|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 44EVB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
44EVB
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Empirický výzkum v bakalářské práci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen všem studentům, kteří v rámci své bakalářské práce realizují empirický výzkum v pedagogických nebo příbuzných vědách. Prostřednictvím předmětu se student seznamuje s principy výzkumné práce v pedagogice a získává potřebné dovednosti, které by měl být schopen při zpracování bakalářské práce prakticky využít.
|
Požadavky na studenta
|
IIA12 Projekt výzkumu / výzkumná zpráva
Student zpracuje návrh výzkumného projektu z oblasti pedagogických věd, nejlépe ve vazbě na svou bakalářskou práci. Při tom prokazuje dovednost stanovit výzkumný problém/výzkumné otázky, provést rešerši odborných zdrojů, vybrat adekvátní metodologii a metodu/y sběru dat a stanovit způsob výběru výzkumného souboru. V závěru semestru odevzdá v písemné podobě.
IC10 Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová)
Zpracovaný výzkumný projekt představí a obhajuje v diskusi v semináři.
IC11 Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.)
Studenti se aktivně podílejí na diskusi při obhajování výzkumných projektů spolužáků.
|
Obsah
|
1. Základní typy závěrečných prací v pedagogických vědách; hlavní části empiricko-výzkumné práce: teoretická část, její vnitřní struktura, konzistence, vazba teoretických východisek a záměru práce; výzkumná část práce - podstatné komponenty.
2. Výzkum v pedagogických vědách. Cíle výzkumu, typy výzkumů, fáze výzkumu.
3. Vyhledávání a zpracování odborných zdrojů ke zpracování teoretických východisek výzkumu, zásady citování.
4. Plánování výzkumu zpracování návrhu výzkumného projektu. Výběr tématu a rešerše odborné literatury. Formulace výzkumného problému/výzkumných otázek, typologie výzkumných problémů. Výzkumný soubor a jeho výběr.
5. Kvantitativně orientovaný výzkum. Výzkumné hypotézy, druhy proměnných.
6. Kvalitativně orientovaný výzkum: přehled základních designů; zakotvená teorie, případová studie.
7. Základní metody sběru dat v pedagogickém výzkumu: přehled základních metod; pozorování, dotazník, rozhovor, experiment; terénní výzkum, hloubkové interview, focus groups.
8. Zásady zpracování dat, prezentace a interpretace výsledků výzkumu, vyvozování závěrů.
9. Formální požadavky na závěrečné práce, plagiátorství.
10.Obhajoba závěrečné práce, prezentace výsledků, reakce na posudky, zásady odborné diskuze.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
GAVORA, P. a kol. Elektronická učebnica pedagogického výskumu [on line]. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2951-4.
-
Základní:
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Základní:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Základní:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu 2., rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Rozšiřující:
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Rozšiřující:
COHEN, L., MANION, L., MORRISON, K. Research Methods in Education. 7th Edition. London and New York: Routledge, 2011. ISBN 9781138209886.
-
Rozšiřující:
MAŇÁK, J., ŠVEC, V., ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 978-80-8068-935-3.
-
Rozšiřující:
JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.
-
Doporučená:
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Doporučená:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-2619-2.
-
Doporučená:
MAREŠ, J.,VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477.. 2013. ISBN 80-7178-246-7.
-
Doporučená:
WALKER, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
35
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
10
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
10
|
Účast na výuce
|
13
|
Celkem
|
93
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- typy výzkumů, fází výzkumu;
- nejužívanějších citačních norem v pedagogickém výzkumu;
- struktury návrhu výzkumného projektu;
- rozdílů mezi kvantitativní a kvalitativní metodologií;
- zásad pro výběr výzkumného souboru;
- základních metod sběru dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu;
- základních metod zpracování a analýzy dat;
- zásad pro prezentaci a interpretaci výsledků výzkumu a vyvozování závěrů.
- významu systematické realizace pedagogického výzkumu v souladu s teoreticky podloženou
metodologií.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vytvořit návrh výzkumného projektu, tj. stanovit předmět výzkumu, formulovat výzkumný problém a výzkumné otázky, určit sledované proměnné, příp. stanovit výzkumné hypotézy;
- zpracovat rešerši z odborné literatury k výzkumnému problému;
- sestavit dotazník/ navrhnout test/ připravit rozhovor/navrhnout pedagogický experiment/připravit pozorování v terénu;
- promyšleně zvolit způsob výběru výzkumného souboru.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIA12 - Projekt výzkumu / výzkumná zpráva |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B4 - Sokratovský rozhovor |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
|
|
|
|