význam v rodině, výchova chlapce a dívky. Aplikace na školu. 8. Psychologické aspekty v prenatálním období a těhotenství (nejen) z pohledu ženy i dítěte. 9. Porod - co se děje z psychologického hlediska při porodu, jak zdravě prožít tento významný okamžik. Muži u porodu, období šestinedělí aj. 10. Narození postiženého dítěte, fáze vyrovnávání se s touto náročnou životní situací. Syndrom týraného a zneužívaného dítěte (CAN).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kratochvíl, S. Manželská terapie. Praha: Portál, 2000. ISBN 978-80-736-7646-9.
-
Základní:
Plzák, M. Manželský svár. Praha:Portál, 2012. ISBN cnb000042912.
-
Základní:
Sobotková, I. Psychologie rodiny. 2. přeprac. vyd. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0217-2.
-
Základní:
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
-
Základní:
Kimplová, T. Základy psychologie manželského a rodinného soužití. Ostrava : PdF OU, 2008. ISBN 978-80-7387-831-3.
-
Rozšiřující:
Plzák M. Othelon, aneb Manuál o žárlivosti. Praha:Portál, 1994. ISBN 9788072465699.
-
Rozšiřující:
Trapková, I., Chvála, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha : Portál, 2009. ISBN cnb000426078.
-
Rozšiřující:
Herlinger, B. Skrytá symetrie lásky. Pragma, 2000. ISBN 80-7205-759-6.
-
Rozšiřující:
Bowlby, J. Ztráta: Smutek a deprese. Portál.
-
Rozšiřující:
Boadella, D. Životní proudy. Praha : Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-692-0.
-
Doporučená:
Štembera, Z., kol. Perinatální neuropsychická morbidita dítěte. ISBN cnb000009437.
-
Doporučená:
Sobotková, D., Šulová, L., Takács, L. Psychologie v perinatální péči: Praktické otázky a náročné situace. ISBN 80-86552-62-4.
-
Doporučená:
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha : Avicenum, 1986. ISBN cnb000047965.
-
Doporučená:
Plaňava, I. Spolu a každý sám. Praha : Lidové noviny, 1998. ISBN 8071062928.
-
Doporučená:
Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
30
|
Zpracování podkladů na výuku
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Semestrální práce
|
20
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Znalost vývojové a sociální psychologie. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
-znalost problémových bodů soužití |
- reflektuje získané znalosti z oblasti základů partnerského a manželského poradenství |
- orientace se v nacházení vlastních osobnostních rysů a vlivu původní rodiny na formující se partnerské potažmo rodinné vztahy |
- znalost specifických přístupů v práci s postiženým dítětem. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
-rozvoj dovednosti hledat adekvátní řešení dysfunkčních rodinných vztahů |
-rozvoj dovednosti komunikace v problémových situacích |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIB25 - Seminární práce / referát |
IC7 - Písemná zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
|
|
|
|