|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / MSPSR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
MSPSR
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Pedagogika srovnávací a dějiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Napomoci k vytváření studentova vědomí o vývoji pedagogického myšlení v historii, vést studenta k citlivému postoji k pedagogickému odkazu a motivovat ho ke studiu pramenů dějin pedagogiky. Zdůraznit základní atributy různých pedagogických koncepcí v minulosti a srovnat je.
|
Požadavky na studenta
|
Účastnit se seminářů. Aktivně vyhledávat v knižním fondu konkrétní dostupné pedagogické historické publikace, materiály a odborné publikace a prezentovat je ve skupině (až 10b). Po studiu doporučené literatury prokázat orientaci v rozsahu probírané látky (až 10b), vybrané materiály v určených indikátorech srovnat (až 10b), získané informace promítnout do současné teorie a praxe (až 10b). Správná (až 10b), strukturovaná (až 10), dostatečně obsahově vyčerpávající (až 10 b) odpověď na 2 otázky.
Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F
|
Obsah
|
V semináři probíhá aktivní práce s materiály a dokumenty v součinnosti s výkladem. 1. Pojetí výchovy dítěte v dílech největších pedagogů se zaměřením na preprimární období. 2. Vývoj institucionální předškolní výchovy. Informace o cílech, obsahu a funkci výchovy, vzdělávání a péče o nejmenší děti v českých zemích i ve světě v historii. 3. Vzdělávání pěstounek, učitelek mateřských škol v historii, charakteristika jeho změn. 4. Současné pojetí vzdělávání učitelky pro vzdělávání dítěte v období do nástupu do povinného vzdělávání ve světě a u nás. 5. Proměna programových dokumentů pro práci s dítětem. 6. Srovnání soudobých přístupů ke vzdělání dítěte v preprimárním věku ve světě. 7. Alternativní modely práce s dítětem. 8. Základní dokumenty jako východisko změn - Delorsovo ,,Vzdělání pro 3.tisíciletí". Národní program rozvoje vzdělávání, Úmluva o právech dítěte.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
KOZLÍK, K. a kol. Aktuální historie. Přerov: Muzeum Komenského, 1996. ISBN 80-7168-536-4.
-
Doporučená:
SINGULE, F. Americká pragmatická pedagogika. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20715-4.
-
Doporučená:
DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-20715-4.
-
Doporučená:
VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995.
-
Doporučená:
KADNER, O. Dějiny Pedagogiky I - III.. Praha: Dědictví Komenského, 1909. ISBN 80-85917-38-6.
-
Doporučená:
STROGOŃ, T., CACH, J., MATEJ, J., SCHUBERT, J. Dějiny školstva a pedagogiky. Bratislava: SPN, 1986.
-
Doporučená:
SOMR, M. a kol. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN, 1987. ISBN cnb000036654.
-
Doporučená:
ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1991.
-
Doporučená:
KOVAŘÍČEK, V. Dokumenty k vývoji zařízení předškolní výchovy a ke vzdělávání učitelek mateřských škol. Olomouc : PdF UP, 1972.
-
Doporučená:
ROUSSEAU, J.J. Emil čili o vychování I.. Olomouc : R. Promberger, 1926. ISBN cnb000422375.
-
Doporučená:
CIPRO, M. Galerie světových pedagogů II. - devatenácté století. Praha: vlastním nákladem, 2002. ISBN 80-238-8003-9.
-
Doporučená:
BASEDOW, J. B. J. B. Basedow a jeho filantropinum. Praha: SPN, 1980. ISBN cnb000159531.
-
Doporučená:
ROUSSEAU, J.J. J. J. Rousseau a jeho ped. odkaz /výbor z ped. díla /.. Praha : SPN, 1967. ISBN 80-7035-051-2.
-
Doporučená:
KOVAŘÍČEK, V. Materiály k dějinám pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1976. ISBN 80-7042-071-5.
-
Doporučená:
MIŠURCOVÁ, V. Materiály k dějinám předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1975. ISBN cnb000125901.
-
Doporučená:
KREJČÍ, V. Náčrt vývoje výchovy, školství a pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 1988. ISBN cnb000042822.
-
Doporučená:
Národní zpráva o stavu předškolní výchovy a vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. 2000.
-
Doporučená:
LOCKE, J. Několik myšlenek o vychování. Praha: Dědictví komenského, 1906. ISBN 80-06-01275-X.
