|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / APP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
APP
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Příprava na psaní
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět představuje problematiku rozvoje dovednosti psaní jako jedné ze složek pregramotnosti u dětí předškolního věku. Prezentuje osvojování si psané formy řeči předškolních dětí jako prvotního komunikačního prostředku s okolím, jemuž předchází volná grafická produkce dětí prostřednictvím kresby. Větší pozornost je věnována počátečním fázím rozvoje psaní, kterými děti předškolního věku spontánně prochází. Nabízí možnosti a inovativní přístupy v rozvoji počátečního psaní prostřednictvím konkrétních didaktických aktivit. Poukazuje na problematiku práce s nadanými děti v oblasti rozvoje pregramotnosti. Představuje možnosti diagnostikování připravenosti dětí pro jazykově-komunikační edukaci v primární škole.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve výuce - až 10 bodů Plnění průběžných korespondenčních úkolů - až 20 bodů Vypracování semestrální práce - až 10 bodů Strukturovaná (10 b), obsahově správná (10b), rozsahem dostatená odpověď bna opoloženou otázku u zkoušky (10b). Otázky jsou 2.
Body Hodnocení 91 - 100 A 81 - 90 B 71 - 80 C 61 - 70 D 51 - 60 E 0 - 50 F
|
Obsah
|
1. Analogie rozvoje psané řeči s mluvenou formou a myšlením dítěte předškolního věku - etapy spontánního rozvoje 2. Dětská kresba jako předstupeň psaní - specifika a vývoj grafické produkce dětí předškolního věku 3. Pregramotnost - gramotnost předškolních dětí, emergentní koncepce rozvoje gramotnosti jako proces postupného chápání a osvojování si jazyka v jeho komplexnosti (v mluvené a psané podobě) 4. Jazykově-literární projev nadaných dětí předškolního věku - vývoj pregramotných projevů nadaných dětí, specifika a možnosti podpory nadání v této oblasti 5. Diagnostika vývoje počátečního psaní 5 - 6 letých dětí před nástupem do povinného vzdělávání - grafické testy a jejich vyhodnocování 6. Metodika rozvoje psaní - průprava pro psaní, osvojování si základních hygienických návyků psaní v edukaci mateřské školy 7. Psaní jako průprava pro čtení - kontinuita procesu psaní a čtení, provázanost obou procesů s vývojem myšlení 8. Gramotně podnětné prostředí - "připravené" prostředí pro efektivní stimulaci dítěte pro psaní v edukaci mateřské školy, podpora "objevného" psaní dětí předškolního věku (dílny psaní), metody rozvoje psané řeči v soudobé mateřské škole 9. Metodika rozvoje psaní v soudobé primární škole - koncepční provázanost preprimárního a primárního vzdělávání v procesu osvojování si gramotnosti 10. Jazykově - komunikační edukace v soudobé mateřské škole - rozvoj mluvené a psané řeči, rozvoj komunikačních způsobilostí dětí předškolního v komplexním pojetí z hlediska jeho připravenosti na jazykově komunikační realitu v edukaci primární školy 11. Inovativní přístupy k rozvíjení počátečního psaní u dětí předškolního věku - alternativní přístupy v programu "Začít spolu", v pedagogice Montessori aj. metodiky inspirované zahraničními přístupy rozvoje počátečního psaní 12. Tvořivé dílny - návrhy didaktických aktivit pro rozvoj počátečního psaní 13. Diskuse nad návrhy edukačních aktivit zaměřených na podporu a rozvoj komunikačních dovedností dětí předškolního věku (komunikace mluvenou a psanou formou řeči), srovnání s výsledky pozorování a se zkušenostmi z profesní praxe studenta
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3181-0.
-
Doporučená:
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC Brno, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
-
Doporučená:
GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. Gramotnosť vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.
-
Doporučená:
LIPNICKÁ, M. Počiatočné čítanie a písanie detí predškolského veku. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 978-80-89055-81-4.
-
Doporučená:
ĎUROŠOVÁ, E. Rozvíjanie bazálnej gramotnosti detí z menej podnetného sociálneho a kultúrneho prostredia. Banská Bystrica: PF Univerzita Mateja Bela, 2005. ISBN 80-8083-060-6.
-
Doporučená:
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-3080-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Účast na výuce
|
9
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
41
|
Semestrální práce
|
30
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v odborné terminologii užívané v oblasti rozvoje pregramotnosti dětí předškolního věku. Uvědomuje si význam rozvoje grafické produkce dětí, tj. význam kresby jako předstupně psaní, prvotního komunikačního prostředku dítěte s nejbližším okolím. Chápe specifika vývoje dovednosti psaní, dovede popsat jednotlivé etapy vývoje psaní - spontánní fáze, kterými dítě prochází v analogii s rozvojem mluvené řeči. Student dovede aplikovat metodické kroky při rozvoji dovednosti psaní v kontinuitě s vývojem grafomotoriky dítěte předškolního věku. Student dovede sestavit kazuistiku nadaného dítěte v oblasti jazykového rozvoje (stupně předčtení a předpsaní). Student dovede aplikovat základní diagnostické postupy v rámci zjišťování školní zralosti a připravenosti 5-6 dítěte v rozvoji předčtení a předpsaní, použité metody vhodně vyhodnotí. Student sestaví didakticky zacílenou činnost pro rozvoj počátečního psaní s respektováním věkových a individuálních specifik dětí předškolního věku - volí vhodné přístupy a metodické postupy rozvoje počátečního psaní. Student dovede získané způsobilosti aplikovat v přípravě na edukační složku, tj. při tvorbě ročního tematického plánu a její realizaci v profesní praxi
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|