|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / BKPED
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
BKPED
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Pedagogická komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Cvičení
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti znají a prostřednictvím terminologie osvojené na seminářích popisují základní problematiku pedagogické komunikace a interakce. Reflektují vlastní komunikativní kompetenci a možnosti verbální a neverbální komunikace vzhledem k edukační realitě. Pracují s intenzitou svého hlasu a tempem řeči; ty používají v intenzitách přiměřených různým pedagogickým situacím, které vhodným způsobem řeší.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na tutoriálech 2. Aktivní účast v diskusích a komunikačních aktivitách. 3. Samostatná příprava, vedení a hodnocení komunikační aktivity. 4. Recenze aktuální publikace z oblasti pedagogické komunikace. 5. Samostudium. 6. Plnění průběžně zadávaných úkolů.
Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.
100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1. Všeobecné vymezení pojmu interpersonální komunikace. 2. Formy, druhy, struktura, dynamika a principy interpersonální komunikace. 3. Vymezení pojmu pedagogická komunikace. 4. Analýza obsahu, forem a pravidel pedagogické komunikace. 5. Organizační formy a vyučovací metody v součinnosti s pedagogickou komunikací. 6. Formální a obsahová stránka verbální pedagogické komunikace. 7. Projevy neverbální komunikace. 8. Sociální aspekty pedagogické interakce. 9. Komunikační bariéry v interpersonální komunikaci.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha : Grada, 2010. ISBN 9788024706504.
-
Základní:
GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
-
Základní:
DEVITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada, 2008. ISBN 80-7169-988-8.
-
Rozšiřující:
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 978-80-7435-002-3.
-
Rozšiřující:
KLAPETEK, M. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2652-6.
-
Rozšiřující:
SCHNEIDEROVÁ, A. Pedagogická komunikace. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-943-7.
-
Rozšiřující:
VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2614-4.
-
Rozšiřující:
KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 80-200-0659-1.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.
-
Doporučená:
TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X.
-
Doporučená:
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Doporučená:
PEASE, A. Řeč těla. Praha : Portál, 2008. ISBN 80-210-4013-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
3
|
Samostudium
|
14
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
14
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
14
|
Domácí příprava na výuku
|
19
|
Studium pramenů
|
10
|
Příprava na zápočet
|
2
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
4
|
Zpracování podkladů na výuku
|
10
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost základních pojmů vztahujících se k problematice komunikace a interakce, projevů verbální a neverbální komunikace a specifik obsahu, forem a pravidel pedagogické komunikace, - dovednost volit přiměřené komunikační prostředky vzhledem k situaci v edukační realitě, účelně komunikovat s ohledem na pohlaví ostatních účastníků komunikačního procesu, - kompetenci k odstranění komunikačních bariér mezi učitelem a žáky a žáky samotnými, k řešení kázeňských problémů
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
Systematické pozorování studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|