|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 44ALS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
44ALS
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Alternativní školy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje základní vhled do problematiky alternativních a autorských výchovně-vzdělávacích koncepcí. Studenti jsou prostřednictvím interaktivních seminářů a exkurzních aktivit seznámeni s principy a specifiky alternativního vzdělávání v ČR i mezinárodním kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
- IIA6 - projekt: studenti na základě znalostí získaných v předmětu a vlastní diskuse vytvoří autorský skupinový projekt - návrh koncepce školy se zakomponováním alternativních prvků v oblastech vzdělávání, kurikula, organizace, řízení aj.
- IC10 - prezentace ve výuce - skupinová: studenti skupinově prezentují, diskutují a obhajují návrh koncepce autorské školy
- Součástí hodnocení bude originalita (20b), komunikativní a prezentační dovednosti (20b), včasné odevzdání (20b), schopnost argumentace a kritické reflexe produktu (20b), aktivní diskuse v semináři (20b).
|
Obsah
|
1) Vymezení pojmu alternativní školství, alternativní vzdělávání. Historická východiska.
2) Základní rysy a funkce alternativního školství. Teoretické seznámení s konstrukty alternativních vzdělávacích programů ve vztahu k současným trendům školství.
3) Základní typologie alternativních škol a jejich stručná charakteristika - klasické a moderní alternativy. Vybrané obecné rysy alternativních výchovných a vzdělávacích systémů (Waldorfská škola, Montessori škola).
4) Návštěva zařízení či instituce s alternativním vzdělávacím programem (1).
5) Charakteristika dalších vybraných vzdělávacích systémů (Daltonská škola, Freinetovy školy aj.).
6) Reformní pedagogické hnutí v českých zemích a jeho hlavní představitelé - 20. a 30. léta 20. století (Příhoda, Chlup, Vrána aj.). Alternativní školy v 70. letech 20. století.
7) Uplatnění alternativních principů a metod v současných vzdělávacích projektech a pedagogických koncepcích v ČR (kooperativní škola, inkluzivní škola, otevřená škola, program Začít spolu, angažované učení, Škola hrou, Škola podporující zdraví).
8) Návštěva zařízení či instituce s alternativním vzdělávacím programem (2).
9) Představení a obhajoba projektů - návrhů vlastních alternativních škol.
10)Diskuse, shrnutí, reflektivní část předmětu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Základní:
STEINER, R. Anthroposofie a pedagogika. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2014. ISBN 80-902100-1-5.
-
Základní:
SELDIN, T. Jak vychovat úžasné dítě podle principů Montessori. Praha: Slovart, 2017. ISBN 978-80-7529-405-0.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. (el.kniha). EAN 9788026203230. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-290-4.
-
Doporučená:
SEIG, P. Duchovní jádro waldorfské pedagogiky. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2011. ISBN 978-80-260-5786-4.
-
Doporučená:
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: Portál, 2012. ISBN 80-7178-976-3.
-
Doporučená:
SVOBODOVÁ, J. a kol. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD, 2007. ISBN 9788086633930.
-
Doporučená:
GARDOŠOVÁ, J. a kol. Vzdělávací program Začít spolu pro předškolní vzdělávání: Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9.
-
Doporučená:
STEINER, R. Waldorfská pedagogika. Nové Hrady: Opherus, 2003. ISBN 0-88010-544-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
7
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Účast na výuce
|
13
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
10
|
Semestrální práce
|
25
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- východisek a historických souvislostí alternativních a autorských koncepcí;
- specifik a významu různých alternativních a autorských koncepcí;
- v oblasti komparace tradičního školního vzdělávacího programu a programů alternativního typu;
- interpretace rysů alternativních škol ve vztahu k trendům současného školství;
- přímé práce a různorodosti edukativních činností ve školách alternativního typu (na základě hospitační a exkurzní činnosti). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- kriticky zhodnotit pozitivní stránky, přínosnost a naopak kritická místa různých vzdělávacích programů;
- navrhnout inovace tradičně vedené výuky v duchu alternativních prvků;
- zaujmout stanovisko k problematice alternativních škol;
- využívat poznatky a zkušenosti z exkurzí (hospitací) pro přípravu vlastní inovativně vedené výuky;
- na základě prostudování odborné literatury skupinově koncipovat, v semináři prezentovat a obhájit projekt vlastní fiktivní alternativní koncepce školy.
- komunikativní a reflektivní dovednosti;
- využití praktických poznatků z hospitací v alternativních školách k vlastnímu profesnímu seberozvoji. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIA6 - Projekt (výstup projektové výuky) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
F6 - Exkurze |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|