|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 44ZOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
44ZOP
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Obecná pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
33 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obecná pedagogika je v rámci pedagogických věd základní pedagogickou disciplínou, usilující o systematizaci a interpretaci pedagogických jevů a zákonitostí, čerpající nejen z teorií společenských, ale rovněž přírodních věd a poznatků pedagogického výzkumu. Přináší orientaci v systémech výchovy a vzdělávání a jejich kategoriální struktuře a v návaznosti na další disciplíny poskytuje filosofický a teoretický kvalifikační základ pro pedagogické profese a obory.
|
Požadavky na studenta
|
IC6 - ústní zkouška: ověření znalostí a vědomostí dle stanovených témat
IC7 - písemná zkouška: schopnost písemně prokázat své vědomosti z daných okruhů
IIB14 - recenze/posudek: ověření schopnosti odborného nadhledu na dané téma
IIB25 - seminární práce/ referát: hodnocení úrovně sepsání seminární práce dle formálního i myšlenkového zpracování textu
|
Obsah
|
1. Pojetí a předmět pedagogiky, základní směry současné pedagogiky. Struktura pedagogiky. Informační zdroje ke studiu pedagogiky v ČR, orientace v zahraniční literatuře.
2. Základní pojmy pedagogiky (výchova, vzdělávání, vzdělání, edukace, edukační realita, edukační prostředí). Pojmy související s pojetím výchovy a vzdělávání (přístupy k pedagogice, formy výchovy, rysy výchovy, typy výchovy, modely výuky).
3. Ideály a cíle výchovy a vzdělávání v současnosti a jejich historický vývoj. Složky výchovy a historické pozadí v rámci jejich vymezení.
4. Principy a zásady výchovy a vzdělávání v jejich vzájemné komparaci (klasifikace a aplikace v praxi). Normativní stránka výchovných procesů.
5. Endogenní a exogenní stránka výchovných procesů: dítě a jeho potřeby z hlediska výchovy, zvláštnosti dětského prožívání; socializace a sociální učení.
6. Výchova v rodině a možnosti výchovného působení ve škole (obraz výchovy dítěte v rodině z pohledu staletí a současnosti, osobnost pedagoga, profesní kompetence aj.).
7. Pedagogická diagnostika a pedagogická evaluace; předmět, funkce, metody.
8. Pedagogika volného času, její předmět, pojetí, základní teorie a přístupy. Principy pedagogiky volného času.
9. Výchova a vzdělávání v podmínkách multikulturního světa, teorie, podstata a cíle multikulturní výchovy. Multikulturní výchova v širším kontextu pojetí současného světa včetně kritiky multitkulturalismu.
10. Výzkumné metody pedagogiky. Základy kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
11. J. A. Komenský, jeho filosofické pojetí světa a z něj vycházející pedagogický systém.
12. Základy filosofie výchovy (pojetí moderního a postmoderního světa, pojetí člověka, pojetí dítěte, pojetí lásky, pojetí dobra a zla, pojetí duše, pojetí výchovy v rámci chuti žít a dvojí naivity).
13. Pedagogické myšlení z hlediska významných osobností lidských dějin (Sokrates, Platónova paideia, Aristelova Etika Nikomachova, křesťanská educatio a středověký pohled na výchovu, novověcí myslitelé (J. J. Rousseau aj.), současné antinomie výchovy (E. Fink).
14. Alternativní pedagogické koncepce, geneze hnutí alternativních škol, jejich rozdělení a pojetí. Antipedagogika a teorie unschooling. Domácí vzdělávání v ČR.
Cíle a obsah předmětu, zadávání úkolů a jiné aktivity jsou součástí příslušné studijní opory, která je reprezentována e-learningovým kurzem v LMS Moodle Ostravské univerzity.
Tento systém je dosažitelný z internetu z adresy https://akreditacemoodle.osu.cz/.
Do tohoto systému také studenti vkládají svá řešení korespondenčních úkolů a obdrží v něm taktéž hodnocení od vyučujícího. V systému je možnost vzájemné komunikace mezi vyučujícím a studentem a mezi studenty navzájem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
Základní:
MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.
-
Základní:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele - 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
Základní:
KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
Doporučená:
PECHÁČKOVÁ, Y., VÁCLAVÍK, V. Alternativní edukační koncepce v současné pedagogické praxi. Hradec Králové, Gaudeamus, 2014. ISBN 80-7007-124-9.
-
Doporučená:
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-200-2473-2.
-
Doporučená:
MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 80-7042-205-X.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
Doporučená:
PROKEŠOVÁ, M. Světla a temnoty J. A. Komenského aneb člověk známý neznámý. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-393-4.
-
Doporučená:
KAPLÁNEK, M. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-0450-3.
-
Doporučená:
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu: Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
-
Doporučená:
PROKEŠOVÁ, M. Vychovávám, vychováváš, vychováváme (dobře?). Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-392-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Příprava na test
|
8
|
Semestrální práce
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- základních pedagogických kategorií v rámci daných terminologií (např. cíle výchovy a vzdělávání, složky a prostředky výchovy, metody výchovy a vzdělávání, školní a mimoškolní výchovy, výchovy v rodině aj.),
- historicko-společenské podmíněnosti výchovy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat jednotlivé pedagogické jevy i hlavní pedagogické směry minulosti i současnosti;
- klasifikovat základní směry současné pedagogiky;
- vlastního náhledu na studovanou problematiku;
- posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky pro praktickou činnost učitele;
- pracovat na základní úrovni s odbornou pedagogickou literaturou na základě znalosti českých i zahraničních informačních zdrojů k pedagogice.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IIB25 - Seminární práce / referát |
IC7 - Písemná zkouška |
IIB14 - Recenze / posudek |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G3 - E-learning |
|
|
|
|