-
Doporučená:
BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Nové možnosti vzdělávání v učitelství mateřských škol. In sborník, s. 131-138.. Ostrava : PdF, 2002. ISBN 80-7442-218-1.
-
Doporučená:
HERBART, F. Pedagogika. Praha: SPN, 1977. ISBN cnb000412813.
-
Doporučená:
CACH, J. Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938. 6.díl vysokoškolského učebního textu. Výchova a vzdělání v českých zemích.. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-176-5.
-
Doporučená:
HAGER FRITZ - PETER. Platon a platonismus v dějinách výchovy. Praha, 1994. ISBN cnb000137437.
-
Doporučená:
CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha : Panorama, 1984. ISBN cnb000026897.
-
Doporučená:
BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Předškoláci v Belgii. Informatorium 3-8, 2002, roč. IX, č.8, s.8-9. 2002. ISBN 1210-7506.
-
Doporučená:
PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
-
Doporučená:
MONATOVÁ, L. Předškolní pedagogika. Praha: SPN, 1988. ISBN 80-85931-86-9.
-
Doporučená:
EURYDICE. Předškolní výchova a primární vzdělávání v zemích Evropské unie. Praha : ÚIV, 1996. ISBN 80-211-0237-3.
-
Doporučená:
RÝDL, K. Reformní pedagogika v Československu. Praha: PdF UK, 1992. ISBN 80-7066-077-5.
-
Doporučená:
RÝDL, K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-7169-847-3.
-
Doporučená:
Retrospektiva a perspektiva předškolního vzdělávání a příprava předškolních pedagogů. Sborník 3.celostátní konference profesních organizací předškolní výchovy. Praha: Asociace předškolní výchovy, 2002.
-
Doporučená:
SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Doporučená:
JŮVA V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
-
Doporučená:
ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky.. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
VAŇOVÁ R., NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČR. (30.léta 20.stol.). Praha: PdF UK, 1995. ISBN 80-7058-149-2.
-
Doporučená:
MIŠURCOVÁ, V., ČAPKOVÁ, D., MÁTEJ, J. Úvod do dějin předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1987. ISBN cnb000047131.
-
Doporučená:
STROGOŃ, T., CACH, J., MATEJ, J., SCHUBERT, J. Výber z pramenov k dejinám školstva a pedagogiky. ISBN cnb000475523.
-
Doporučená:
VÁŇOVÁ, R., & RÝDL, K. &VALENTA, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách IV.. Praha : SPN. ISBN 80-7066-607-2.
-
Doporučená:
CACH, J. a kol. Výchova a vzdělání v českých dějinách.I., II.. Praha: SPN, 1988. ISBN cnb000039769.
-
Doporučená:
VESELÁ, Z. Vývoj českého školství. Praha: SPN, 1988.
-
Doporučená:
BURKOVIČOVÁ - HANUŠOVÁ, R. Vzdělání pro 3.tisíciletí. Informatorium 3-8, 2003, roč. X,č. 5, s. 8.. 2003. ISBN 1210-7506.
-
Doporučená:
BĚLINOVÁ, L., MIŠURCOVÁ, V. Z dějin předškolní výchovy. Praha : SPN, 1980. ISBN cnb000407282.
-
Doporučená:
SINGULE, F. Západní pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. ISBN cnb000041195.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, M. V. Život Jana Amose. Praha: Československý spisovatel, 1988. ISBN 978-80-7314-376-3.
-
Doporučená:
MIŠURCOVÁ, V. 150 let mateřského školství v českých zemích. Praha: PdF UK, 1982. ISBN cnb000125901.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Domácí příprava na výuku
|
60
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Studium pramenů
|
30
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Aktivně vyhledává v knižním fondu konkrétní dostupné pedagogické historické publikace, materiály a odborné publikace a prezentuje je ve skupině. Účastní se seminářů. Po studiu doporučené literatury prokáže orientaci se ve vybrané prostudované problematice, vybrané materiály v určených indikátorech analyzuje, srovná, získané informace dokáže promítnout do současné teorie a praxe. Student zná rozdílné pedagogické přístupy k výchově v minulosti. Osvojil si aktivní způsoby studia při práci s dokumenty a historickými materiály. Osvojil si předmětnou problematiku, orientuje se v ní a dokáže ji reprodukovat. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|